Volvo 740 Diesel Turbobygge

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Noling
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 jul 2021, 13:27
Kör: 740 D24T
Ort: Langt borte pompsote

Volvo 740 Diesel Turbobygge

Inlägg av Noling »

Hej,
Tänkte visa hur jag byggde turbo på min D24. Den hade redan turbo men den satt jättenära bakom generatorn så man kunde inte få på nåt luftfilter. Å jag ville ha ändring på det.
Förresten är ganska många bilder gammal, många fel som syns i bakgrunden eller så, är fixad.

Bild
Gamla turbon. En TD04a? Tro jag. Jag starta bilen en stund utan tryckrör å så for det olja överallt. Så man kan säga att det va hög tid å byta turbo. Eller renovera den men det tyckte jag inte va värt det, då en sats kosta 1000kr å ett företag ville ha 3000kr för å renovera, så jag köpte en tokfräsch turbo på skroten istället för 2000kr, ha för mig den kom från en 2,0L Saab-motor från -05.

Bild
Fick köra sugis ett tag. Tydligen tål Biltemas zinkspray hög värme. :wink:

Bild
Här ha vi nya turbon [thum] Å så lite hydrauliska motorkuddar. Vi få se om dom hamna på 740n, måste ta reda på hur mycket vikt dom tål.

Bild
”Portade” lite eller va man ska säga. Ska bli ett adapterrör så turbon hamna längre upp å det bli 2,5” så ville ha en mjuk övergång in i turbon.

Bild
Lite tråkig kanske. :P

Bild
Hoppsan, här är det nåt på gång.

Bild
Polerad! [yourock] Vart ju sisådär, men det dug. Klockan va 3 på natten när jag va klar.

Bild
Här ha jag påbörja adapterröret, inte optimalt å svetsa i men men.

Bild
Inte mina stoltaste svetsar… Jag gå faktiskt svetsutbildning vill jag intyga. :mrgreen:

Bild
Se litte bättre ut nu. Å så förlängt turbosidan.

Bild
Här ha vi gamla turbon. Jag tro att ett luftfilter skulle ha gjort lite skillnad. Men nån tidigare ägare tyckte att myggnät va lika bra. :roll:

Bild
T4-flänsen, skulle haft en 45° försänkare istället för borr, men det är som det är. Kanske ligg nån försänkare å lura i nån låda.

Bild
Jag forma röret efter flänsen lite grann.

Bild
Nu börja det likna nåt, nöjd med svetsen kan säga! A-mått 3 är min gissning, bör ju duga. :)

Bild
Slängde på lite färg. Biltemas värmebeständiga silverfärg, funka suveränt. Där syns även förstärkningen jag gjorde. Byggde förut en liknande adapter på min duett med OM616 å turbo, å då gick den av på mitten en gång. Man lär sig av sina misstag. [thum]

Bild
Fick bli lite färg på avgashuset när jag ändå måste ta isär turbon å snurra på kompressorhuset.

Bild
Nöjd. 8)

Bild
Vi hade ingen tillräckligt stor låsringstång för turbon, så jag byggde en egen. Piggarna som man stoppa ned i låsringen gjordes av två 12.9-bultar, så dom lär hålla. :D

Bild
Värmebeständigt kopparfett på pinnbultarna är ett måste. På så vis bli dom lättare å skruva ut sen ifall dom bli gängpaj eller nåt. [thum]

Bild
Nya pinnbultar överallt :mrgreen:

Bild
Gatt bygga om pinnen på övertrycksventilen, men jag är nöjd med resultatet.

Bild
Lite mer enhetligt med svart klocka än förzinkad, plus att den va ganska repig å så.

Bild
Ville att pipen på klockan skulle peka mot pipen på turbon, så fick bygga lite adapter där å, vart ju bra det.

Bild
Stålkabelslang, stiligt värre. [yourock]

Bild
Borra upp en bromsnippel till 3,25mm, den ska sitta på insuget som uttag för laddtrycksmätare. Förra ägarn(a) hade koppla mätarn till turbons uttag för wastegaten, då ska det bli missvisande ha jag hört. Det kan ju också förklara varför mätarn alltid stod på 0,0 bar.

Bild
6mm hål, gängat med M7x1-tapp. Lite kopparfett för å skydda gängorna å så kanske det kan hjälpa till å hålla tätt.

Bild
Uppborrad M6-bricka å en o-ring som tätning bakom.

Bild
Laddtrycksmätarslangen va skarvad men en sån här, jag korta ned den å passa på å fasa den för å minska motstånd i slangen.

Bild
Sådärja, kabelslang utanpå för syns skull.

Bild
Blivande returslangen. Tyckte det va lite tråkigt med bara slangklammer.

Bild
Tro va som försegå här då. :wink:

Bild
Citronsyra över natten. Herrans grejer!

Bild
Fick fila ned för å kunna körnslå.

Bild
Borrad (5mm) å fasad.

Bild
Nu börja man kunna se va det ska bli. :D

Bild
En hemgjord banjobult. [thum] Jag hitta ingen men M12x1,5 gängor, å då kom jag på att Merca W123 ha såna gängor på sina hjulbultar. :wink:

Bild
Fläns till return.

Bild
Hualigen för å svetsa i galv :oops:

Bild
Vem behöv en fräs när man ha en fil 8)

Bild
Sisedänne ja

Bild
Å så litte färg på det

Bild
Klippte ut en egen packning.

Bild
Finfint [thum]

Bild
Omafalt å få dit kan jag säga.. :P

Bild
Nästan lika omafalt som å få dit turbon när den ta i insuget :evil: Jaja, det är som det är.

Bild
Fick svetsa om adapterröret… Drygt, minst sagt.

Bild
Vart även tvungen å snurra kompressorhuset igen, å bygga om pinnen till WG’n. Sen va det bara å försiktigt pressa hop turbon igen, å på med världens största låsring.

Bild
Nu passa det. 8)

Bild
Där ha vi hembygge, vart snyggt tyck jag. Skulle vare ännu snyggare om det va en mercadiesel i bilen.

Bild
Sådär, lite lång slang men det va lite bråttomt.

Bild
Å så skulle man ju ha tryckrör å, här är gamla hopsättningen.

Bild
Det va lite svart inne i röret…

Bild
Fick för mig å polera det här å. :)

Bild
Ja jävlar [yourock]

Bild
Fick slut på rörbitar så fick bli en burk istället. Inte så att jag komma köra med 3 bar ändå.

Bild
Fan va bra :D

Bild
Största storturbon :lol:

Bild
Å så på med luftfilter, å en liten förlängning som jag gjorde av ett gammalt stuprör. :lol: (Biten som är mellan luftfilter å turbo)

Bild
Jahapp… Här fick man stå å sanera sen med absol. Släng till oljetillförseln lossna från pipen på oljefilterförflyttarn. Tråkigt värre. Jag tog en 8mm slang å drog åt allt som gick på klamret men tydligen va det för stort ändå. Jag hade hört att man skulle ha minst 5mm i invändig diameter på slangen till turbon, så jag ville ha på den säkra sidan med lite för stor slang…men det vart tvärtom. Jaja, jag bytte sen till 6mm, å sen dess ha det funka perfekt.

Bild
Gjorde motortvätt sen å även utvändigt. :)

Bild
Men vem är det som ha skreve på väggen med högtryckstvätten?! [thum]

Bild
Såhär se den ut idag, ungefär. Planen är å få dit intercooler å massa annat. Ha en hel lista med grejer å fixa. Men just nu är det prio på å ta bort bakre växellådan då den ha rasa. Sen ska den även lackas om, i samma färg (laserblå) fast med mirra i klarlacken! [yourock] [thum]

Kul att ni läste, ha ne! :D
E ä ent na å onnjär sã över, vörnt jag opp dã. :D

Zyxel615
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 mar 2013, 22:17
Kör: S90 3.0 -98

Re: Volvo 740 Diesel Turbobygge

Inlägg av Zyxel615 »

Snyggt jobbat! Kul att få se byggbilderna, det krävdes lite anpassning där för att få dit allting :) Gillade den hembyggda banjoskruven 👍

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 740 Diesel Turbobygge

Inlägg av In The White »

Jäkla jobb! Gott jobbat! [thum]

Skriv svar