Hej,
Tänkte visa hur jag byggde turbo på min D24. Den hade redan turbo men den satt jättenära bakom generatorn så man kunde inte få på nåt luftfilter. Å jag ville ha ändring på det.
Förresten är ganska många bilder gammal, många fel som syns i bakgrunden eller så, är fixad.
Gamla turbon. En TD04a? Tro jag. Jag starta bilen en stund utan tryckrör å så for det olja överallt. Så man kan säga att det va hög tid å byta turbo. Eller renovera den men det tyckte jag inte va värt det, då en sats kosta 1000kr å ett företag ville ha 3000kr för å renovera, så jag köpte en tokfräsch turbo på skroten istället för 2000kr, ha för mig den kom från en 2,0L Saab-motor från -05.
Fick köra sugis ett tag. Tydligen tål Biltemas zinkspray hög värme.
Här ha vi nya turbon Å så lite hydrauliska motorkuddar. Vi få se om dom hamna på 740n, måste ta reda på hur mycket vikt dom tål.
”Portade” lite eller va man ska säga. Ska bli ett adapterrör så turbon hamna längre upp å det bli 2,5” så ville ha en mjuk övergång in i turbon.
Lite tråkig kanske.
Hoppsan, här är det nåt på gång.
Polerad! Vart ju sisådär, men det dug. Klockan va 3 på natten när jag va klar.
Här ha jag påbörja adapterröret, inte optimalt å svetsa i men men.
Inte mina stoltaste svetsar… Jag gå faktiskt svetsutbildning vill jag intyga.
Se litte bättre ut nu. Å så förlängt turbosidan.
Här ha vi gamla turbon. Jag tro att ett luftfilter skulle ha gjort lite skillnad. Men nån tidigare ägare tyckte att myggnät va lika bra.
T4-flänsen, skulle haft en 45° försänkare istället för borr, men det är som det är. Kanske ligg nån försänkare å lura i nån låda.
Jag forma röret efter flänsen lite grann.
Nu börja det likna nåt, nöjd med svetsen kan säga! A-mått 3 är min gissning, bör ju duga.
Slängde på lite färg. Biltemas värmebeständiga silverfärg, funka suveränt. Där syns även förstärkningen jag gjorde. Byggde förut en liknande adapter på min duett med OM616 å turbo, å då gick den av på mitten en gång. Man lär sig av sina misstag.
Fick bli lite färg på avgashuset när jag ändå måste ta isär turbon å snurra på kompressorhuset.
Nöjd.
Vi hade ingen tillräckligt stor låsringstång för turbon, så jag byggde en egen. Piggarna som man stoppa ned i låsringen gjordes av två 12.9-bultar, så dom lär hålla.
Värmebeständigt kopparfett på pinnbultarna är ett måste. På så vis bli dom lättare å skruva ut sen ifall dom bli gängpaj eller nåt.
Nya pinnbultar överallt
Gatt bygga om pinnen på övertrycksventilen, men jag är nöjd med resultatet.
Lite mer enhetligt med svart klocka än förzinkad, plus att den va ganska repig å så.
Ville att pipen på klockan skulle peka mot pipen på turbon, så fick bygga lite adapter där å, vart ju bra det.
Stålkabelslang, stiligt värre.
Borra upp en bromsnippel till 3,25mm, den ska sitta på insuget som uttag för laddtrycksmätare. Förra ägarn(a) hade koppla mätarn till turbons uttag för wastegaten, då ska det bli missvisande ha jag hört. Det kan ju också förklara varför mätarn alltid stod på 0,0 bar.
6mm hål, gängat med M7x1-tapp. Lite kopparfett för å skydda gängorna å så kanske det kan hjälpa till å hålla tätt.
Uppborrad M6-bricka å en o-ring som tätning bakom.
Laddtrycksmätarslangen va skarvad men en sån här, jag korta ned den å passa på å fasa den för å minska motstånd i slangen.
Sådärja, kabelslang utanpå för syns skull.
Blivande returslangen. Tyckte det va lite tråkigt med bara slangklammer.
Tro va som försegå här då.
Citronsyra över natten. Herrans grejer!
Fick fila ned för å kunna körnslå.
Borrad (5mm) å fasad.
Nu börja man kunna se va det ska bli.
En hemgjord banjobult. Jag hitta ingen men M12x1,5 gängor, å då kom jag på att Merca W123 ha såna gängor på sina hjulbultar.
Fläns till return.
Hualigen för å svetsa i galv
Vem behöv en fräs när man ha en fil
Sisedänne ja
Å så litte färg på det
Klippte ut en egen packning.
Finfint
Omafalt å få dit kan jag säga..
Nästan lika omafalt som å få dit turbon när den ta i insuget Jaja, det är som det är.
Fick svetsa om adapterröret… Drygt, minst sagt.
Vart även tvungen å snurra kompressorhuset igen, å bygga om pinnen till WG’n. Sen va det bara å försiktigt pressa hop turbon igen, å på med världens största låsring.
Nu passa det.
Där ha vi hembygge, vart snyggt tyck jag. Skulle vare ännu snyggare om det va en mercadiesel i bilen.
Sådär, lite lång slang men det va lite bråttomt.
Å så skulle man ju ha tryckrör å, här är gamla hopsättningen.
Det va lite svart inne i röret…
Fick för mig å polera det här å.
Ja jävlar
Fick slut på rörbitar så fick bli en burk istället. Inte så att jag komma köra med 3 bar ändå.
Fan va bra
Största storturbon
Å så på med luftfilter, å en liten förlängning som jag gjorde av ett gammalt stuprör. (Biten som är mellan luftfilter å turbo)
Jahapp… Här fick man stå å sanera sen med absol. Släng till oljetillförseln lossna från pipen på oljefilterförflyttarn. Tråkigt värre. Jag tog en 8mm slang å drog åt allt som gick på klamret men tydligen va det för stort ändå. Jag hade hört att man skulle ha minst 5mm i invändig diameter på slangen till turbon, så jag ville ha på den säkra sidan med lite för stor slang…men det vart tvärtom. Jaja, jag bytte sen till 6mm, å sen dess ha det funka perfekt.
Gjorde motortvätt sen å även utvändigt.
Men vem är det som ha skreve på väggen med högtryckstvätten?!
Såhär se den ut idag, ungefär. Planen är å få dit intercooler å massa annat. Ha en hel lista med grejer å fixa. Men just nu är det prio på å ta bort bakre växellådan då den ha rasa. Sen ska den även lackas om, i samma färg (laserblå) fast med mirra i klarlacken!
Kul att ni läste, ha ne!
Volvo 740 Diesel Turbobygge
- Noling
- Färsk användare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 16 jul 2021, 13:27
- Kör: 740 D24T
- Ort: Langt borte pompsote
Volvo 740 Diesel Turbobygge
E ä ent na å onnjär sã över, vörnt jag opp dã.
Re: Volvo 740 Diesel Turbobygge
Snyggt jobbat! Kul att få se byggbilderna, det krävdes lite anpassning där för att få dit allting Gillade den hembyggda banjoskruven
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Volvo 740 Diesel Turbobygge
Jäkla jobb! Gott jobbat!