Vinande ljud från motorn

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Volvolotten
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22

Vinande ljud från motorn

Inlägg av Volvolotten »

Idag, helt plötsligt, har det börjat låta skumt från motorn på min 945a. Det är en hederlig gammal B230FD, ingen AC, turbo eller annat lullull. Ljudet låter som när en elfläkt går igång (hade en 945-97 o det låter exakt så), det börjar strax efter att jag startat motorn och kommer någonstans ifrån motorrummet, vill ha det till att det låter mest från bilens högra sida. Alltså min vänstra sida när jag stå med näsan mot motorn. Där finns grenrör (nya packningar), egr- rör (som varit loss för rengöring nyligen), puls air, servopump och vattenpump. Vattenpumpen är bytt för ca 500 mil sedan, då byttes allt i kylsystemet (även vattenrör) utom värmepaketet, vilket jag vet läcker lite men det har det gjort länge. Remmarna är spända som de ska. Generatorn är en 100 A som är bytt runt millennieskiftet. Det är bilens tredje generator.
Det är inga läckage överhuvudtaget, någonstans.
Var ska jag börja.leta?? Bilen är en 945 GL -94 som gått strax över 48000 mil.
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Vinande ljud från motorn

Inlägg av Eda »

Du kan ta bort remmarna en i taget för att se om det slutar låta, då vet du om det är generator eller servo.

In The White
Moderator
Inlägg: 20160
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vinande ljud från motorn

Inlägg av In The White »

I bland kan själva remmarna också skapa konstiga missljud. Testa att spraya dom med
silikonspray och se om det tystnar.

Skriv svar