Orkeslös 740, tacksam för hjälp *löst*

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Orkeslös 740, tacksam för hjälp *löst*

Inlägg av peavey »

Hej alla glada!

Det här är mitt första skrivna inlägg i det här forumet på många år. En hel del tid har förflutit sedan jag ägde min dåvarande 940 men nu har jag återigen fallit ner i rödblocksträsket. Min nuvarande bil är en 1989 års 740 GL (B230F) med ca 21 000 mil på mätaren som jag köpte av en kompis för drygt 1,5 år sedan. Jag har i skrivande stund lagt ner en hel del jobb (och självklart en del pengar) för att få den i det skicket jag vill, dvs hyfsat fint men inte på något sätt utställningsskick. Jag kommer att lägga upp en tråd i projektforumet med lite bilder och info framledes om det är av intresse.

Anledningen till att jag skriver här nu är att jag har ett bekymmer som jag inte riktigt får en lösning på, tycker att jag har gjort allt som jag kan komma på men det vill sig inte riktigt ändå. Beskrivningen av symptomen är som följer:

- Inga felkoder
- Startar utan problem, varm som kall.
- Hostar eller hackar inte, men kan ha ganska orolig tomgång, framförallt de första 30 sek efter kallstart.
- Går ok men känns orkeslös, framförallt när den blivit ”halv-varm” och ”hel-varm”. Tomgången har en tendens att dippa vid gasuppsläpp och frikoppling vid dessa arbetstemperaturer också. Varvar upp som den ska när man accar men känns väldigt tom, kommer dock igen lite bättre efter 4000 rpm och drar till 5500 rpm. Tvekar lite framförallt när den är halv-varm. För att beskriva det i andra termer skulle man kunna likna det som när man har en småtrimmad moped med för liten/för snålt ställd förgasare.

Följande är gjort och/eller utbytt med motorn:
- Topplock med alla tillförande packningar, nya topplocksbultar, ventiltätningar (sitter en riktplanad 531 med K-kam, inslipade ventiler och injusterat ventilspel) – rengjord och momentdragen enligt konstens alla regler.
- Kamrem, vattenpump, övriga remmar, tändstift, kablar, rotor, fördelare, impulsgivare, tempsensor (både till instrument och motorstyrning.
- Gasspjäll rengjort, spjällkontakt klickar och är kontrollerad med både multimeter och i diagnosuttag.
- Rengjort vevhusburk och alla slangar
- Kontrollerat tjuvluft med startgas och kan inte få fram några läckage.
- Mätt upp LMM – håller sig inom referensvärdena
- Mätt upp lambda – pendlar mellan ca 0,1 - 0,8 volt som den ska
- Kontrollerat bränsleflödet genom att lossa på returen – kommer drygt en liter på ca 30 sek.
- Har ej mätt bränsletryck (har ingen mätare och bränslebryggan har inget ”bilventilsuttag”) men testade häromdagen att nypa ihop returslangen för att öka trycket. Bilen gick då betydligt bättre från 1000 - 3500 rpm men ville inte ”dra” så bra efter det….tyckte även att tomgången blev stabilare och ville inte dippa på samma sätt.
- Har även kollat vakuumsidan av BTR och den spottar inte ur sig någon soppa.

Min magkänsla är att det är bränslerelaterat, dvs att den inte får den soppan den behöver. Symptomen fanns där innan toppbytet och men inte lika påtagliga, sannolikt eftersom b.la. M-kammen inte gjorde att man ville varva så mycket mer än typ 2500 rpm. Nästa steg antar jag blir att byta pump+filter men det känns ju samtidigt lite surt om det inte skulle bli någon skillnad….
Hoppas att någon har någon bra idé som kan hjälpa mig och är jättetacksam för svar.

Mvh Johan
Senast redigerad av 1 peavey, redigerad totalt 25 gånger.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Orkeslös 740, tacksam för hjälp

Inlägg av In The White »

Lite klurigt det där.

Hade ett liknande problem på min gamla 745. Där hade det gått hål på röret i från
tankpumpen.

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Re: Orkeslös 740, tacksam för hjälp

Inlägg av peavey »

Halloj!

Tack för svar!

Ja, jag har tänkt att riva ur armaturen och inspektera den också. Det surrar dock när man lyssnar i tankröret så förpumpen verkar ju gå, men det kan ju vara något annat fel på insidan också (på en polares bil hade exempelvis slangstumpen till förpumpen gått sönder.) Jag tror inte det är någon läcka på någon ledning, åtminstone inte vad jag sett hittills. Vanligtvis brukar man ju kunna ana en viss arom av bensin runt bilen om det finns "pysläckor".

Fasen vet rent ur sagt....

Mvh Johan

pillee
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 mar 2007, 21:31
Ort: kalmar

Re: Orkeslös 740, tacksam för hjälp

Inlägg av pillee »

Hej,med din beskrivning skulle jag byta regulatorn som första steg.
Mvh Pillee

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Re: Orkeslös 740, tacksam för hjälp

Inlägg av peavey »

Hejsan!

Ok, ska se om jag få tag i en. En kompis har en likadan maskin av samma årsmodell som jag kanske skulle låna och testa med (hoppas att den är hel bara ;-). Tack för alla svar hittills. Jag återkommer när jag har testat.

Mvh Johan

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Orkeslös 740, tacksam för hjälp

Inlägg av Moto-XXX »

Var bor du?
Bränsletrycksregulatorer har nog var och varannan i detta forum liggandes.

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Re: Orkeslös 740, tacksam för hjälp

Inlägg av peavey »

Tjenare!

Jag håller till i Rättvik, Dalarna. Ja, det är ju också ett alternativ om det är någon som har en fungerande BTR som ligger och samlar damm på någon hylla.

Mvh Johan

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Re: Orkeslös 740, tacksam för hjälp

Inlägg av peavey »

Hallå igen!

Har nu testat med en annan fungerande BTR från en kompis 740 GL av samma årsmodell och det blev ingen märkbar skillnad. Bara för att få någon slags referens (och för att dubbelkolla att jag inte är fullständigt ute och cyklar) tog jag en sväng med kompisens bil och den kändes som att den nästan gick bättre än min. Hans är f.ö. helt original, dvs med M-kam och 530 topp, men gick betydligt jämnare och finare i maskin och kändes inte som att den var "tom" när man accade utöver att den inte vill dra särskilt långt men det är ju ett karaktärsdrag på standard B230f.

Ja, kort och gott, jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på...det enda raka är kanske att beställa nya pumpar (byter tankpumpen i så fall också för att vara på den säkra sidan) och filter och hålla tummarna för att det är det som spökar. Annars vete fasen, jag har tagit loss och dubbelkollat så kammen står rätt i förhållande till veven också utifall jag skulle ha gjort fel när jag monterade den nya toppen men allt verkar stämma.

Vad tror expertisen?

Mvh Johan

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Re: Orkeslös 740, tacksam för hjälp

Inlägg av peavey »

Kom på en till sak som jag glömde att fråga i föregående inlägg....kan LMM vara kass trots att den visar rätt referensspänning på respektive stift? Testade att rycka kabeln till LMM när motorn var igång och då tändes motorvarningslampan samt att det knappt gick att gasa...kopplade tillbaks kabeln och då var allt som vanligt igen....

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Re: Orkeslös 740, tacksam för hjälp *löst*

Inlägg av peavey »

Hallå igen!
Även om det är ett väldigt sent (och långt) svar så tänkte jag ändå berätta att jag efter många och men har löst bekymret, som egentligen visade sig vara två separata fel. Först och främst orkeslösheten. I brist på andra utvägar bytte jag bränslepump och filter, tog även loss tankarmaturen och gjorde iordning den, slipade ytrost, målade upp med epoxifärg, drog nya kablar mm. När allt detta var ordnat blev det fortfarande ingen skillnad. Efter lite funderande testade jag då istället med att skruva ur lambdasonden för att framkalla ett rejält läckage då jag hade små misstankar om att det gamla avgassystemet eventuellt kunde vara igensatt. Provkörde igen och nu vaknade den till liv på ett annat sätt mot tidigare, trots att lambdafunktionen var satt ur spel.

Nytt avgassystem beställdes och monterades (blev ett Simons med extraktor när man ändå var i farten) och nu vart det annat liv i luckan. Trots att prestandan nu var i linje med det man hade trott (och önskat) fortsatte bekymren i form av varvtalsdippande samt, framförallt, svårstartad vid varm motor. Symptomen bestod främst i att bilen alltid tände till och startade men motorvarvet var så pass lågt vid varm motor så att den vid de flesta tillfällena dog av sig själv. För att beskriva på ett annat sätt så skulle jag kanske likna det vid när man försöker starta gräsklipparen (eller annan valfri motor med förgasare) med choken utdragen när motorn är genomvarm. Höll på som fasen med detta, mätte upp givare, kontakter, LMM osv….slutligen rev av fuelrailen och konstaterade att åtminstone två spridare läckte.

Fyra nya spridare införskaffades (lyckligtvis hade Autoexperten vid det här tillfället utförsäljning på utgående artiklar, bl.a. just spridare till B230, så de kostade ”bara” ca 400 kr/st). Även om motorn efter spridarbytet gick betydligt jämnare och finare så löstes inte varmstartsproblemet och vid det här tillfället höll jag på att förlora förståndet fullständigt. Efter många turer fram och tillbaka snubblade jag över en tråd i ett amerikanskt Volvo-forum där en kille hade samma symptom som jag på sin 940. Han hade också bytt allt mellan himmel och jord men utan att få till någon förbättring. I, som han beskrev det, ren desperation testade han att spänna gasvajern ett varv och vips var problemet som bortblåst.
När jag läste detta kom jag på att jag vid ett tidigare tillfälle hade haft isär gasspjället för rengöring och reparation av gasspjällskontakten. När jag tog isär spjället skruvade jag ju givetvis ur själva stoppskruven (som hävarmen till spjället vilar mot) och skruvade tillbaka den lite godtyckligt ”ungefär såhär satt den nog tidigare”. Detta visade sig vara grunden till mina varmstartsproblem då spjället kort och gott inte var tillräckligt öppet i sitt stängda läge vilket resulterade i för lite luft vid varmstart.

Efter att ha skruvat in den ca ett halvt varv och justerat om spjällkontakten var även mina varmstartsbekymmer som bortblåsta. Bilen har nu i skrivande stund gått tur och retur till västkusten från Dalarna utan bekymmer och dessutom med en häpnadsväckande bra förbrukning (fullastad): 0,71-076 l/mil. Visserligen är det mestadels lands och motorvägskörning men ändå…i min värld är det väldigt bra för en lätt uppskrämd gammal bil.
Det blev en lång utläggning, ber om ursäkt för det men jag hoppas att det kan hjälpa någon i framtiden med liknande bekymmer.

Mvh Johan

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Orkeslös 740, tacksam för hjälp

Inlägg av Jens.L »

Suveränt inlägg och bra att du återkopplar även fast du inte fått så många svar [thum]
Volvo 940 Turbo 1997

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 435
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Orkeslös 740, tacksam för hjälp

Inlägg av umekille »

Prova att låna en luftmassemätare från en annan bil(behöver inte vara samma modell)
då ser du om motorn går annorlunda eller helt okey.
min 744 var sådan men låna 945 mätare sen o den gick kanoners.
innan drog den 20L på5mil och avgasmätaren gick i botten på Opus...
sen jag bytt besikta jag om och fick 0.0 i värde(hade lite etanol i tanken.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Re: Orkeslös 740, tacksam för hjälp *löst*

Inlägg av peavey »

Hejsan!

Tack för tipset, dock har jag löst bekymret (som jag skrivit om i inlägget ovan).

Har ändrat rubriken så det syns bättre.

Mvh Johan

Skriv svar