Justera tomgång, är detta korrekt?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Justera tomgång, är detta korrekt?

Inlägg av Lehto »

Tjenare.

Fick nyligen info (om det nu stämmer) att man kan justera tomgången på Volvo 940, tidigare har jag bara trott att man kunde justera spjällägesgivaren så den drar igång tomgångsmotorn vid rätt tillfälle.

Så jag undrar egentligen om fler här känner till denna procedur och om den verkligen är korrekt?
För att justera tomgången ska man alltså köra motorn varm, efter detta ska man då nypa ihop slangen mellan tomgångsmotorn och tryckröret.
Då ska tomgången sjunka ner till 520-480 rpm, går den upp eller ner för mycket så måste man alltså justera gasspjällspindeln tills tomgången är 520-480 rpm. Och efter detta ev justera spjällägesgivaren vid behov.

Detta låter ju ganska logiskt och bra men så läste jag i Haynesbok och jag citerar:
"Tomgångsvarvtalet bör nu sjunka till under 500 rpm, såvida inte motorn stannar helt. Om så är fallet är den grundläggande tomgången tillfredsställande. Om den inte sjunker under 500 rpm, justera då enligt följande: Lossa låsmuttern på gasspjällspindelns justerskruv. Vridskruven efter behov till dess att tomgångsvarvtalet är mellan 480 och 520 rpm".

Är inte denna texten motsägelsefull? Först säger dom att går det under 500 rpm alt att motorn stannar då är grundinställningen tillfredsställande.
Sen säger dom att den ska justeras till 480-520 rpm...
Så vad är rätt? Någon som VET och har fakta hur det verkligen ska vara?
940 Turbo brukis: Bild