Stora kylaren

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Aws
Färsk användare
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 feb 2018, 00:42
Kör: 945 -98, 244 -89
Ort: Lund

Stora kylaren

Inlägg av Aws »

Hoj klubben!

Till min fasa upptäckte jag att Volvo inte längre säljer stora kylaren, 3507229, till B230fk manuell med AC.
Någon som har erfarenhet av andra tillverkare, vilken ska man satsa på? LMR? Kan ju försöka hitta en begagnad provtryckt men köper hellre en ny.

Allt gott
/A
Tidigare: 945 FTT - 98, 945 LTT - 98, 945 LTT - 96, 945 FTT - 96, 945 SE - 94

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Stora kylaren

Inlägg av Morst »

Suck! Jaså den har OCKSÅ utgått?! Jag behövde en slavcylinder till min egna 945:a för en knapp månad sedan - utgången, repsats - utgången... Jäkla Volvo som inte har reservdelar till de bra Volvo:arna längre... :-(

Jag bytte faktiskt kylare för något år sedan eller två och då köpte, eller snarare beställde, jag en BEHR/Hella av en lokal bildelsförsäljare. Han tog först fram en betydligt billigare och mera snabbtillgänglig kylare från Galwin vill jag minnas men den ville jag inte ha då den hade det där uttaget för tempgivare i ena gaveln. Min BEHR-kylare hade helt släta gavlar och bara de anslutningar jag skulle ha så den valde jag.
Samma ställe fixade även fram en helt ny slavcylinder åt mig på två dagar. Drygt 1300 spänn men funkar gör den!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Aws
Färsk användare
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 feb 2018, 00:42
Kör: 945 -98, 244 -89
Ort: Lund

Re: Stora kylaren

Inlägg av Aws »

Morst skrev:
26 jan 2021, 17:43
Suck! Jaså den har OCKSÅ utgått?! Jag behövde en slavcylinder till min egna 945:a för en knapp månad sedan - utgången, repsats - utgången... Jäkla Volvo som inte har reservdelar till de bra Volvo:arna längre... :-(

Jag bytte faktiskt kylare för något år sedan eller två och då köpte, eller snarare beställde, jag en BEHR/Hella av en lokal bildelsförsäljare. Han tog först fram en betydligt billigare och mera snabbtillgänglig kylare från Galwin vill jag minnas men den ville jag inte ha då den hade det där uttaget för tempgivare i ena gaveln. Min BEHR-kylare hade helt släta gavlar och bara de anslutningar jag skulle ha så den valde jag.
Samma ställe fixade även fram en helt ny slavcylinder åt mig på två dagar. Drygt 1300 spänn men funkar gör den!
Hoj Morst! Ja visst är det märkligt, 2018 gick den ur produktion tydligen, den lilla något år efter. Den är ju verkligen "stock item" och en av få prylar som ju faktiskt går sönder på en rödblockare. Nåväl, herren på Bilia fick ju givetvis höra det sedvanliga "Men hur kan det vara så? Min bil kommer ju överleva varenda bil du har här i hallen".
Tack för Hella-tipset, det verkar ju nog vara det vettigaste valet.
Tidigare: 945 FTT - 98, 945 LTT - 98, 945 LTT - 96, 945 FTT - 96, 945 SE - 94

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3683
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Stora kylaren

Inlägg av einar- »

Köpte lilla kylen på volvo i fjol. Fick en piratkylare i volvokartong...
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Stora kylaren

Inlägg av Morst »

einar-: Suck! Det där hade jag blivit riktigt ledsen för om det hänt mig! Det är ju närmast ett hån mot oss som kör 7 och 940, "Fnys! Skrota du din gamla skorv och köp dig en ny Volvo istället", ungefär. :(

Aws: Här hittade jag faktiskt vad som alla gånger måste vara min kylare: https://www.bildelaronline24.se/hella/947483
Jag kommer inte ihåg varifrån reservdelsgubben beställde den men högst troligt INTE från länken ovan utan från någon av sina leverantörer! :wink:
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

RollE2k
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå

Re: Stora kylaren

Inlägg av RollE2k »

NRF skall väl generellt vara bra kylare vad jag läst.
Ska själv montera AC på min kärra, och böt därav från det lilla kylet till det stora. Köpte då NRF och kvaliten känns bra, men det är ju omöjligt veta hur den håller i längden.

Skriv svar