Volvo 960 katalysator

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Volvo 960 katalysator

Inlägg av bönan »

Halloj,
Min 960 3.0 -97 behöver en ny katalysator. Den har läckt ganska länge, lyckades lappa ihop det lite så att jag klarade mig genom besiktningen, men nu läcker det ganska ordentligt igen och jag noterar att bränsleförbrukningen gått upp med ca 20% (antar att läckan lurar lambdasonderna). Funderar på att helt enkelt köpa en ny katalysator istället för att krångla med svetsningar som inte håller.

Grejen med 960 är ju dock att originalkatalysatorn är svindyr pga ädelmetallerna den innehåller. De eftermarknadskattar jag hittat kostar allt ifrån 2500 och upp till 8000. Jag vill såklart inte betala mer än nödvändigt, men jag vill inte heller montera något som försämrar prestanda, förbrukning, utsläpp eller som går sönder efter ett år.

Vad skiljer egentligen mellan de olika prisklasserna? Sämre hållbarhet på de billigaste? Sämre avgasvärden? Noterar att på vissa går de två främre rören ihop före katten, på andra går de var för sig hela vägen (tror att min original är av den typen). Jag får för mig att det är sämre för flödet om de går ihop före katten??

2400 kr: https://www.hova.com/katalysator-till-volvo-960/
3500 kr: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ka ... s-v90.html
4700 kr: https://www.cvi-automotive.se/sv/articl ... 960-s90v90
7300 kr: https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... l/1015450/

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av Moto-XXX »

Jag tror att det inte är nån större skillnad i kvalitet eller prestanda, men det är bara vad jag tror. Jag kör en billig racekat (https://www.mrtuning.se/universal/avgas ... metallisk/) på min 940 och avgasvärdena är bra på besiktningen. Tyvärr är det ju knepigare att montera universalgrejer på en 960 eftersom den har 2 rör in.

Jag hade nog valt den billigaste av de du listar. Hos Hova och KL har man dessutom rabatt som klubbmedlem.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av einar- »

Kan du inte höra med någon av de som köper upp katalysatorer om du inte kan få köpa en beg och lämnar in din i utbyte.
Är ju bara innehållet som är ute efter ändå och då får dom in några kronor till
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av bönan »

einar- skrev:
15 jan 2021, 09:26
Kan du inte höra med någon av de som köper upp katalysatorer om du inte kan få köpa en beg och lämnar in din i utbyte.
Är ju bara innehållet som är ute efter ändå och då får dom in några kronor till
Jo så kan man ju såklart göra, det kan ju finnas någon original-kat plockad från lågmilare eller dylikt som inte är ankommen. :)

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av Eda »

Anledningen till att den hos hova är billigare är för du tittar på fel, den är till äldre 960.
Vad den exakta skillnaden är vet jag dock ej!
1996 kom två lambdasonder, så den äldre har bara ett uttag, men det kan vara fler skillnader.

Kolla på denna istället: https://www.hova.com/katalysator-till-v ... 0-v90-s90/
Samma pris som hos KL, kanske samma leverantör t.om.
KL brukar köra med proparts, vilka jag tycker har tveksam kvalitet många gånger.
Kollar man på deras hemsida tycker jag det ser ut att vara samma bild
https://www.proparts.se/sv/artiklar/cat ... er-70.html
Hur bra denna är har jag ingen aning om

Skandix kan mycket väl ha volvo orginal, därav det högre priset.

En kompis gassvetsade min katalysator för ett antal år sen, då gick det att komma åt ordentligt så det blev tätt. Har varit tätt sedan dess.

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av bönan »

Jag såg sen att det var fel jag länkade till.

Jag har i alla fall beställt en 4000-kronorskat nu, så får vi se om det funkar. Det lär i alla fall inte bli värre än det är nu, läckan blir bara värre och värre. Snittade typ 1.4 liter/milen på lugn landsvägskörning senast.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av Eda »

Låter som normal förbrukning på en 960 =)

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av bönan »

Snittar normalt ca 0.9 landsväg, rekord 0.77 över 96 mil på en tank. Total blandad förbrukning över 2,5 år/7000 mil är 1.07 l/milen. Så detta är definitivt tokigt. :)

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av bönan »

Uppdatering 3 månader senare. Eftermarknadskatalysator kom äntligen efter diverse förseningar pga Covid och Brexit (tillverkas tydligen i England). Monterade i veckan och har kört 48 mil landsväg och har nästan halv tank kvar, så förbrukningen är tillbaka där den ska vara. Bilen går kanon och avgassystemet är definitivt fritt från läckor. Dock ett något suspekt rasslande kring 2000 varv vid fullgas, kommer definitivt under bilen. Bilen har dock alltid haft liknande, fast mindre tydliga, ljud för sig så eventuellt är det bara så avgassystemet låter.

Hur som helst, vid en kickdown och omkörning tändes motorlampan nu i eftermiddags, och då jag kom hem och kopplade upp datorn fick jag felkod "P0420 TWC efficency", vilket lär betyda att något är tokigt med katalysatorn. Typ att skillnaden mellan främre och bakre lambda är för liten? Har även noterat att bilen misständer/går marginellt ojämnt marginellt på tomgång, vet ej om detta är relaterat eller om det uppstod efter att koden kom.

Bortsett från att det är irriterande att behöva släcka felkoderna, undrar man ju om bilen går igenom besiktningen. Är det läge att reklamera katalysatorn? Rätt less blir man i alla fall, vill ju bara att grejerna ska fungera...

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av bönan »

Ny uppdatering. Kört ytterligare drygt 100 mil och inte fått några fler felkoder, så jag hoppas att det var en tillfällig hicka. Även pressat bilen lite och inte heller då har det varit några problem.

Misständningarna försvann när jag nollade felkoderna.

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av bönan »

Ny uppdatering igen. Felkoden återkom och nu hjälper det inte att radera den, den återvänder inom någon mil. Jag åkte till Bilprovningen och mätte upp avgasvärdena, och fick följande:

CO: 0.6
HC: 210
CO2500: 0.6
Lambda: 1.03

Allt tyder väl på fet blandning, utom lambdavärdet som tyder på mager blandning?? Avgasläcka i ljuddämpare eller långt bak i systemet som rör till mätningen kanske, tycker det låter lite mer än det brukar från bakändan. Förståri alla fall inte hur något kunnat bli fel vid monteringen, drog åt katalysatorn ordentligt mot grenrören och där tycker jag att det borde höras något konstigt om det läckte, vilket det inte gör. Kan jag ha skadat lambdasonden när jag monterade den i nya katalysatorn?

Främre lambdasonden pendlar mellan 0.15 och 0.92 volt, den bakre ligger stabilt på 0.46-0.47. Både på tomgång och vid 2500 varv.

Usch, nu saknar man en hederlig förgasarbil där man slipper sånt här...

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av Eda »

Du ska nog ta och leta efter avgasläckage innan du litar på värdena uppmätta i ändröret av bilprovningen.
Såpvatten på kallt avgassystem är ett sätt, rökfylla bakifrån ett annat, leta efter sot i skarvar ett tredje.

Eftersom du får felkod på dålig katalysatorvärde har du ett problem som inte bara kommer från en dålig skarv innan sista ljuddämparen.
Om motorn fortfarande misständer ska du nog titta på varför, det kan sätta felkoden.
En lambdasensor som sitter otätt kan orsaka båda felen. En skarv som jag tycker är svår att få till är den efter katalysatorn, där kör jag med reparationsfläns med längre skruv.

Har du servat nyligen? Byta olja, luftfilter och tändstift hjälper.
Är vevhusventilationen igensatt?
Det är absolut inte omöjligt att den nya katten inte är så bra som den borde vara. Men eftersom den bakre sonden ger ett stabilt värde verkar katalysatorn göra det den ska. Om du har möjlighet, kolla vad den bakre sonden har för värden när felkoden sätts.
Kolla att det är en bosch lambdasond, om inte, byt till rätt. Att använda en från skruvat t.ex. är att be om felkoder.

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av bönan »

Tack för svar. Skarven bakom katten var svår men jag fick den helt tät till slut. Dock kan det ha uppstått en läcka längre bak i samband med det, jag fick pressa en del för att få ihop det. Ska se över skarvarna bakåt. Enda stället det kan läcka på framåt är mot grenrören, ska kika om det behöver efterdras.

Misständningarna försvann när jag nollade koden och har inte återkommit trots att koden har gjort det, lite märkligt. Jag har dragit båda sonderna ordentligt, och det är samma som setat sedan jag köpte bilen för 3 år sedan. Säkert original.

Servad senast för ca 500 mil sedan, bilen har fullständig servicehistorik sedan ny. Tändstiften har dock suttit I snart 2 år, det är väl 6000 mil på dem så det börjar bli dags. Jag ska prova att mäta bakre om jag lyckas få fram felkoden igen.

Dum fråga, men är det bara HC-värdet som påverkas av katalysatorns funktion?

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Volvo 960 katalysator

Inlägg av Eda »

Katalysatorn omvandlar HC, CO och NOx, men om du tänker på besiktningens mätningar så är det HC och CO som den påverkar.

Alla avgasvärdena var ju dåliga, lambdavärdet klarar sig precis. Så det kan ju självklart tyda på dålig kat.

Skriv svar