Död motor

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Tomsa E
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 dec 2020, 19:21

Död motor

Inlägg av Tomsa E »

Volvo b230 F manuell - 90
Symtom: plötsligt svårstartad , startade vid 2 tillfällen därefter död
Diagnos koder : 1-1-1. 1-1-1 visar inget
Bränsle : ingen bensin fram till spridarna ,bakre pumpen " surrar" till vid tändning, främre pumpen död. Byte bränsle relä ( hade ett hemma) fortfarande död. Plockar lös pumpen , kopplar ström på den , fungerar.
Tändning: ingen gnista, 12 volt fram till tändspolen , provade även en ny tändspole . Ingen gnista . Mäter upp vevaxelsensorn , ingen resistans. Köper ny sensor, mäter upp den nya , fungerar . Motorn fortfarande död , ingen bensin fram till spridarna , ingen tändning. Hmmmmm förslag ? Vänligen Thomas
Senast redigerad av 1 Tomsa E, redigerad totalt 11 gånger.

Tomsa E
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 dec 2020, 19:21

Re: Död motor

Inlägg av Tomsa E »

Nej jag går bet, mätte upp den gamla vevaxel sensorn för säkerhets skull, den var död . Den nya hade 168 ohm. Kabel brott längre upp ? Ev kan den ha " kuggat om" en kugge (svårt att se) Men visst ska den producera gnista en då ? Vänligen Thomas 😎

Tomsa E
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 dec 2020, 19:21

Re: Död motor

Inlägg av Tomsa E »

Fråga, om motorn kuggar om ,slutar den producera tändström ?

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Död motor

Inlägg av Eda »

Kugga om = kamrem hoppar ett hack?
I så fall, ja, du ska ändå ha gnista.

Du verkar ju sakna spänning på flertalet platser eftersom du varken har bensin eller gnista.
Leta fram kopplingsschema och börja från tändningslåset så kanske du hittar en box som är kass eller kopplingsplint som inte sitter ordentligt.
Tänk på att kolla på rätt schema, eftersom du skriver två pumpar antar jag att du har lh2.4, finns även regina.

Tomsa E
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 dec 2020, 19:21

Re: Död motor

Inlägg av Tomsa E »

Läser min fråga och det framgår inte men motorn drar runt utan problem, fråga var i motor rummet sitter huvudsäkringringen 25 A ? För visst har 740 fram till 90 det. Jag kopplade även förbi bensin reläet och den surrade som den ska 😀

Tomsa E
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 dec 2020, 19:21

Re: Död motor

Inlägg av Tomsa E »

Tror mig vara felet på spåret, som tidigare får jag fram 12 volt till tändspolen men när jag drar runt start motorn så går det ner till 7- 8 volt. Blir att byta ut tändningslåset.

Tomsa E
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 dec 2020, 19:21

Re: Död motor

Inlägg av Tomsa E »

Hej igen, bytte ut " tändplattan" den bruna bakelit biten bakom tändning låset, startar förfarande inte .Mätte åter igen upp tändspolen under startförsök, fick ingen spännings fall som tidigare. " Tändboxen " som sitter i förarbrunnen, vilka symptom får man om den inte fungerar? Finns det ingen som haft samma bekymmer? Vänligen Thomas

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2920
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Död motor

Inlägg av thol »

Har du full spänning till spolen så borde ju den leverera sen? Blev det någon skillnad med pumpen? Har du testat att starta bilen på startgas sen bytet av låsplattan?

Tomsa E
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 dec 2020, 19:21

Re: Död motor

Inlägg av Tomsa E »

Hej Thol, jag bytte tändplattan men ingen effekt . Jag öppnade bränsle reläet och vid startförsök så stänger bara en bygel. Tog och bytte bränsleboxen ( jetronic) idag med n box från en Volvo 16 ventilare - 90 alltså hade inte samma produkt nummer. Men då stängde bägge byglarna , pumpen under förarstolen byggde upp ett tryck. Men ingen soppa kom fram. Hur viktigt är det med rätt box?

Jag kollade även om det fanns tändning, och det fanns det inte, ahhhhhhhhhhhhhhhh vad är fel????

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2920
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Död motor

Inlägg av thol »

Jag kan inte svara på boxen men har du konstaterat att du har en stark gnista?
Har du verkligen konstaterat om du får fram soppa eller inte?

Nu är du och gräver lite över allt istället för att hitta rätt symtom och följa det

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Död motor

Inlägg av Eda »

Du behöver soppa, gnista och komp för att motorn ska starta.
Gå igenom att du har alla för sig, har du inte det fixa den delen som saknas och kolla sedan nästa.
Att bygla sopparelä för att sedan mäta på tändspolen låter som ett dåligt sätt att felsöka.

Leta reda på ett elschema till din bil och se till att du har korrekta spänningar på rätt ställen när du försöker starta.
Som sagt, du behöver ingen avancerad motorstyrning för att bilen ska starta, den hoppar igång när motorn går, innan dess är det soppa, gnista och komp som behövs.

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Död motor

Inlägg av Morst »

Om du inte redan gjort det så kolla det där knippet med jordledningar på insuget/bränslebryggan. En bekants lillebror hade som du en fint snurrande startmotor men varken bränsle eller gnista, dock en 940 men ändå. Det visade sig att en av kablarna var i princip AV och mer eller mindre hängde i isoleringen! En ny kabelsko och lite skalning senare så startade motorn direkt!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar