740 16v går fett, surrande bränslepump

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
robin-t
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 nov 2020, 21:08

740 16v går fett, surrande bränslepump

Inlägg av robin-t »

Hej!

Har en 740 1990 med 16v B234f, LH 2,4 som går väldigt fett, speciellt vid kallstart. Den går riktigt orent och hoppigt vid kallstart. Trycker man gasen i botten orkar den inte varva mer än ca 4000. När motorn är varm varvar den ut dock går den väldigt fett. Tomgången blir bättre när bilen är varm men det känns att den fortfarande går fett och orkar inte varva ur ordentligt på 3an och 4an, det känns på avgaserna att den fetar på.

Bränslepumpen under bilen surrade väldigt högt, bytte denna samt bränslefilter. Pumpen lät fortfarande väldigt mycket och insåg att pumpen i tanken var död, bytte även denna till en ny men pumpen under bilen låter fortfarande mycket, surrar och tjuter ibland som om den drar tjuvluft men kan inte hitta vart ifrån den skulle kunna dra tjuvluft då allt är tätt.

Det som är nybytt är:
Kamrem, löphjul och spännare ( står helt rätt)
Olja & Oljefilter
Bränslefilter med nya kopparbrickor
Bränslepump under bilen ( Biltema), Pumpen får 12v
Bränslepump i tanken (Biltema), Pumpen får 12v
Tempsensorn under insuget ( Svart givare precis som innan )


Kontrollerat:
Bilen går ännu sämre när man drar ur LMM
Inga uppenbara avgasläck före lambdan
Lambdasond uppmätt och ger vad jag kunde utläsa korrekta värden
Kablarna mellan Tempsensor och tänd/bränslebox är OHM mätta med bra värden
Kollat efter vacumläck
Dränkt insug och alla slangar med startgas utan direkt skillnad på motorgången
BTR håller vacum
Ryckt ur en och en spridarkontakt vid kallstart och bilen går betydligt sämre
Ryckt en och en tändkabel vid kallstart och bilen går sämre även här
Slangen i tankarmaturen är hel

Vad tror ni att det kan vara för fel? Kan BTR va kass trots att den håller vacum? Drar man ur vacumslangen till BTR och täpper igen nippeln på insuget märker jag ingen skillnad på gången, men somsagt håller btr vacum så tät är den.
Sitter 2st likadana relä framför expansionskärlet, ingen skillnad av att byta plats på dessa, varför sitter det 2st, brukar väl sitta ett spridarrelä där?

Tacksam för svar, tips och idéer mottages gärna [buga]

MVH :D

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: 740 16v går fett, surrande bränslepump

Inlägg av Eda »

Har du kollat felkoder?

Skriv svar