745GL 89:a Tomgång på 15-1700varv.

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Farleykarley
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 sep 2014, 21:08

745GL 89:a Tomgång på 15-1700varv.

Inlägg av Farleykarley »

Halloj!

Ove, min käre 745 från 89 har fått för sig något tokigt. Gör jag fullgaskörningar där det varvas lite högre så får han för sig att hänga kvar på typ 15-1700varv när man väl frikopplar och vill gå ner till tomgång. Startar jag om honom blir allting normalt igen.

Kör jag exempelvis lugna landsvägssträckor eller inne i stan beter den sig helt normalt, men gör jag exempelvis en omkörning, drar på rejält när jag accelererar eller liknande så hänger sig motorn sedan kvar på högre varv enligt ovan.
Har i min felsökning rengjort gasspjäll, tomgångmotor, felsökt slangar och till och med bytt motorstyrdon. (Även bytt Lambda och LMM i annan felsökning)
Fel kvarstår. Går helt perfekt och har jämn och fin tomgång på runt 8-900 annars, men dummar sig som sagt när jag dragit på en del.

Lite drygt att behöva starta om honom så fort man kommer från motorvägen och tex ska in på stan vid rödljus och parkeringar etc.

Någon som sitter på tips? Är en vanlig B230F.
Garaget

"When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end" - Homer J Simpson

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: 745GL 89:a Tomgång på 15-1700varv.

Inlägg av Morst »

Har du kollat så att brytaren på spjällhuset sitter rätt, fast och fungerar som den skall? Sitter själva spjället (plattan) i spjällhuset fast och centrerat i huset?
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar