Får inte ordning på hög tomgång

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
tomolo
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2020, 22:32

Får inte ordning på hög tomgång

Inlägg av tomolo »

Vet att det finns 1000 trådar om hög tomgång men tycker jag provar allt jag kan hitta. Det gäller en 940 från 97, original förutom Vikingchip Ecomax i bränslebox. Problemet är att tomgången oftast, men inte alltid, är hög och pendlar mellan 900-1200 rpm. Speciellt i fart men ibland reglerar den inte ner vid stillastående heller. Gjort följande:

- Kollat alla vakuumslangar
- Rengjort gasspjäll och tomgångsmotor
- Justerat in spjäll, länkarm och vajer
- Justerat spjällkontakt
- Bytt packning mellan spjäll och insug
- Mätt upp tempgivaren till motorstyr: 4700 Ohm vid 5 grader, 220 vid normal temp, 190 Ohm vid fläktstart
- Kollat felkoder (inga)

En intressant detalj är att det ibland blir bättre när jag startar om motorn. T ex om jag vrider av i en nedförsbacke och sen startar igen (känner till risk med servo osv när motorn är avstängd). Det får mig att tro att det har med någon signal till styrenheterna att göra. Men vilka återstår att kolla? Kan lambdasond, vevaxelgivare eller något annat fela utan att ge felkod? Och sätta tomgångsregleringen ur spel?

Väldigt tacksam för hjälp, blir galen på att aldrig hitta problemet.