740: Vibrationer vid tomgång/låg fart (bromsandes)

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Hokospokos
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jun 2019, 11:11

740: Vibrationer vid tomgång/låg fart (bromsandes)

Inlägg av Hokospokos »

Ursäktar i förväg om jag möjligen lagt denna tråd tokigt. Denna kategori kändes minst fel!

Jag har en 740 (sedan), 1988a, B230F med ZF22-låda.
Grafitgrå metalliclack med röd inredning... men det har väl iofs inget att göra med mitt vibrationsproblem jag kommer skriva om. 8)

Detta problem får jag erkänna att jag haft sen jag köpte bilen för ca tre år sedan. Då, ny bilägare och okunnig orkade jag inte bry mig så mycket om det. Fick också höra mycket "äsch, det är en gammal volvo. De ska vibrera sådär!". Men nu börjar jag tröttna lite på det. :D

Vibrerar väldigt mycket i ratt, förarstol, dörrsida, f-n allt känns det som! Försvinner direkt när man börjar gasa lite lätt alt försvinner vibrationerna ca 1min om jag växlar mellan D till N osv. Samma vibrationer uppstår när man bromsar in och närmar sig ca 15km/h och under.

Tändkablar och stift är bytta (original), motorkuddar bytt för ca 3 år sedan, vxl-lådskudde bytt sedan någon månad. Stödlager verkar ok, inget större spel. Varvtal vid tomgång är jämn vid ca 700rpm. Inte hittat någon tjuvluft. Bilen går rätt så felfritt i övrigt.

Vore väldigt tacksam för lite funderingar vad som kan va fel!

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2928
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: 740: Vibrationer vid tomgång/låg fart (bromsandes)

Inlägg av thol »

Vibrerar det bara när bilen rullar eller även när den står still?

Hokospokos
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jun 2019, 11:11

Re: 740: Vibrationer vid tomgång/låg fart (bromsandes)

Inlägg av Hokospokos »

Det vibrerar nar bilen star still. Samt vid laga farter nar foten ar pa bromsen. Forsvinner nar man gasar.
Ursakta engelskt tangentbord....

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2928
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: 740: Vibrationer vid tomgång/låg fart (bromsandes)

Inlägg av thol »

Det du skulle kunna testa är ju att byta fördelare och rotor. Men det låter ju helt klart som om det antingen är obalans i nått roterande eller problem med tomgång så att säga.

Hokospokos
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jun 2019, 11:11

Re: 740: Vibrationer vid tomgång/låg fart (bromsandes)

Inlägg av Hokospokos »

Rotor och fördelare är bytta tidigare i somras. Bosch :)

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: 740: Vibrationer vid tomgång/låg fart (bromsandes)

Inlägg av Eda »

Har du provat rycka tändkablar med motorn på tomgång för att se om den går på alla cylindrar?
Kan kan vara bra att göra komptest.
Jag tycker det låter som att motorn bara går på tre cylindrar på tomgång, men när den går upp i varv hoppar den fjärde igång.

Skriv svar