Någon som bytt till 50mm eftermarknads Intercooler, typ Torque eller L-M-R?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Någon som bytt till 50mm eftermarknads Intercooler, typ Torque eller L-M-R?

Inlägg av Lehto »

RollE2k skrev:
07 sep 2020, 23:37
Efter en kvälls googlande så hittade jag detta inlägg på turbobricks:
https://forums.turbobricks.com/showpost ... tcount=415

Han verkar PRECIS få plats med 3" tryckrör och originalboxen. Och som jag fattar det så har han gjort precis som jag tänkte - kortat av 90-gradersböjen vid IC:n. Så det borde ju inte bli några problem med 2.5" rören då i så fall. Frågan är om man skall beställa ett kit, eller vänta tills det kommer typ black friday eller något sådant så man får lite billigare. :D
Förbaskat dyrt med alla tryckrör och slang som behövs.
Du har ju 10% iaf som medlem här.
Och eventuella reor tidigare hos DO88 har väl inte varit mer än 15%?
940 Turbo brukis: Bild

RollE2k
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå

Re: Någon som bytt till 50mm eftermarknads Intercooler, typ Torque eller L-M-R?

Inlägg av RollE2k »

Lehto skrev:
08 sep 2020, 16:13
RollE2k skrev:
07 sep 2020, 23:37
Efter en kvälls googlande så hittade jag detta inlägg på turbobricks:
https://forums.turbobricks.com/showpost ... tcount=415

Han verkar PRECIS få plats med 3" tryckrör och originalboxen. Och som jag fattar det så har han gjort precis som jag tänkte - kortat av 90-gradersböjen vid IC:n. Så det borde ju inte bli några problem med 2.5" rören då i så fall. Frågan är om man skall beställa ett kit, eller vänta tills det kommer typ black friday eller något sådant så man får lite billigare. :D
Förbaskat dyrt med alla tryckrör och slang som behövs.
Du har ju 10% iaf som medlem här.
Och eventuella reor tidigare hos DO88 har väl inte varit mer än 15%?
Jo, så är det ju. Dock brukar L-M-R ha med DO88 i julkalender med typ 25% (dock är de dyrare från början), tror även de haft med på black friday. Har för mig BSR också haft rabatt på do88, och där brukar även medlemsrabatten funka i samband med det. Får se hur jag gör, vore ju skönt att skruva dit allt nytt och fråscht på en gång. Det viktiga är i alla fall att det går att lösa. Blir bra mycket snyggare och rejälare med do88-rören.

RollE2k
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå

Re: Någon som bytt till 50mm eftermarknads Intercooler, typ Torque eller L-M-R?

Inlägg av RollE2k »

Monterade IC, stora kylaren och elfläkt idag. Och till det då do88 kylarslangar, tryckrör och slangar till tomgångsmotorn.
En hel del tjorv vart det, kan jag lungt säga.

Hade direkt från börjat sett att fästet mot kylaren i toppen inte alls stämde, så det fick jag kapa ner så det blev lägre samt att det inte byggde ut lika mycket mot kylaren.
Sedan när man satte kylare och IC i bottenfästena så var det för mig som att ena bottenfästet var lite felsvetsat, så jag fick ta rondellen och kapa bort några millimeter i underkant på 'örat' som står i bottenfästet.
Jag fick även jacka ut lite spår i plåten som kondensor skall skruvas mot. För annars gick inte plasten som sitter ovan IC (som toppfästena till kylaren skruvas i) tillräckligt långt ner. Får lite känsla att ICn är någon millimeter för hög(?).
Nåväl till slut var den på plats i alla fall.

När jag sedan började montera tryckrören så kapade jag av kanske 2.5cm av slangen som sitter i IC på turbosidan. Det blev ändå sjukt tight fit, och jag fick kapa av lite plast på luftburken för att det inte skall ta i för mycket.
Tar i gör det, men inte så det är någon fara. Dock kan man i stort sett inte kapa mer av den slangen, då nu problemet istället är att tryckröret som mellan turbo och IC tar lite i kanten på elfläkten, även det funkar - men man kan inte ta bort mera.

Nästa problem, då detta är bruksbilen som jag behöver imorgon var då. Kylare köpte jag en helt ny NRF, denna har liiite större anslutningar än original när det gäller de två stora kylarslangarna. Originalslangar som är väldigt flexibla, passar ju altså utan problem. Men mina DO88 slangar var ett helvete att få på, då de inte flexar i närheten lika mkt som original.
Jag var precis i tanken på att ge upp när jag till slut fick på topplagen efter kanske 30min brottning och testat med teflonspray och dyl. Bottenslangen på luftburksidan, fick jag efter minst lika lång tid på kanske 2.5cm. Den är altså inte på helt, men jag tror den borde sitta. Är över 'hullingarna' på slangen, mitt klammer sitter innanför och sen är slangen ytterligare kanske 2mm innanför klammret. Jag ville egentligen ha in den ytterligare 1cm iaf. Men efter blodiga fingrar, helt slut i armar/nypor, och utan att slangen rört sig inåt sista 15min så gav jag upp för stunden i alla fall. Kanske den går att få på mer framöver, när den fått sitta där ett tag och tänja sig lite(?)

Elfläkten fungerade för övrigt med originalbox från min bil utan elfläkt.
Gällande elen så hade jag skurit lös allt som rör elfläkt och AC och strumpat det, samt monterat elen två veckor innan. Till skillnad från åtminstone -95 och tidigare, så sitter kontakterna för AC/elfläkt på förarsidan, bakom fjäderbenet - där de tidigare satt på passagerarsidan.

Efter mängder svordomar och funderingar vad man gett sig in på så sitter i alla fall kylaren och ICn där nu. Känns som det blev rätt bra till slut!

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Någon som bytt till 50mm eftermarknads Intercooler, typ Torque eller L-M-R?

Inlägg av Lehto »

Sent svar men härligt att du fått dit allt. Låter som lite extra meck med KLs IC jämfört med DO88 men den är billigare åtminstone.
Nice att du fick dit det med original luftburk också, tror jag ska köpa mig lite slangstumpar och försöka få dit mina tryckrör tillsammans med luftburken.
940 Turbo brukis: Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20182
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Någon som bytt till 50mm eftermarknads Intercooler, typ Torque eller L-M-R?

Inlägg av In The White »

Jo tack, kylarslangarna är ett h*****e att få på kylaranslutningarna. Jag lyckades dock
få på dom helt.

Skriv svar