Helt galna avgasvärden och bilen dricker som att det inte finns någon morgondag!

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
JagGillarSoppa
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 feb 2020, 17:06

Helt galna avgasvärden och bilen dricker som att det inte finns någon morgondag!

Inlägg av JagGillarSoppa »

BIL: 945 -98 med större turbo med det kan väll inte ställa till med några problem?

Tjena! Bilen har gått dåligt som tusan en åååång period nu och tänkte om någon kan läsa av dessa värden och komma på ett svar!

Lägger till gränsvärdena som en reminder.
CO 8,4 (0,5)
HC 248 (200)
CO2500 9,4 (0,3)
LAMBDA 0,80 (0,97 - 1,03)


Det går nästan att köra normalt om man tar det väldigt extremt försiktigt på gas pedalen men man får ju accelerera som en snigel.

Mvh Alex

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Helt galna avgasvärden och bilen dricker som att det inte finns någon morgondag!

Inlägg av Moto-XXX »

Är bilen original bortsett från den större turbon eller har den andra spridare eller höjt bränsletryck?

JagGillarSoppa
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 feb 2020, 17:06

Re: Helt galna avgasvärden och bilen dricker som att det inte finns någon morgondag!

Inlägg av JagGillarSoppa »

Moto-XXX skrev:
12 mar 2020, 08:17
Är bilen original bortsett från den större turbon eller har den andra spridare eller höjt bränsletryck?
Nix! Det ända är att jag bytt motor men ända skillnaden på den är att den har en EGR. Det blev samma fel på förra motorn tills den kasta in handduken men tror det var för att den blev misshandlad av förra ägaren.

Kan de va Lambdasond? Har bytt lmm men den går fortfarande en aning bättre om man rycker lmm precis som innan jag bytte lmm? Tändspole eller kablar?? Har ingen aning vad som påvärkar detta jag har sprejat hela motorn med startgas typ 3 ggr utan resultat och tändstiften är bytta. Gas responsen blir något bättre om man ställer upp tomgång till 1500-2000.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Helt galna avgasvärden och bilen dricker som att det inte finns någon morgondag!

Inlägg av Lehto »

Hur kan du ställa upp tomgången på en B230FK som jag antar att det är? Tomgång regleras ju av datorerna så att säga.

Du borde nog nästan kunna få ut felkoder ur den där kan jag tycka..?
940 Turbo brukis: Bild

JagGillarSoppa
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 feb 2020, 17:06

Re: Helt galna avgasvärden och bilen dricker som att det inte finns någon morgondag!

Inlägg av JagGillarSoppa »

Lehto skrev:
12 mar 2020, 10:52
Hur kan du ställa upp tomgången på en B230FK som jag antar att det är? Tomgång regleras ju av datorerna så att säga.

Du borde nog nästan kunna få ut felkoder ur den där kan jag tycka..?
Jo Asså jag menat att jag skruvade upp gasen lite vid insuget så det är väll samma som att hålla mer gas då.

Ja jo jag kan ju kolla med båg son har avläsare.
Det var en som tipsade om tepraturgivaren men det skulle vara konstigt om givaren var dålig på både gammla och nya motorn.

Den hostar lite på tomgång också och så svajar varvtalet upp och ner

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Helt galna avgasvärden och bilen dricker som att det inte finns någon morgondag!

Inlägg av Ghurra »

Sitter kamremmen rätt?
Bara en tanke...
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Helt galna avgasvärden och bilen dricker som att det inte finns någon morgondag!

Inlägg av Jens.L »

0.80 i lambda visar ju att den får galet mkt bensin iaf. Trasig bränsletrycksregulator kanske. Lambdasond är inte omöjligt.
Volvo 940 Turbo 1997

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4741
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Helt galna avgasvärden och bilen dricker som att det inte finns någon morgondag!

Inlägg av Arly165 »

Jag hade kollat över lambdasond, tempgivare och se till att du har rätt box till din motor med tanke på EGR. Kontrollera även kamremmen.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Helt galna avgasvärden och bilen dricker som att det inte finns någon morgondag!

Inlägg av umekille »

På min -88 var det samma problem det visade sig vara luftmassemätaren
som gick på rengörning hela tiden och gav fel värden...lånade från 945-93
som har samma värden och genast blev bilen normal.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Helt galna avgasvärden och bilen dricker som att det inte finns någon morgondag!

Inlägg av In The White »

CO 8,4 (0,5) (Kolmonoxid)= Syret räcker inte till vid förbränning.
HC 248 (200) Kolväte)= Oförbränt bränsle. Ofta relaterat till tändningsproblem.
CO2500 9,4 (0,3) (Kolmonoxid)= Syret räcker inte till vid förbränning.
LAMBDA 0,80 (0,97 - 1,03) (Bränsle/syre ratio)= För fet blandning.

Skriv svar