Knackande/tickande ljud efter kamremsbyte

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Feskarn
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 maj 2016, 13:13
Kör: Volvo 945 Classic 98

Knackande/tickande ljud efter kamremsbyte

Inlägg av Feskarn »

Hej igen forumet!
Gav mig på något som jag bävat lite för igår nämligen kamremsbyte, men jag lyckades - tror jag i alla fall. Men efter en stunds körning så börjar jag höra ett tickande/knackande ljud som jag inte tror jag hört tidigare. Blev naturligtvis nojig för detta. Bytte spännrullen samtidigt samt remmen till vattenpump och generator. Men kan inte med säkerhet säga att att det kommer från de regionerna.
Hursomhelst testade nu på morgonen igen och tycker inte att jag hör ljudet när motorn är kall utan det kommer när den är i driftstempereratur.
Jag filmade lite för att kunna återge problemet, jag klarar inte av att bifoga filmerna men lägger upp en dropboxlänk som förhoppningsvis funkar. Första filmen är motorn kall och jag kan inte lokalisera ljudet, andra filmen hör man ljudet
Tycker inte att motorn går konstigt eller dåligt för övrigt, men med tanke på kamremsbyte så blev jag ju nojig - är det nån som kan tolka ljudet och avgöra om det bara är jag som är nojig eller om det är något lurt?
Tack på förhand
https://www.dropbox.com/sh/45j5uaugcxge ... thWia?dl=0

JagGillarSoppa
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 feb 2020, 17:06

Re: Knackande/tickande ljud efter kamremsbyte

Inlägg av JagGillarSoppa »

Personligen tycker jag det låter som ventil knack (ganska mycket också) skulle det kunna vara så att du har satt nån enstaka kugg fel i samband med kamremsbytet? Påföljden av detta kan ju resultera i att du kröker ventilerna när de slår i topparna om kammen sitter nån kugg fel.

Mvh Alex.

Feskarn
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 maj 2016, 13:13
Kör: Volvo 945 Classic 98

Re: Knackande/tickande ljud efter kamremsbyte

Inlägg av Feskarn »

JagGillarSoppa skrev:
12 mar 2020, 00:01
Personligen tycker jag det låter som ventil knack (ganska mycket också) skulle det kunna vara så att du har satt nån enstaka kugg fel i samband med kamremsbytet? Påföljden av detta kan ju resultera i att du kröker ventilerna när de slår i topparna om kammen sitter nån kugg fel.

Mvh Alex.
Ja tanken slog ju mig helt klart att det var relaterat till kamremsbyte, men jag plockade ner och kontrollerade idag och det var inga fel där så det är inte ifrån kamremsbyte i alla fall :) Jag tror ju inte ljudet har varit där tidigare, men jag kan ju inte styrka det påståendet tyvärr. I övrigt så går ju motorn fint så det känns ju inte som att det är nåt som påverkar funktionen i alla fall. Sen är ju inte ljudet konstant där heller vilket också förbryllar lite
Tack för input i alla fall! [thum]

JagGillarSoppa
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 feb 2020, 17:06

Re: Knackande/tickande ljud efter kamremsbyte

Inlägg av JagGillarSoppa »

Feskarn skrev:
10 mar 2020, 10:57
Hej igen forumet!
Gav mig på något som jag bävat lite för igår nämligen kamremsbyte, men jag lyckades - tror jag i alla fall. Men efter en stunds körning så börjar jag höra ett tickande/knackande ljud som jag inte tror jag hört tidigare. Blev naturligtvis nojig för detta. Bytte spännrullen samtidigt samt remmen till vattenpump och generator. Men kan inte med säkerhet säga att att det kommer från de regionerna.
Hursomhelst testade nu på morgonen igen och tycker inte att jag hör ljudet när motorn är kall utan det kommer när den är i driftstempereratur.
Jag filmade lite för att kunna återge problemet, jag klarar inte av att bifoga filmerna men lägger upp en dropboxlänk som förhoppningsvis funkar. Första filmen är motorn kall och jag kan inte lokalisera ljudet, andra filmen hör man ljudet
Tycker inte att motorn går konstigt eller dåligt för övrigt, men med tanke på kamremsbyte så blev jag ju nojig - är det nån som kan tolka ljudet och avgöra om det bara är jag som är nojig eller om det är något lurt?
Tack på förhand
https://www.dropbox.com/sh/45j5uaugcxge ... thWia?dl=0

Den rycker inte olje rök då. Då är väll ventilsätespackningarna utslitna.

Eller om du råkat varit snål på oljan eller om den läcker så blir ju lagren i motorn helt slut men då blir det väll mer skärande ljud?

Denl0nge
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 aug 2022, 20:38

Re: Knackande/tickande ljud efter kamremsbyte

Inlägg av Denl0nge »

Hej
Löstes ditt problem? Vad kom du fram till? Jag har nämligen samma knack på min...

Blackman
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 maj 2022, 20:40

Re: Knackande/tickande ljud efter kamremsbyte

Inlägg av Blackman »

Samma ljud i min, vill gärna höra hur det löste sig…

Skriv svar