Kylvattenproblem B230 FK -98

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Feskarn
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 maj 2016, 13:13
Kör: Volvo 945 Classic 98

Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av Feskarn »

Hej!
Har en 945 Classic LTT Automat-98, och den har gått som en klocka men för någon vecka sen så fick jag lite problem.
Den har så länge den har varit i min ägo alltid förbrukat lite kylvatten och jag har väl egentligen inte grubblat så mkt över det, utan fyllt på nån gång ibland.
Det hela började med att det inte blev nån värme i kupén trots att motorn var i driftstemp, ökade fläkten och körde värmen på fullt men fortfarande bara kalluft! Tittar bak och ser att det kommer mkt rök bakom bilen, tänker väl mest att det beror på att det är lite kallt och rått ute, kör vidare en kort bit - röken fortsätter, ingen värme i kupén och sen börjar tempmätarn röra sig. Då blev jag orolig då den har varit hur stabil som helst tidigare. Stoppar bilen och lyfter på huven och skruvar långsamt av locket på exp. kärlet och det pyser lite men inget större - ingen nivå i kärlet. Vrider ner värmen till kalluft och testar att starta bilen igen och då är tempen normal. Kör hem och ingen temp. ökning på den korta turen.

Fyllde på 2-3 liter i exp kärlet efteråt och det är ju en ansenlig mängd trots allt - efter det verkar det lite som att nivån kommer och går där - värmen i kupén kommer ibland och ibland inte - ibland kommer den för att sen försvinna.

Tänkte att det kanske kan röra sig om luft i systemet till en början, alternativt att vattenpumpen är kass - med tanke på att den började ryka i samband med detta började jag tänka toppackningen - men det syns inga spår av vatten i oljan eller olja i vattnet och ingen avgaslukt i exp kärlek vad jag kan känna i alla fall.

Dessutom så håller den ju tempen om man inte kör med värmen i kupén

Det var ju rätt skitet under huven så inte helt lätt att upptäcka ev. läckor, men nu har jag i alla fall gjort en motorrumstvätt för att enklare kunna spåra läckage - nu står jag ju ute och pillar med detta och storm och ösregn är kanske inte det optimala för att lokalisera kylvattenläckor.
Det enda jag kan se att det fuktar och pyser lite vid är slangen som går från toppen av kylaren och till exp. kärlet

Hade tänkt byta kylvätska och flusha systemet innan problemen började men det blir ju ingen större effekt om det inte cirkulerar när man gör detta - enklaste sättet att kolla cirkulation är det att lossa på slangen som går in i toppen av kylaren när motorn är kall och nystartad? finns ju trots allt chans att det blir lite självcirkulation när vätskan blir varm?

Har ni några bra tips om vad som felar eller hur man lättast utesluter det ena eller det andra?

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av Eda »

Jag tycker det låter som kass toppackning.
Det är inte säkert att det blir olja eller tryck i expansionskärlet, men vatten kommer in i förbränningsrummet.

Om det luktar illa i motorutrymmet kan det vara en läckande slang som läcker på motorn och förångas.

Leta efter en verkstad som kan mäta co-halt i expansionskärlet, tar någon minut och du vet direkt om vatten läcker in i förbränningsrummen.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av Lehto »

Feskarn skrev:
21 feb 2020, 00:49
Hej!
Har en 945 Classic LTT Automat-98...
Det enda jag kan se att det fuktar och pyser lite vid är slangen som går från toppen av kylaren och till exp. kärlet
Den enda slangen som går från toppen av kylaren är väl den som går in i termostathuset på topplocket, är det från den slangen det fuktar?

Jag tror nämligen också att de är topplockspackningen som är sliten, som Eda skrev behöver inte resultera att olja å vatten blandas utan vattnet kan lika gärna rinna in i förbränningsrummet å förbrännas vilket jag skulle säga är större sannolikhet än att olja å vatten blandas.
Tycker också att symptomet med läckage från överkylarslangen tyder på topplockspackning då turbotryck letar sig ut i vattenkanalen och trycks ut ur övre kylarslangen.
Så visade sig problemet för mig åtminstone, så länge jag inte körde med övertryck (turbon ladda på) så försvann det nästan inget vatten, men såfort jag körde lite hårt så såg man läckage från övre kylarslangen b.la.
940 Turbo brukis: Bild

Feskarn
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 maj 2016, 13:13
Kör: Volvo 945 Classic 98

Re: Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av Feskarn »

Förlåt för sen återkoppling, har inte varit inne här på några dagar! Jag har ju också funderat över om det skulle handla om topplockspackningen, det var ju min första tanke med tanke på röken.
Ska klargöra att det inte är den stora kylarslangen som det pyste vid utan alltså den lilla som jag gissar är en avluftning på toppen av kylaren som går till exp. kärlet. Tror att det kan röra sig om att slangen är ute sliten samt att klämman inte var helt hundra. Bytt klämman nu och kan inte se nåt läckage där nu.
I vilket fall som helst så har jag bytt vattenpump, termostat och även satt ett nytt lock på exp. kärlet. Kan väl inte säga att det på rak arm var vattenpumpen, men det rör ju sig om en ringa peng så jag tänkte jag byter - nu funkar värmen i bilen, tempen håller sig perfekt. Men den ryker ju en del, dock inte hela tiden utan mer till och från. Sen tycker jag att den ryker mindre vid mer belastning så jag blir inte riktigt klok på den!
Lite kylvatten har försvunnit men jag misstänker att det inte är helt tätt mellan pump och topp - tycker att det kan fukta lite där - sen fick jag dra åt lite slangklämmor efter ett tag.
Tänkte ett tag om det kunde vara kylvattenläckage i turbon? Men jag får väl helt enkelt lugna mig och se om det fortsätter med problemen eller om det stannar upp nu efter mina åtgärder.
Tack för all input i alla fall :)

Feskarn
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 maj 2016, 13:13
Kör: Volvo 945 Classic 98

Re: Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av Feskarn »

Eda skrev:
24 feb 2020, 23:40
Jag tycker det låter som kass toppackning.
Det är inte säkert att det blir olja eller tryck i expansionskärlet, men vatten kommer in i förbränningsrummet.

Om det luktar illa i motorutrymmet kan det vara en läckande slang som läcker på motorn och förångas.

Leta efter en verkstad som kan mäta co-halt i expansionskärlet, tar någon minut och du vet direkt om vatten läcker in i förbränningsrummen.
Nu har det ju passerat ytterligare lite vatten under broarna och jag är nu tämligen övertygad om att det rör sig om toppackningen - har inte mätt CO i exp kärlet, men jag kan inte se något yttre läckage och den ryker rejält emellanåt så jag kommer ge mig på att byta packningen.

Jag har kollat runt lite på sotningssatser - och det finns ju ett digert utbud - jag vill ju inte montera något som inte håller så jag tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter.
Biltema har ju för 379 kr - är den att förkasta eller funkar den?
Vparts 595 kr
KLracing har för 465
Mekonomen tar 1114 kr
ADbildelar 985 kr - denna verkar vara samma som den på Mekonomen? Elring

Behöver man hela sotningsatsen? Eller ska man nöja sig med att köpa enbart de delar man behöver?
Vad rekommenderar ni?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av In The White »

KG trimning har också bra sotningssatser till vettigt pris:https://www.kgtrimning.org/200-ser/moto ... 89pgk.html

Feskarn
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 maj 2016, 13:13
Kör: Volvo 945 Classic 98

Re: Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av Feskarn »

In The White skrev:
22 mar 2020, 17:05
KG trimning har också bra sotningssatser till vettigt pris:https://www.kgtrimning.org/200-ser/moto ... 89pgk.html
Man tackar!

Är det något ytterligare man ska införskaffa?
Nya bultar har jag förstått men är det något annat man ska göra när man ändå är igång?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av In The White »

Feskarn skrev:
22 mar 2020, 17:29
In The White skrev:
22 mar 2020, 17:05
KG trimning har också bra sotningssatser till vettigt pris:https://www.kgtrimning.org/200-ser/moto ... 89pgk.html
Man tackar!

Är det något ytterligare man ska införskaffa?
Nya bultar har jag förstått men är det något annat man ska göra när man ändå är igång?
Vattenpump med packningar, kamrem och spännare samt kilremmar hade jag också bytt.

Feskarn
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 maj 2016, 13:13
Kör: Volvo 945 Classic 98

Re: Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av Feskarn »

In The White skrev:
22 mar 2020, 17:32
Feskarn skrev:
22 mar 2020, 17:29
In The White skrev:
22 mar 2020, 17:05
KG trimning har också bra sotningssatser till vettigt pris:https://www.kgtrimning.org/200-ser/moto ... 89pgk.html
Man tackar!

Är det något ytterligare man ska införskaffa?
Nya bultar har jag förstått men är det något annat man ska göra när man ändå är igång?
Vattenpump med packningar, kamrem och spännare samt kilremmar hade jag också bytt.
Allt det byttes för en knapp månad sen så de får nog leva vidare - tänkte mer om det var något man skulle göra på topplocket? Tror inte det är skevt, men skall såklart kolla detta och är det skevt så blir det ju riktplanat - men om det är något annat?
Nåt som man skall komplettera sotningsatsen med :)

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av In The White »

Inte ovanligt man får plana någon tiondel då det har en tendens att ärga vid kyl-
kanalerna, men det ser du ju.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av Lehto »

Frågar du mig så riktplana toppen när du ändå har av den, de är det värt å då kommer det funka många år framöver.
Kan varmt rekommendera sotningssats från KGtrimning, dom har Payen toppackning och den är riktigt bra!
Har faktiskt bytt 2 toppackningar nu under vintern så börjar få in vanan :P Köp sotningssats, du kommer ändå behöver skruva loss grenrör + insug så du måste på med nya packningar där. Sen kanske de kan vara värt att rengöra vevhusventilationsboxen alt köpa en ny då den blir väldigt lättåtkomlig med toppen av. Något som faktiskt saknas med sotningssatserna är turbo grejer, och kopparpackningarna till vatten och olja anslutningarna är bra å ha nya om du inte har möjlighet att värma dom gamla.
940 Turbo brukis: Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av In The White »

Om du lossar oljefällan under insuget så var JÄTTENOGA med att inte få slangen till
oljereturen med upp ur blocket!

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Kylvattenproblem B230 FK -98

Inlägg av Lehto »

Just ja, glöm inte nya topplocksbultar heller! KG har det med.
940 Turbo brukis: Bild

Skriv svar