Volvo 940 Classic Turbobyte

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Zorro1969
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm

Volvo 940 Classic Turbobyte

Inlägg av Zorro1969 »

Hejsan.

Jag skulle behöva byta min turbo i min 940 Classic.
Är det svårt att byta den själv?
Hur kan man gå tillväga och vilka packningar behöver jag?
Jag har en likadan beg. turbo som jag ska byta till, Den har legat här hemma nu en stund.
Har hört att man ska hälla lite olja i den innan montering. Var i turbon gör jag det?
Jag har en ny WG 0,8 som jag köpte till den men ställskruven var bortskruvad när jag fick den.
Skulle behöva tips om hur man kan ställa in den? Vill inte få för mycket tryck på den.
Tacksam för tips och förslag.

// Marko [help]
VOLVO 940 CLASSIC -98

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Volvo 940 Classic Turbobyte

Inlägg av Moto-XXX »

Utifrån vad du har skrivit i din andra tråd så är jag inte så säker på att det är nåt fel på din turbo men du kanske vet mer nu och man kan ju alltid testa.

Det är inte svårt att byta turbo men man måste in under bilen vilket enligt mig alltid är jobbigt om man inte har lyft.
Turbon har 4 anslutningar: Olja in & ut samt vatten in & ut. Dessa anslutningar bör du ha nya packningar till och när du monterar turbon är det bra att hälla i lite olja i inloppet för olja.
När du sedan startar bilen är det bra att ta av kabeln från tändspolen och köra runt motorn några varv med startmotorn så att oljan pumpas ut till turbon.

Själva bytet är som sagt inte avancerat och du märker hur du ska göra när du väl börjat men i grova drag går det till så här:
1. Töm ut kylarvätskan
2. Lossa anslutningar för vatten och olja
3. Lossa muttrarna mot avgasröret
4. Lossa muttrarna mot grenröret samt fästet mot blocket (om det finns på din bil)
5. Montera nya turbon i omvänd ordning
6. Fyll på kylarvätska samt säkra oljetillförsel enligt ovan

Wastegaten måste justeras in på plats, helst med laddtrycksmätare, men som grundinställning kan du justera den så att du får ta i en aning för att haka på WG-klockans arm på WG-luckan.

Zorro1969
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm

Re: Volvo 940 Classic Turbobyte

Inlägg av Zorro1969 »

Tackar Moto-XXX för tipset och förklarningen. Jo jag har ju skrivit tidigare om mitt problem med bilen.
Han är ju bättre nu går bra när man kör lungt och normalt men när man trycker på han lite så vill han inte svara riktigt alla gånger. Turbon liksom inar rätt högt så jag tror att det kanske dax och byta den men är inte säker.Turbon ska väl ina lite vid pådrag.Den drar ingen olja och så men jag tycker att den låter lite högt.Jag har ju en liggandes så jag tänkte man kanske ska byta den ändå. I för sig jag har ju inte bytt slangen mellan turbon och LMM. Kanske göra det innan och se hur den går.
VOLVO 940 CLASSIC -98

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Volvo 940 Classic Turbobyte

Inlägg av Moto-XXX »

Man kan också sätta en slangklämma runt slangen mellan LMM och turbo för att förhindra att den sugs ihop.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 940 Classic Turbobyte

Inlägg av In The White »

Jag kan varmt rekommendera insugsslangen från do88 då den även är ståltrådsarm-
erad för att inte sugas ihop:

https://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-9 ... slang.html

Zorro1969
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm

Re: Volvo 940 Classic Turbobyte

Inlägg av Zorro1969 »

Tackar Moto-XXX och In The White för tipsen. Jag ska prova och testa och byta den så får vi se om han blir bättre.
VOLVO 940 CLASSIC -98

Skriv svar