Jag är på gång att skaffa mig en 940, det lutar åt en Classic -98 för att komma undan skrynkliga dörrsidor osv. Jag har aldrig gjort något prestandahöjande med en bil, men är sugen på lite mer klös denna gång. Tänkte därför göra följande:
- Chippa tänd- och bränsleboxar
- Höja laddtrycket till 0.8 (det är väl vad som brukar rekommenderas?)
- Eftermarknadskam, lutar åt KG2T
Då några frågor:
1: Behöver man komplettera med annat luftfilter/luftbox samt grövre avgassystem för att detta ska funka optimalt? Jag är verkligen inte intresserad av att bilen ska låta mer.
2: Det finns massor med företag som säljer trimchip. Är det egentligen någon skillnad, är någon bättre än andra?
3: Har någon erfarenhet av denna kam? Enligt vad jag har läst mig till ska den ge riktigt fin gång över hela registret. Något jag är väldigt intresserad av är huruvida kamaxelbyte påverkar bränsleekonomin. Vad jag förstår ska KG2T ha liknande profil som A-kam för insugsventilerna, och A-kammen verkar vara ganska bra för snålkörning, sitter väl sådan i B230A förgasarmotor? Min 240 går förhållandevis snålt med 4-växlad låda, 0.82 på landsväg.
4: Överväger automat, håller AW71L för denna trim?
Som ni säkert förstår ska detta inte vara någon lekbil utan en pålitlig bruksbil som kan vara lite snabb iväg från rödljusen när man känner för det.
Diverse trimfrågor
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: Diverse trimfrågor
En Classic är att föredra av flera anledningar men skrynkliga dörrsidor kan du få ändå, min Classic har det.
1 bar brukar vara ett riktvärde när man chippar.
1. Att byta luftfilter gör ingen märkbar skillnad. Däremot hjälper det att öppna upp luftboxen ut mot skärmen men då får man ett påtagligt insugsljud i kupen. Att byta avgassystem (och katalysator) gör lite skillnad men det går bra utan att byta också. Det är risk för skenande laddtryck om man kör alltför öppet avgassystem med original turbo då wastegatehålet är väldigt litet.
2. Det brukar inte vara någon större skillnad mellan chippen, jag har flera olika och märker ingen skillnad. Tändboxen går inte att chippa i en Classic och jag vet inte om det är värt att byta tändbox och chippa den.
3. Nej men A-kam är väl beprövad och de är ju nästan gratis.
4. Vet ej.
1 bar brukar vara ett riktvärde när man chippar.
1. Att byta luftfilter gör ingen märkbar skillnad. Däremot hjälper det att öppna upp luftboxen ut mot skärmen men då får man ett påtagligt insugsljud i kupen. Att byta avgassystem (och katalysator) gör lite skillnad men det går bra utan att byta också. Det är risk för skenande laddtryck om man kör alltför öppet avgassystem med original turbo då wastegatehålet är väldigt litet.
2. Det brukar inte vara någon större skillnad mellan chippen, jag har flera olika och märker ingen skillnad. Tändboxen går inte att chippa i en Classic och jag vet inte om det är värt att byta tändbox och chippa den.
3. Nej men A-kam är väl beprövad och de är ju nästan gratis.
4. Vet ej.
Senast redigerad av 1 Moto-XXX, redigerad totalt 22 gånger.
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Diverse trimfrågor
1. Som tidigare påpekat så öppna upp originalburken om du tänkt köra med den. Jagbönan skrev:Jag är på gång att skaffa mig en 940, det lutar åt en Classic -98 för att komma undan skrynkliga dörrsidor osv. Jag har aldrig gjort något prestandahöjande med en bil, men är sugen på lite mer klös denna gång. Tänkte därför göra följande:
- Chippa tänd- och bränsleboxar
- Höja laddtrycket till 0.8 (det är väl vad som brukar rekommenderas?)
- Eftermarknadskam, lutar åt KG2T
Då några frågor:
1: Behöver man komplettera med annat luftfilter/luftbox samt grövre avgassystem för att detta ska funka optimalt? Jag är verkligen inte intresserad av att bilen ska låta mer.
2: Det finns massor med företag som säljer trimchip. Är det egentligen någon skillnad, är någon bättre än andra?
3: Har någon erfarenhet av denna kam? Enligt vad jag har läst mig till ska den ge riktigt fin gång över hela registret. Något jag är väldigt intresserad av är huruvida kamaxelbyte påverkar bränsleekonomin. Vad jag förstår ska KG2T ha liknande profil som A-kam för insugsventilerna, och A-kammen verkar vara ganska bra för snålkörning, sitter väl sådan i B230A förgasarmotor? Min 240 går förhållandevis snålt med 4-växlad låda, 0.82 på landsväg.
4: Överväger automat, håller AW71L för denna trim?
Som ni säkert förstår ska detta inte vara någon lekbil utan en pålitlig bruksbil som kan vara lite snabb iväg från rödljusen när man känner för det.
bytte till öppet filter, men det var mest för att jag inte fick plats med dom grövre
tryckrören med burken kvar.
2. Finns flera chip som är bra, själv kör jag med BSR 205hk chip.
3. KG kammen har fått bra kritik på "turbobricks", har dock ingen erfarenhet själv av den.
4. Jag har AW71 i min Classic. Har kört med trim på den i över tio år utan problem,
laddar också 0,8bar.
Re: Diverse trimfrågor
Om du tänkt ladda över 0.7 bar så rekommenderar iaf jag att byta downpipe och katalysator, annars kommer turbon få slita hårt för att nå 1bar med mottrycket i original downpipe och katten.bönan skrev:Jag är på gång att skaffa mig en 940, det lutar åt en Classic -98 för att komma undan skrynkliga dörrsidor osv. Jag har aldrig gjort något prestandahöjande med en bil, men är sugen på lite mer klös denna gång. Tänkte därför göra följande:
- Chippa tänd- och bränsleboxar
- Höja laddtrycket till 0.8 (det är väl vad som brukar rekommenderas?)
- Eftermarknadskam, lutar åt KG2T
Då några frågor:
1: Behöver man komplettera med annat luftfilter/luftbox samt grövre avgassystem för att detta ska funka optimalt? Jag är verkligen inte intresserad av att bilen ska låta mer.
2: Det finns massor med företag som säljer trimchip. Är det egentligen någon skillnad, är någon bättre än andra?
3: Har någon erfarenhet av denna kam? Enligt vad jag har läst mig till ska den ge riktigt fin gång över hela registret. Något jag är väldigt intresserad av är huruvida kamaxelbyte påverkar bränsleekonomin. Vad jag förstår ska KG2T ha liknande profil som A-kam för insugsventilerna, och A-kammen verkar vara ganska bra för snålkörning, sitter väl sådan i B230A förgasarmotor? Min 240 går förhållandevis snålt med 4-växlad låda, 0.82 på landsväg.
4: Överväger automat, håller AW71L för denna trim?
Som ni säkert förstår ska detta inte vara någon lekbil utan en pålitlig bruksbil som kan vara lite snabb iväg från rödljusen när man känner för det.
Jag laddade tidigare 0.7bar med min, men så bytte jag avgassystem till 3" och vipps så blev motorkaraktären mycket rappare och laddtrycket steg till 0.95bar utan att jag rört något med turbon.
Det var mottrycket i systemet som gjorde att jag bara nådde upp till 0.7bar.
Jag testade en KG2T kam förut, men ventilspelet blev helt fel och hade inte verktyg för att shimsa om så jag bytte tillbaka till en V-kam. Kör du på KG2T räkna med att behöva shimsa om spelet.
Vad gäller trimchip så akta dig för tradera chippen och typ bigfish, skulle satsat på någon mer välkänd typ KLracing, BSR, om du får tag på Göran @ http://www.vikingchip.com/, Dann Wästfelt @ facebook är också erkänt duktig.
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Diverse trimfrågor
Jag kör med 2,5" DP och 2,5" sportkat och det går fint att komma upp i 1+ bar, sedan ett
2,5" fullflödessystem på det.
2,5" fullflödessystem på det.
Re: Diverse trimfrågor
Hur mycket väsnas det när man kör normalt? Har inte så mycket erfarenhet av sportsystem, en polare hade någon V70 med sportsystem, det lät förjäkligt inne i bilen, fick alltid huvudvärk efter 30 minuter eller så. Men det kanske var illa byggt och låg och vibrerade mot golvet? Alternativt för kort slutrör som slutade under bilen?In The White skrev:Jag kör med 2,5" DP och 2,5" sportkat och det går fint att komma upp i 1+ bar, sedan ett
2,5" fullflödessystem på det.
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Diverse trimfrågor
Hörs knappt någon skillnad mot original inne i kupén, väldigt diskret ljud utanför med.bönan skrev:Hur mycket väsnas det när man kör normalt? Har inte så mycket erfarenhet av sportsystem, en polare hade någon V70 med sportsystem, det lät förjäkligt inne i bilen, fick alltid huvudvärk efter 30 minuter eller så. Men det kanske var illa byggt och låg och vibrerade mot golvet? Alternativt för kort slutrör som slutade under bilen?In The White skrev:Jag kör med 2,5" DP och 2,5" sportkat och det går fint att komma upp i 1+ bar, sedan ett
2,5" fullflödessystem på det.
Jag kör med BSR (Simons) system.
Re: Diverse trimfrågor
Grymt, då ska jag nog satsa på något sådant också. Ska åka och kika på en 945 Classic -98 imorgon, ser riktigt fin ut...