B230fk "hackar" / hoppar vid laddtryck

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

B230fk "hackar" / hoppar vid laddtryck

Inlägg av Lehto »

Tjenare.

Morsan har haft problem med sin bil, det är inte alltid det händer men ändå relativt ofta.
Hon har en 945 1997 och ekonomimätare på varvtalsmätaren, och såfort mätaren går in på det gula (antar det är då turbon skjuter på) så börjar bilen "hosta"/hoppa.
Har själv provat köra den vid ett tillfälle då det hände och det är nästan som att ett stift inte skulle tända, svårt att förklara men den tvekar liksom.
Detta pågår som sagt helatiden när ekonominätaren är på gult, såfort man släpper gasen lite och den går ner till grönt så går den bra igen.

Jag har tagit ut felkoder och det är 1-1-1 på både bränsle å tändsystemet (alltså inga felkoder).
Stiften är bytta, tändkablarna är bytta, fördelare och rotor är bytta, radiostörningsreläet samt soppapump reläet är också bytt. Så är liksom out of ideas känns det som, vet ej hur jag ska gå vidare faktiskt...


Någon som har nå tips/ideér?
940 Turbo brukis: Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20166
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: B230fk "hackar" / hoppar vid laddtryck

Inlägg av In The White »

Kanske insugsslangen mellan luftfilter och turbon som sugs ihop, inte helt ovanligt.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: B230fk "hackar" / hoppar vid laddtryck

Inlägg av Lehto »

Ja det skulle det kunna vara det är precis så det känns nästan att man ger gas men antingen får den inte tillräckligt med soppa, eller tillräckligt med luft eller också att ett stift inte skulle ge gnista.
Bilen är original så den laddar bara 0.3 bar, skulle det kunna vara tillräckligt för att insugsslangen ska sugas ihop? Hade de varit uppställt ladd hade detta varit det jag också starkt misstänkt.
940 Turbo brukis: Bild

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: B230fk "hackar" / hoppar vid laddtryck

Inlägg av HenrikG »

Jag hade precis samma symptom på min 780, men det uppkom vid byte av stift och tändkablar. Hade nån liten ryckning ågon gång då och då på laddtryck så jag bytte stift, kablar, fördelarlock och rotor.
Frid och fröjd tänkte jag, men problemet blev sju resor värre. Jordfläta byttes, extra jordfläta monterades, relän, spridarmotstånd och hela konkarongen, utan resultat. Hade bytt bränslefilter vid samma service så jag jagade fel på bränslesidan, bytte i princip hela soppasystemet innan jag i desperation började byta tillbaka tänddelar.

Det visade sig att en av de helt nya tändkablarna jag monterat var dålig. En koll en gång till av stift och kablar, kan ju hända att du avhjälpt ett fel (exkv dåligt stift) och fått ett nytt fel på köpet.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: B230fk "hackar" / hoppar vid laddtryck

Inlägg av Lehto »

Hmm ja de skulle vara om fördelarlocket / rotorn / nått stift inte varit bra, ska gå igenom allt igen.

Tändkablarna är tagna från min bil som funkat bra där.

Igår bytte jag även LMM och insugsröret samt vevaxelgivare från min 944 som går bra till hennes 945, verkade bättre men felet är ju inte konstant så senare på kvällen fick jag "rapport" att den går dåligt igen...

Men ska gå igenom tänddelarna igen. Någon som vet om man typ kan mäta nått på tändspolen eller stiften el liknande för att se så rätt volt / ampere går ut, tänker om tändspolen är kass och inte skickar tillräckligt stark ström så stiften "släcks" vid laddtryck? Eller är detta osannolikt?
940 Turbo brukis: Bild

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: B230fk "hackar" / hoppar vid laddtryck

Inlägg av Lehto »

Om någon är nyfiken på detta så kan jag meddela att topplockspackningen var boven!
Jag och brorsan lyfte toppen på den och metallringen på packningen runt 3ans cylinder var väldigt skavd och sliten.
Samt att den kolven samt förbränningsrummet i toppen var väldigt svart till skillnad från dom andra 3 som såg fina ut.
Vi funderade nästan om de skulle kunna varit original topplockspackning på den, såg iaf ut som den setat där läääänge och hade även lite små skavanker lite här å där.

Så i helgen monterade vi ihop allt igen och kört endel och finns inga tendenser till ryckningar länge vid acceleration.
Bytte samtidigt även vevhusventilationsburken då den var rejält kläggig å äcklig. Ska besiktigas idag så får vi se vad domen blir.
940 Turbo brukis: Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20166
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: B230fk "hackar" / hoppar vid laddtryck

Inlägg av In The White »

Gott att det fixade sig, än om det är lite jobb med att byta en toppackning. :)

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: B230fk "hackar" / hoppar vid laddtryck

Inlägg av Lehto »

Ja de tar ju sin lilla tid att lyfta toppen om man gör det ordentligt sedan stöter man oftast på nå "överraskningar" som innebär att man måste beställa nått så då går de några dagar till. Men resultatet blev riktigt bra, gick igenom besiktningen med riktigt bra avgasvärden: CO: 0 | CO2500: 0 | lambda: 1.01 | HC: 16

Så här stor skillnad var det på förbränningsrummen i toppen:
Bild
940 Turbo brukis: Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20166
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: B230fk "hackar" / hoppar vid laddtryck

Inlägg av In The White »

Trean ser lite halvtaskig ut.

Skriv svar