Jag har sedan köpet av bilen "Volvo 944 Turbo -93" pysslat med motorproblem som har klarats av ett efter ett. Nu är jag framme vid en väl fungerande motor i i alla avseenden utom vad gäller tomgången. Det är här och nu man skriver, kunskap och förslag önskas.
Vad är då gjort? Jo, alla vätskor och filter är bytt samt
Fördelarlock, rotor, tändkablar.
Kamrem och rulle.
Bytt torra och spruckna slangar.
Rengjort spjällhus samt ställt tomgångs läge för mickro-brytare.
Rengjort och fettat in skarvstycken i motorrummet till hjälpfunktioner.
Bytt insugspackning för att utesluta alla eventualiteter, det var inget fel på den som satt insåg jag efter utfört jobb.
Rengjort EGR-ventil och funktionstestat.
Rengjort tomgångsmotorn vilken verkafungera, men vem vet.
Enda felkoden som fanns var på luftmassemätaren.? Jag delade på kontackttsycket som naturligtvis
Innehöll en hel del oxid, efter rengöring och återkoppling så finns inte felkoden kvar.
Tomgången vandrar och motorn kan vara svårstartad, kan stanna ibland men startar alltid direkt efteråt.
Tändläget är ju inte justerbart så vad har jag missat???
Orolig tomgång
-
- Färsk användare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 05 jul 2019, 18:37
- Kör: Duett, 940T, V70, XC
- Ort: Luleå
Orolig tomgång
Jaja, det blir nog bra till slut
Re: Orolig tomgång
Har du provat spruta startgas för att leta efter fler luftläckor?
-
- Färsk användare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 05 jul 2019, 18:37
- Kör: Duett, 940T, V70, XC
- Ort: Luleå
Re: Orolig tomgång
Hej Eda. Jo, men ingen förändring. Jag lyckats ringa in problemet till att vara endast vid tomgång. Tidigare skrev jag att den vandrar på tomgången men rättare är nog att den inte går rent, ökar man det minsta från tomgång så går den klockrent.
På en äldre motor hade man sagt att den står fel på tändningen.
Mvh Thomas
På en äldre motor hade man sagt att den står fel på tändningen.
Mvh Thomas
Jaja, det blir nog bra till slut