B230FD orkeslös med tillkopplat släp (LÖST)

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Post Reply
User avatar
Martin G
Van forumsanvändare
Posts: 1886
Joined: 06 Jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Location: Uppsala

B230FD orkeslös med tillkopplat släp (LÖST)

Post by Martin G »

Hej!

Motorn i min 945 DUAL FUEL beter sig märkligt.

Den startar alltid lätt som en plätt. Går jämt och fint ena minuten för att sen i några sekunder bli helt orkeslös och sedan gå perfekt igen. Lite som om att soppan skulle vara "Blandsaft" av gammal och ny.

Efter att ha tankat bilen men ny soppa är problmet inte löst trots att den gamla soppan nu är urkörd.

Kör man bilen på gasdriften finns inte problemet.Då går den helr rent och har full kraft. Alltså borde något med bensinsystemet vara konstigt.

Samma fenomen varm som kall.

Har ni några tankar? Eftersom den ibland går helt perfekt är felet lite intemitentt. Inga felkoder.

TACK på förhand! :D
Last edited by Martin G on 19 Jan 2020, 21:22, edited 2 times in total.
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, S80 -05. http://www.garaget.org/MartinG

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!

User avatar
Martin G
Van forumsanvändare
Posts: 1886
Joined: 06 Jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Location: Uppsala

Re: B230FD orkeslös ibland?

Post by Martin G »

Bytte LMM och nu går den klanderfritt, tills man hänger på en lätt släpvagn. Då bluddrar den igen och blir orkeslös. Vad tror ni?
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, S80 -05. http://www.garaget.org/MartinG

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!

In The White
Moderator
Posts: 18298
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: B230FD orkeslös med tillkopplat släp

Post by In The White »

Kolla röret på tankarmaturen så det inte rostat hål där. Hade lite samma fenomen på min
gamla 745 och det var felet.

User avatar
Martin G
Van forumsanvändare
Posts: 1886
Joined: 06 Jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Location: Uppsala

Re: B230FD orkeslös med tillkopplat släp

Post by Martin G »

In The White wrote:Kolla röret på tankarmaturen så det inte rostat hål där. Hade lite samma fenomen på min
gamla 745 och det var felet.
Tack! Känns rimligt!

slår snart över till 40 000 mil så är kanske bäst att byta hela armaturen å pumpen. Först ska vi bara bort med gastanken [thum] (då kan jag ju passa på att uppgradera till en tank från 800-serien :D
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, S80 -05. http://www.garaget.org/MartinG

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!

In The White
Moderator
Posts: 18298
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: B230FD orkeslös med tillkopplat släp

Post by In The White »

Martin G wrote:
In The White wrote:Kolla röret på tankarmaturen så det inte rostat hål där. Hade lite samma fenomen på min
gamla 745 och det var felet.
Tack! Känns rimligt!

slår snart över till 40 000 mil så är kanske bäst att byta hela armaturen å pumpen. Först ska vi bara bort med gastanken [thum] (då kan jag ju passa på att uppgradera till en tank från 800-serien :D
Det lustiga var att det inte luktade soppa runt bilen trots hålet! :o
Dock var det inte större än ett nålstick tills vi petade i det med en kniv, så troligen har
den sugit in luft i ledningen i stället för att läcka soppa?

User avatar
Martin G
Van forumsanvändare
Posts: 1886
Joined: 06 Jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Location: Uppsala

Re: B230FD orkeslös med tillkopplat släp

Post by Martin G »

In The White wrote: Det lustiga var att det inte luktade soppa runt bilen trots hålet! :o
Dock var det inte större än ett nålstick tills vi petade i det med en kniv, så troligen har
den sugit in luft i ledningen i stället för att läcka soppa?
En kontrollfråga; var det alltså i rören till armaturen som rostat sönder? Inte själva armaturen alltså?

Mina rör är tokrostiga av någon anledning, kan säkert vara hål på något ställe. Läckte ordentligt innan, bytte till en slang en del av vägen, men kan ju finnas mer rost.

Tror du man behöver lossa armaturen för att byta rören? Eller tar man ner hela tanken underifrån?
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, S80 -05. http://www.garaget.org/MartinG

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!

In The White
Moderator
Posts: 18298
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: B230FD orkeslös med tillkopplat släp

Post by In The White »

Ja det är matarröret från armaturen, alltså utanför tanken men sitter ju i armaturen.
Mitt var hålrostat en bit ut från armaturen.

User avatar
Martin G
Van forumsanvändare
Posts: 1886
Joined: 06 Jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Location: Uppsala

Re: B230FD orkeslös med tillkopplat släp

Post by Martin G »

Kan nu äntligen svara mig själv på detta!

Nybörjarfel!

Bilen började hacka som vanligt helt plötsligt, och denna gång la den av utanför en av de lokala verkstäderna. Jag blev så less så jag bad dem kika på den. Schyssta som de är gjorde dem det direkt, och efter att ha plockat bort 2 (!) tändkablar gick bilen lika dåligt (eller bra, helt otroligt att den gått att köra på 2 cyl!). Genomruttna tändkablar alltså!

...Detta ledde dock till att Lambdasonden pajjade så fick bli en ny sådan också. Nu går bilen perfekt igen!
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, S80 -05. http://www.garaget.org/MartinG

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!

Post Reply