Tips på ventilfjädrar

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Tips på ventilfjädrar

Inlägg av Lehto »

Tjenare.

Ska byta ut min ärgade topp mot en splitter ny 530 topp, kommer bli lite enklare portning samt mirafrästa säten och ventiler.
Då ska de ju till lite nya ventilfjädrar också, frågan är bara vad ska man satsa på?

Jag tänker att de hade varit nice med en fjäder som är lite hårdare än original som kan hänga med lite bättre, men samtidigt så vill jag ju inte ha nån superhård fjäder.
Bilen är ju lite lagom trimmad och skulle vilja ha nått snäppet över original bara. Är det någon här som vet om någon schysst fjäder som skulle kunna tänkas fungera bra?

Helst av allt skulle jag vilja ha "sävarturbos" egna fjäder, men han som gör dom har inte tid längre att ta fram nya så de rök direkt...
Deras Steg1 fjäder låter ju helt perfekt:
test 1 (Volvos grövre orginal fjäder) installations längd från en original topp. max rpm ca 6300rpm.

test 2 (STS steg 1 enkel fjädrar) som passar direkt med volvos underläggs bricka och retaner. lämplig till STS 237 och 247 max rpm ca 7000. ca 480kr

test 3 säljs inte för tilfället (STS steg 2 inner fjäder)+ volvo orginal ytter fjäder och special underläggs bricka. max ca 8000-8300rpm beroende på vikt på ventil och kamaxel profil, pm så hjälper jag till, ca 480kr

test 4 inte för tilfället (STS steg 3 hög lyfts dubbel fjäder) som kräver om bearbetning av fjäder brun (ca 2mm) och både special retaner och underlägs bricka. denna fjäder ska man ha minst 14mm lyft på om man ska få balans mellan sätes tryck och max lyft tryck.
ibland kan man åka med denna fjäder på 11-12mm kammar också på avgassidan då man har våldsamma turbomotorer med respons system för att undvika ventilsläpp som kommer av avgaspulser.
(pm om max varvtal och installations höjder mm på din motor). ca 950kr

test 5 fullrace behave fjädrar, full race fjädrar som kräver längre måttbeställda ventiler och custom retaners och frästa brunnar. vi har kört dessa fjädrar på full race sug och turbo motorer med mycket bra resultat på kammar mellan 13-16mm lyft. obs kräver mycket tid och erfarenhet att installera. obs räcker till högre varvtal än dubbel fjädrar med mindre fjädertryck. (pm för pris max rpm på din motor)


Kod:
test 1 säte 28kg. 77kg@12mm
test 2 säte 38kg. 99kg@12mm (50nm/mm)
test 3 säte 55kg 117kg@12mm (51nm/mm)
test 4 säte 65kg 115kg@12mm 127@14mm 144kg@16mm
test 5 säte xxkg 150kg 1.5mm från max bottnad fjäder fjäder rate ca (kommer)
Känns på rak arm som att LMR å KLracing har typ lika fjäder och att den är för hård?

Tacksam för tips och idéer.
Senast redigerad av 1 Lehto, redigerad totalt 28 gånger.
940 Turbo brukis: Bild


Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Tips på ventilfjädrar

Inlägg av Lehto »

Tack för tipset, hade glömt KG, ska slå en pling till dom!
940 Turbo brukis: Bild

Skriv svar