Lite frågor om generella grunder i mappning

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Lite frågor om generella grunder i mappning

Inlägg av Xoffis »

Eftersom folket på Gorg verkar sjukt ovilliga att hjälpa folk provar jag här också, borde provat här från början då jag ju vet att här finns trevligt och kunnigt folk! [hit]



Håller på att försöka mappa min bil själv och har kommit fram till några frågetecken som jag hoppas någon vänlig har lust att svara på! :)


-Finns det någon tumregel på vilken lambda man vill ha vid olika laddtryck?
Skiljer denna tumregel sig mellan bensin och E85?
Vilken lambda vill man ligga på vid dellast för att få en säker men ändå snål maskin? eller är lambda 1 den man kör efter?

-I vilken ordning gör man en grundmapp?
Börjar man med VE sedan laddtryck och sist tändning?

-Hur mappar man tändning?
Ökar man tills man börjar stöta på knackningar och sedan bara backar lite? eller finns det andra sätt?

Finns det någon generell regel när man går över till E85 gällande tändningen? tex att börja med X antal grader över hela mappen som utgångspunkt?

-I vilken situation behöver man ha koll på EGT?
Är det när man mappar tändning eller VE? eller båda?
När MÅSTE man ha en?

-Hur använder styrsystemet cellerna i de olika tabellerna?
Exempelbild:Bild

Vi tar exemplet rutan 3.02/1530 (Load/RPM) som innehåller 1.1797
Använder systemet värdet i rutan hela vägen till 3.78/1769 eller "interpolerar"?! den mellan? ifall den interpolerar är det endast exakt vid 3.02/1530 värdet används eller är det "mitt i mellan" (3.04/1650) Gissar dock att detta kan skilja mellan olika sprut?


Disclaimer: Jag är medveten om riskerna med att mappa själv, men man måste börja någonstans!
(För den nyfikne så är det Bosch Motronic 4.4 jag håller på att mappa)

MVH
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Lite frågor om generella grunder i mappning

Inlägg av Lehto »

Önskar jag hade kunnat hjälpa till, sjukt intressant detta tycker jag.
Skulle vilja lära mig mer men som du säger verkar kunskapen väl gömd och folk vill inte säga för mycket.
940 Turbo brukis: Bild

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Lite frågor om generella grunder i mappning

Inlägg av Moto-XXX »

Har du frågat på http://forum.savarturbo.se/ ?
Där finns kunskapen garanterat och många verkar också vara hjälpsamma.

Användarvisningsbild
J0NTIZ
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 12 maj 2006, 22:37
Ort: Orust

Re: Lite frågor om generella grunder i mappning

Inlägg av J0NTIZ »

Xoffis skrev:Eftersom folket på Gorg verkar sjukt ovilliga att hjälpa folk provar jag här också, borde provat här från början då jag ju vet att här finns trevligt och kunnigt folk! [hit]



Håller på att försöka mappa min bil själv och har kommit fram till några frågetecken som jag hoppas någon vänlig har lust att svara på! :)


-Finns det någon tumregel på vilken lambda man vill ha vid olika laddtryck?
Skiljer denna tumregel sig mellan bensin och E85?
Vilken lambda vill man ligga på vid dellast för att få en säker men ändå snål maskin? eller är lambda 1 den man kör efter?
Hej! Jag har bara lekt runt lite i T5-Suite, men delar gärna med mig av det lilla jag har hört.
Anledningen till att man kör på lambda 1 är för att det är då katalysatorn fungerar och man får som renast avgaser. Bilen blir bränslesnålare om man går upp lite i lambda, men avgasvärdena blir sämre. På låglast är det ingen fara att gå lite snålt, men vid högre last behöver blandningen fetas på för att hålla nere förbränningstemperaturen (och knack).
Så fort man börjar köra med övertryck, behöver blandningen fetas till lite för att kunna fortsätta med samma tändning som man kör NA.
Det är inte bara laddtrycket som styr vilken lambda du ska ha, utan tändningen har lika mycket att säga till om.

Energiinnehållet i E85 är lägre än i bensin, vilket gör att E85 kyler mer än bensin. Oktantalet är också högre. Man kan därför köra med hårdare tändning eller mer laddtryck på E85 än bensin. Så ja, en eventuell tumregel skiljer mellan bensin och E85. Du kan köra längre på lambda 1 med E85.

Xoffis skrev:-I vilken ordning gör man en grundmapp?
Börjar man med VE sedan laddtryck och sist tändning?
Man itererar tills det blir bra. Jag har alltid tagit "färdiga" grundmappar och provat fram och tillbaka.
Xoffis skrev:-Hur mappar man tändning?
Ökar man tills man börjar stöta på knackningar och sedan bara backar lite? eller finns det andra sätt?
Japp, eller så fetar man på, eller sänker laddtrycket vid knack. Ibland kan en motor svara bättre på hårdare tändning än på mer laddtryck. Men det är (på prestandamotorer) alltid knacket som begränsar hur mycket tändning man kan lägga på, så det är bara att försöka hitta gränsen. Detta gäller del och fullast. På låglast gäller det att hitta en stabil och bra gång.
Xoffis skrev:Finns det någon generell regel när man går över till E85 gällande tändningen? tex att börja med X antal grader över hela mappen som utgångspunkt?
Inte som jag känner till, men du kan inte göra samma ändring över hela mappen, låglasten kan du låta vara som den är, den är inte mappad för MBT (Maximum Brake Torque), utan för stabil gång. Även dellasten kan du hålla dig ganska lugn på, men man kan spara några droppar soppa på en bättre anpassad kurva. På fullast är det bara att lägga på så mycket som möjligt.
Xoffis skrev:-I vilken situation behöver man ha koll på EGT?
Är det när man mappar tändning eller VE? eller båda?
När MÅSTE man ha en?
Så fort du börjar lämna de värdena som biltillverkaren har lagt in, eller värden som är välbeprövade för den konfigurationen du har behöver du ha koll på både lambda och EGT. EGT kan öka mycket vid mapning av både VE och tändning. Framförallt på fullast och högre varvtal när man vill feta på och/eller köra senare tändning för att motverka knack. Båda de åtgärderna ökar EGT, och man ligger ofta redan högt i de regionerna..
Vid mapning av låg och dellast är det inte lika kritiskt.
Xoffis skrev:-Hur använder styrsystemet cellerna i de olika tabellerna?
Exempelbild:

Vi tar exemplet rutan 3.02/1530 (Load/RPM) som innehåller 1.1797
Använder systemet värdet i rutan hela vägen till 3.78/1769 eller "interpolerar"?! den mellan? ifall den interpolerar är det endast exakt vid 3.02/1530 värdet används eller är det "mitt i mellan" (3.04/1650) Gissar dock att detta kan skilja mellan olika sprut?
Vad jag vet så interpolerar alla sprut!

Xoffis skrev:Disclaimer: Jag är medveten om riskerna med att mappa själv, men man måste börja någonstans!
(För den nyfikne så är det Bosch Motronic 4.4 jag håller på att mappa)

MVH
Mvh Jonathan
Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
Volvo 240 Kirunacab..http://www.garaget.org/?car=99153

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Lite frågor om generella grunder i mappning

Inlägg av Xoffis »

Ojoj! tackar mycket för svar! =)

Har mycket på tallriken just nu så inte riktigt "inne" i tänket just nu... Så följdfrågor kanske dröjjer lite =)

Men tack igen!
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Skriv svar