960 slö och törstig(are)

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Post Reply
bönan
Färsk användare
Posts: 13
Joined: 07 Mar 2019, 16:52

960 slö och törstig(are)

Post by bönan »

Min 960 har börjat kännas lite trött på sistone, och förbrukningen har gått upp mot tidigare. Har som bäst åkt på 0.87 vilket är exakt vad Volvo anger. Men nu går det inte att komma under litern, trots att jag i stort sett bara åker lugn landsvägskörning i 80-100 km/h. Dessutom är den inte alls så pigg som den brukade vara. Klockade den till strax över 9 sekunder 0-100 då jag precis hade köpt den, vilket också är precis vad Volvo anger. Men nu tar det 13 sekunder och det var i en lätt utförslöpa... Motorn känns trött över hela registret och man får lov att "kickdowna" för att det ska hända något. I övrigt går den jättefint, inga misständningar eller ojämnheter etc.

Bilen har alla servicestämplar sen ny, servad enligt boken. Kollade dock luftfiltret och det var ordentligt svart och skitigt så kanske läge att börja med att byta det? Var inte en massa skräp men alla dessa småpartiklar kanske gör sitt ändå. Inte bytt på ett tag då det inte ingick i senaste servicen . Så det har suttit där minst 1,5 år och 2-3000 mil. Har ingen motorlampa tänd, finns det några andra förhållanden som kan orsaka dessa problem utan att ge felkoder?

Det är en 960 -97a med storsexan på 3 liter. Automat.

jonte_malmö
Uppkörning
Posts: 415
Joined: 10 Sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: 960 slö och törstig(are)

Post by jonte_malmö »

Jag tyckte min 960 3.0 var pigg och gick riktigt bra, hade ett sportluftfilter på. Billigt konfilter. Men 1L/mil låter ju riktigt bra på en 3.0 sexa. Min låg kring 1.3-1.5 hela tiden. Mer om man gasade mycket i stan.
Nuvarande: 944 LTT man. '97, trimmad
FD: 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2 (båda mördade med trim :twisted:), 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, V70 2,5T AWD, V70 2,5T aut. '98 samt ett gäng 240:s i min ungdom

Moto-XXX
Uppkörning
Posts: 401
Joined: 04 Dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Location: Trångsund, Stockholm

Re: 960 slö och törstig(are)

Post by Moto-XXX »

En gissning är att katalysatorn eller möjligen en ljuddämpare är igensatt.

bönan
Färsk användare
Posts: 13
Joined: 07 Mar 2019, 16:52

Re: 960 slö och törstig(are)

Post by bönan »

Har bytt luftfilter nu och märkte en viss skillnad direkt. Får återkomma om vad det gör för förbrukningen. Om katten också håller på att bli igensatt lär det väl bara bli värre med tiden och vad det lider sätta felkod/bli underkänd på besiktningen? Känns inte kul att byta katt bara på måfå.

Angående luftfilter, har en fundering. Det gamla hade någon form av filtmaterial på undersidan som var helt svart av smutspartiklar. Det nya (Bosch) har inget sånt. Vad är rätt? Det nya känns ju som om det filtrerar sämre, men Bosch borde ju vara bra grejjer??

einar-
Klubbmedlem 2019
Posts: 3257
Joined: 21 Mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Location: Dala-Järna

Re: 960 slö och törstig(are)

Post by einar- »

Pålimmat skum brukar det vara på biltemafilter. Hade ett nytt sånt i vinterbilen och det var så tätt att slangen sög ihop sig på fullgas :roll:
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

bönan
Färsk användare
Posts: 13
Joined: 07 Mar 2019, 16:52

Re: 960 slö och törstig(are)

Post by bönan »

Var ner till Elmia igår och körde totalt 815 km, blandat landsväg i 100 och motorväg i 130. Lugn och jämn körning hela tiden med farthållare, men ACn igång. 3 pers i bilen. Landade på 0.94 vilket jag är väldigt nöjd med. Bilen känns frisk!

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Posts: 2330
Joined: 18 Sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Location: Växjö
Contact:

Re: 960 slö och törstig(are)

Post by Xoffis »

"filten" på filtret agerar "ljuddämpare" för att få bort ännu mer av det underbara insugsljudet dessa 6orna ger, men då bilen va en premium bil ville man ju ta bort allt onödigt ljud..

Så filt delen har bara "kosmetisk" funktion och är inte farlig att köra utan
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Post Reply