Motorbyte

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Motorbyte

Inlägg av jonte_malmö »

Nu gäller det iof en 244 1980 som jag funderar på att sätta en rak-femma i, men många här verkar ha koll på alla Volvo-modeller.

Hittat motorfäste på LMR för rakställd vitmotor i 240, men vad mer är det att tänka på? Har en komplett V70 turbo aut 1998 och 240:n är en 80:a med B21 och BW55 aut. Ska man försöka hitta en låda från en 960, eller skulle det gå att köra med orginal BW55? Hur löser man det elektriska? Nån form av bränslepump måste monteras? Kan man köra med orginal tändningslås i 240:n?

Alla tips uppskattas [buga]
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Motorbyte

Inlägg av In The White »

Angående lådan är det nog smidigast att ta en från 960, tror inte att BW55:an lirar så bra
ihop med så mycket ökat vrid original om än att det är en bra låda.

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Motorbyte

Inlägg av jonte_malmö »

Så jag tänkte också, plus att den bara är treväxlad. Frågan är om det är samma bultmönster?

Dock skulle det vara skönt att slippa en massa elektronik kring lådan, men ändå vill jag nog ha automat.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Motorbyte

Inlägg av In The White »

Vad jag vet ska lådan från 960 passa på femman, men jag är inte hundra?

Dessutom håller AW lådan från 960 för mycket mer vrid.

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2193
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Motorbyte

Inlägg av Vita_Vargen »

Vxllåda från 960 med vitmotor har samma sprängkåpa som femmorna i 850/V70
Smiley missbrukare [tyst]

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Motorbyte

Inlägg av jonte_malmö »

Vita_Vargen skrev:Vxllåda från 960 med vitmotor har samma sprängkåpa som femmorna i 850/V70

Låter bra, motorn kommer ju ifrån en automatare så borde passa rakt på. Ångrar lite nu att jag inte skruvade av lådan innan jag skrotade min 960 96:a förra året...
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Skriv svar