Oljespår expansionskärl (B230FT)

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Post Reply
Aws
Färsk användare
Posts: 12
Joined: 09 Feb 2018, 00:42
Kör: 945 FTT -98
Location: Malmö

Oljespår expansionskärl (B230FT)

Post by Aws »

Hoj!

I jakt på lite tips för fortsatt felsökning.
Jag hittar spår av olja i expansionskärlet på min -98 B230FT men inga övriga symptom på dålig topp. Stoppar jag ner en näsduk i kärlet får jag enstaka oljefläckar men mestadels vatten, ingen majonäs etc.
Drar inget vatten, håller temp, ingen vitrök, ingen glykoldoft, olja på stickan och ner i ventilkåpan ser exemplarisk ut.
Viss fuktighet vid insuget men torrt nere vid blocket.

Några ideér på vad som kan tänkas försiggå? Begynnande packningshaveri eller något annat som kan tänkas spöka?
945 FTT - 98
Tidigare: 945 LTT - 96, 945 SE - 94, en hög med SAAB, Jaguar och BMW. Länge leve den sista bilen!

In The White
Moderator
Posts: 18298
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: Oljespår expansionskärl (B230FT)

Post by In The White »

Första misstänkta är ju helt klart toppackningen. Är inget ovanligt att den är kass eller att
det ärgat vid någon kylkanal i toppen.

Aws
Färsk användare
Posts: 12
Joined: 09 Feb 2018, 00:42
Kör: 945 FTT -98
Location: Malmö

Re: Oljespår expansionskärl (B230FT)

Post by Aws »

In The White wrote:Första misstänkta är ju helt klart toppackningen. Är inget ovanligt att den är kass eller att
det ärgat vid någon kylkanal i toppen.
Jo precis, det är väl inte så mycket annat som kan förorsaka olja i vattnet. Frågan är väl om man river direkt eller väntar in ytterligare symptom.
945 FTT - 98
Tidigare: 945 LTT - 96, 945 SE - 94, en hög med SAAB, Jaguar och BMW. Länge leve den sista bilen!

thol
Klubbmedlem 2019
Posts: 2043
Joined: 20 Dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Location: Bollnäs/Järbo

Re: Oljespår expansionskärl (B230FT)

Post by thol »

Riv när du ha tid, det är dumt att vänta tills det blir värre.

Aws
Färsk användare
Posts: 12
Joined: 09 Feb 2018, 00:42
Kör: 945 FTT -98
Location: Malmö

Re: Oljespår expansionskärl (B230FT)

Post by Aws »

thol wrote:Riv när du ha tid, det är dumt att vänta tills det blir värre.
Ja helt klart, vill bara utesluta något annat innan jag gör det tradiga jobbet. Men förstås är det väl inte direkt något annat som kan ge samma symptom. I så fall automatolja via kylaren men det känns långsökt (även om jag stött på det på amerikanska forum).
945 FTT - 98
Tidigare: 945 LTT - 96, 945 SE - 94, en hög med SAAB, Jaguar och BMW. Länge leve den sista bilen!

thol
Klubbmedlem 2019
Posts: 2043
Joined: 20 Dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Location: Bollnäs/Järbo

Re: Oljespår expansionskärl (B230FT)

Post by thol »

Har du en automatlåda och får glykol i oljan så kan lådan lamellerna förstöras.

User avatar
Arly165
Klubbmedlem 2019
Posts: 4418
Joined: 13 Aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Location: Hässelby 165
Contact:

Re: Oljespår expansionskärl (B230FT)

Post by Arly165 »

Är inte turbon både oljekyld samt vattenkyld? Ingen risk att de förorenas i aggregatet?
Image
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Post Reply