960 - 91, AC renovering

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

960 - 91, AC renovering

Inlägg av Olle Bull »

Har sparkat igång min gamla trotjänare 960 från 1991 som stått i 2 år efter haft en V70 som pendlarbil under tiden.

Glad som en nykastrerad hankatt när gamla Bettan gick igenom besiktningen med blankt papper tänkte jag att det är värt att fixa AC: n.
Den ger ingen kyla alls och det finns inga felkoder som gör att den är avstängd p g a "limp home" som jag förstått kan stänga ner AC: n för att inte fresta på motorn i onödan vid olika fel i styrsystemet.

Jag tror inte det är en slang eller ett rör som är problemet denna gång.
Jag har inte mätt trycket. Bara tryckt på ventilen för att få en känsla för om det fanns något alls kvar.
Det fanns tryck, men det verkar väldigt lågt.
Jag får kolla med någon som har mätinstrument för det, om det går att få tid hos AC verkstaden I dessa tider.
Skulle kunna vara pumpen som läckt lite, om det är så att den verkligen har tappat trycket.

Men frågan jag har är om det finns någon som har testat eftermarknadsprodukterna som finns att köpa?
Hos Volvo har många av dessa delar utgått och man får kolla efter begagnat eller renoverade hos t ex Skruvat, eBay m fl.

Tanken är att det inte är omöjligt att det kanske är dags att byta pumpen.
Den har gått 45.000mil och är shimsad två gånger.
Vet inte om kyleffekten försämras med tiden.
Jag märkte att sist jag renoverade AC: n så hade den lite klen effekt.

Så frågan är, då jag tänkt ha kvar bilen I överskådlig framtid så vad skulle ni göra för att få en bra AC anläggning?
Vad är värt att lägga pengar på och vad är onödigt (torkfilter t ex)?
Var köper jag delar?
960 Olle

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: 960 - 91, AC renovering

Inlägg av jonte_malmö »

Min 960 '96 hade en felkod, "111" yttre givare + där var för lite gas och säkert nått fel till. Jag åkte till en "svart-verkstad" som inte är så noga med läckage mm och fyllde den med ett kilo R134. Sen vägrade den kicka igång trots den var fylld, så jag gjorde en fulkoppling. Tog loss den blåa sladden till pumpen (tror den kopplar in remhjulet när den ger ström, för det ger ett klickande mekaniskt ljud). Sen drog jag + till en strömbrytare i kupén, och sen en sladd från strömbrytaren till den blåa sladden på pumpen med en 30A-säkring på. Startar bilen, har ac:n i "igång läge" och typ 20 grader. När man slår på strömbrytaren så slår AC-pumpen till och den ger bättre kyla än farsans V70, eller tom en helt ny bil. Dvs iskallt. Inte rätt sätt, men fungerar, gäller bara att slå av strömbrytaren annars drar den ur batteriet över natten, plus att bilen startar knappt med strömbrytaren i "on"-läge pga belastningen. OBS, inte RÄTT sätt, men funkar på en gammal bil om man är desperat att ha kallt när det är +30... :twisted:
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: 960 - 91, AC renovering

Inlägg av Olle Bull »

Lol. Ja, det kanske kan vara något att testa för att se om det blir mer tryck i AC n
Funkar inte det kanske det är det pumpen I a f.

Såg att de går att köpa nya OEM på Ebay för ca 3500:-
Lite saftigt och frakten kostar säkert en del.
Men jag är inte helt främmande för ett sådant inköp efter denna sommar.
960 Olle

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: 960 - 91, AC renovering

Inlägg av jonte_malmö »

Testa om det går att tvinga igång den med + på den blåa direkt från batteriet. Den blåa på min gick att dela, från pumpen sitter nått motstånd på den, sedan en hona/hane man kan dra isär utan att förstöra nått. - har ju pumpen i godset.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Skriv svar