KAMREMSBYTE

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
björn55
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2018, 11:19

KAMREMSBYTE

Inlägg av björn55 »

Hej, är en nybliven ägare till en Volvo 940 ltt -med lättrycksturbo, 1995. Vet någon hur lång bytesintervallen för kamremmen är, och vad händer om kamremmen går av, klarar sig motorn eller blir det motorras?
Tack på förhand:
Björn

thol
Klubbmedlem 2019
Inlägg: 2051
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: KAMREMSBYTE

Inlägg av thol »

6000 mil om jag kommer ihåg rätt men kommer inte ihåg års intervallen. Så länge toppen inte är allt för planad så ska inte kolvarna och ventilerna inte krocka om remmen går av.

In The White
Moderator
Inlägg: 18338
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: KAMREMSBYTE

Inlägg av In The White »

Är det inte 8000 mils intervall? Var det förr i alla fall.

thol
Klubbmedlem 2019
Inlägg: 2051
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: KAMREMSBYTE

Inlägg av thol »

Jag har ingen bok i närheten för att dubbekolla

David W
Klubbmedlem 2019
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: KAMREMSBYTE

Inlägg av David W »

Alla rödblockare utom 16v & K kan man köra av kamremmen på utan att det tar skada (förutsatt att toppen inte är planad flera mm)
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

In The White
Moderator
Inlägg: 18338
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: KAMREMSBYTE

Inlägg av In The White »

B230K blir också skrot.

Skriv svar