Volvo 940 Classic -98 går dåligt

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Post Reply
Zorro1969
Klubbmedlem 2019
Posts: 87
Joined: 24 Oct 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Location: Vällingby Stockholm

Volvo 940 Classic -98 går dåligt

Post by Zorro1969 »

Hejsan.

Jag har en Volvo 940 Classic -98 (kombi).
Den har en B230FK som är chippad. Bränsle steg 3 och tändning steg 2
och jag kör på 1 bar = 235hk.
Jag drog på en repa på en raksträcka så började den gå dåligt. Låter som den inte går på
alla cylindrar. Har kollat att inga slangar har lossnat. Jag tänkte byta tändstiften med.
Den är rätt lättstartad men går orent och ojämt när den går i gång. Varvar man upp den så går den lite bättre
men långt i från bra.
Har någon nån tips vad det kan annars vara. Är rätt rookie på turbo bil. :roll:
VOLVO 940 CLASSIC -98

In The White
Moderator
Posts: 18298
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: Volvo 940 Classic -98 går dåligt

Post by In The White »

Sprucken gavel på IC kanske? Men då borde motorlampan iofs tänts.

Kolla hur den går om du tar loss sladden från LMM.

Zorro1969
Klubbmedlem 2019
Posts: 87
Joined: 24 Oct 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Location: Vällingby Stockholm

Re: Volvo 940 Classic -98 går dåligt

Post by Zorro1969 »

Tackar för info. Ok ska titta på det.få se om jag får i ordning på det.
VOLVO 940 CLASSIC -98

Zorro1969
Klubbmedlem 2019
Posts: 87
Joined: 24 Oct 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Location: Vällingby Stockholm

Re: Volvo 940 Classic -98 går dåligt

Post by Zorro1969 »

Nu ska jag kolla på min bil. Jag har 2 funderingar.
Om det är LMM. Är det nåt speciellt man ska tänka på eller är det bara köpa ett nytt och sätta dit?
Om det skulle visa sig att ICn är trasig. Är det lätt att byta? Ska man köpa original IC?
Sen en fråga till. Jag har tändstift liggande som är köpt från Biltema som passar till min bil. Kan man använda dom eller
ska jag köpa bättre?
All info och förslag är välkommen.
VOLVO 940 CLASSIC -98

Zorro1969
Klubbmedlem 2019
Posts: 87
Joined: 24 Oct 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Location: Vällingby Stockholm

Re: Volvo 940 Classic -98 går dåligt

Post by Zorro1969 »

Hej igen.

Nu har jag kollat igenom min bil. Provat koppla ur LMM och då gick bilen sämre.
Provade dra ur tändkabel en i taget och varje gång så gick bilen sämre. Så dom grejjerna var det tydligen ingen fel på.
Nu misstänker jag Lambdasonden för den lampan lyser fast den har lyst tidigare när bilen gick bra.
Sedan var jag ute och provade att köra bilen och den gick lite bättre när man varva ur den lite men så fort han gick ner på låga varv så gick den dåligt igen.
Han verkar inte gå på alla cylindrar.
VOLVO 940 CLASSIC -98

In The White
Moderator
Posts: 18298
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: Volvo 940 Classic -98 går dåligt

Post by In The White »

LMM är viktigt att man köper en med samma nummer, men den verkar ju inte trasig då.

Om du ska köpa ny IC rekommenderar jag någon av detta beroende på om du har AC
eller ej. Tål en hel del mer laddtryck och är effektivare:

https://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-700_900-turbo-92-98-intercooler.html

https://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-200_700_900-turbo-81-98-intercooler.html

Har ingen erfarenhet av Biltemastiften, men kör du trimmat rekommenderar jag dessa
från NGK:

https://www.acm.se/product/tandstift-bpr7es-2023

"Lambdalampan" har egentligen ingenting direkt med lambdasonden att göra, det är
en allmän "driftstörningslampa" kan man säga. Lyser den har du felkod/felkoder att
läsa ut, vilket du bör börja med.

Kolla och rengör anläggningsytor och kontaktstycke på knacksensorn, den kan ge
sådana fenomen då en felkod på den sätter motorn i "limpmode".

Zorro1969
Klubbmedlem 2019
Posts: 87
Joined: 24 Oct 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Location: Vällingby Stockholm

Re: Volvo 940 Classic -98 går dåligt

Post by Zorro1969 »

Hej igen.

Nu har jag kollat lite ytterligare. Jag tog bort 1:an säkring. Väntade i 5-10 min och satte dit den igen.
Lambda lampan eller vad man kan kalla den slocknade och tändes inte igen. Sedan provade jag att koppla bort
Lambda sladden medan bilen var i gång och det blev ingen skillnad vare sig sladden satt där eller inte.
Kan det vara Lambdasonden som är trasig då? Den verkar gå bättre när man har varvat upp den lite men långt i från bra.
Märkte även att tempen gick upp väldigt snabbt men den kokar inte.Står på normal läge. Kan ju bero på att den inte går rent.
Kanske lika bra att köpa både Lambdan och LMM börja med.
VOLVO 940 CLASSIC -98

In The White
Moderator
Posts: 18298
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: Volvo 940 Classic -98 går dåligt

Post by In The White »

Mät först lambdasonden med en multimeter, guide finns här:http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=24&t=68278

Synd att börja byta grejer innan man vet, dyrt också.

Zorro1969
Klubbmedlem 2019
Posts: 87
Joined: 24 Oct 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Location: Vällingby Stockholm

Re: Volvo 940 Classic -98 går dåligt

Post by Zorro1969 »

Ok då ska jag kolla det. Återkommer med hur det går
VOLVO 940 CLASSIC -98

Zorro1969
Klubbmedlem 2019
Posts: 87
Joined: 24 Oct 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Location: Vällingby Stockholm

Re: Volvo 940 Classic -98 går dåligt

Post by Zorro1969 »

Ok nu har jag fått i ordning på det. Det var topplockspackningen, Tackar för all hjälp och info.
Have a nice day.....
VOLVO 940 CLASSIC -98

Post Reply