Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 06 dec 2019, 05:00

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående 1 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 16 jun 2018, 20:06 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
OK då är du nog född innan 80-talet ? Trodde dom flesta stammisar här mekade ventiler och kamaxlar regelbundet.
Har inhandlat "indianpinnar" , slippasta och ventilfjäderdemonteringsverktyg .. ska bli spännande och se vad jag har gett mig in i. Blir första gången jag gör nåt sånt här jobb.. återkommer med uppdatering och kanske bilder.


Upp
   
InläggPostat: 16 jun 2018, 21:47 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18200
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
volvopowerturbo skrev:
OK då är du nog född innan 80-talet ? Trodde dom flesta stammisar här mekade ventiler och kamaxlar regelbundet.
Har inhandlat "indianpinnar" , slippasta och ventilfjäderdemonteringsverktyg .. ska bli spännande och se vad jag har gett mig in i. Blir första gången jag gör nåt sånt här jobb.. återkommer med uppdatering och kanske bilder.

Jepp! Född -70! Nja det var i ungdomen man bytte kam en gång i månaden, haha. :mrgreen:

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 17 jun 2018, 20:40 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
OK jag är ca 10 år yngre då . Jag är lite eftersläntare när det gäller kambyte.. :)
Jag lossade kamaxeln på min gamla topp, lossade överfallen utifrån och inåt .. omvänt mot hur man monterar den.
Ändå hoppade ena ändan av kammen upp av spänningar när det mesta var lossat .. såg inga skador .. låt oss hoppas den klarade sig.
När man jämför topparna så har den nya toppen 3st extra gängade hål .. nån som vet vad dom är till för? Finns även hål som inte går helt igenom godset
inringat i rött.
https://www.forumbilder.com/image/USX
https://www.forumbilder.com/image/USq


Upp
   
InläggPostat: 19 jun 2018, 20:41 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
Det blir nog en tur till närmaste hydraulikfirma och hitta lämpliga plugg.
Nån som vet praxis när man skruvar i pinnbultar i toppen? Använda gänglås? Skruva i för hand tills dom bottnar bara eller speciellt åtdragningsmoment ?


Upp
   
InläggPostat: 02 jul 2018, 17:18 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
Borde kanske byta rubrik till topplocks-renovering.. :D köpt nya ventiler till den nya toppen från Kl-racing .. la i dom i toppen för att se hur dom höll tätt .. hällde sedan lite vätska ovanpå och det läckte ingenting ur ventilerna. Är det möjligt att ha sån tur? Snart dags för montering då ..


Upp
   
InläggPostat: 18 jul 2018, 16:26 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
OK toppen ihopskruvad och bilen provstartad , startar och går jämnt. Men ventilspelet behöver justeras .. en avgasventil mätte 0.25 med bladmått utan dämpare monterade .. är det skadligt ?


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående 1 2

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015