frågor om min 740 -91 B230F Regina

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

frågor om min 740 -91 B230F Regina

Inlägg av volvopowerturbo »

Hej, längesen jag skrev här.
Jag fick nedslag pga för högt Lambdavärde. 1.07 (maxvärde får vara 1.04).
Jag tänkte därför byta lambdasond utan att skarva kablarna. Var kopplas dom två kontakterna vid motorrummet egentligen?
Vill få en uppfattning hur svårt det blir att dra kabeln hela vägen från katalysatorn..

En annan fråga gällande bränsletrycksregulatorn. Jag bytte min gamla till en Bosch 3.0 bar .. osäker om regina vill ha 2.5 bar .. spelar det stor roll?
Kan bränsletrycksregulatorn påverka lambdavärdena?

Bilen är en Volvo 740 -91 med B230F regina
Tack för svar!

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: frågor om min 740 -91 B230F Regina

Inlägg av David W »

Ditt lambdavärde beror nog till 99% på avgasläckage efter katten om de andra avgasvärdena var bra. Annars sitter kontakterna vid torpeden på passagerarsidan.
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: frågor om min 740 -91 B230F Regina

Inlägg av volvopowerturbo »

Tack för svaret! Skumt för jag har fräscht rostfritt avgassystem sen 4 år tillbaka.. det ända som inte är bytt är grenröret som jag tror läcker pyttelite genom packningen. Men det sitter ju före katten

Skriv svar