Tankarmaturen på en 744 -92a, REGINA med endast en pump.

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
NisseHult
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 aug 2015, 19:55

Tankarmaturen på en 744 -92a, REGINA med endast en pump.

Inlägg av NisseHult »

Hej på er.
Har en stilla fråga om någon har ett bra tips hur fasiken jag ska få ner armaturen igen i tanken, ska jag smörja packningen och tankhålet med något i stil med diskmedel eller har någon något annat tips ? Hur få den att gå in rakt så man kan ratta på Jätteringen utanpå? Har hållit på bra länge nu och ledsnat totalt. Ja, jo strecket på armaturen är i linje med skarven på tanken,fingarna sönderskavda,slangarna är på, sånär som på den som i plast med 2 gröna o-ringar inuti. Å då jag står på går'n hemmavid har jag ingen möjlighet att hissa upp härligheten för att se vilken av slangarna det är, så VET någon vänlig själ vilken jag pratar om, matning eller retur, vilken är det? Är det någon form av backventil i den, går det att ta bort/såga av den och ersätta med en slangstump och 2 slangklämmor?, det vore nog det idealiska då en o-ringen ramlat ur och den verkar inte vilja sitta fast ändå.

tommy12345302
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
Kör: Volvo 740 GL 1990
Ort: Göteborg

Re: Tankarmaturen på en 744 -92a, REGINA med endast en pump.

Inlägg av tommy12345302 »

jag har bytt tankarmatur på min 740 (dock ej regina) och där använde jag vanligt diskmedel på packningen (den stora o packningen som går runt hela armaturen mot tanken) det funkade bra o är nu fyra år sedan.

På min tankarmatur (som inte är regina) skulle man vrida lite på armaturen åt vänster, har jag för mig, för att få in den i tanken. Jag använde denna guide som hjälp: http://www.sidhabo.org/div/745forpumpbyte.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 740 GL- 90 B230F

NisseHult
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 aug 2015, 19:55

Re: Tankarmaturen på en 744 -92a, REGINA med endast en pump.

Inlägg av NisseHult »

Jag tackar ödmjukast för ett bra svar. Ska prova det under morgondagen. Jo, det är rätt bökigt att få in hela alltihopa i tanken men det är det där sista som saknas bara. :)

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Tankarmaturen på en 744 -92a, REGINA med endast en pump.

Inlägg av Nils Ö »

Har du fått ihop det?

Det brukar nog vara enklast att inte sätta dit slangarna förrän man fått på plats armaturen.

Man kan också öva sig på att få armaturen ungefär på plats utan den stora tätningsringen. Då vet man hur man ska manövrera den sen för att få den i rätt läge, utan att också behöva bråka med tätningen.

Kopplingen i plast med tätningar inuti är matningsledningen till motorn. Det är nån sorts snabbkoppling. Man kan ersätta med slang och slangklämmor. Man får vara lite noggrann bara, det är ju visst tryck där.

Skriv svar