Uppgradering av turbon i en 945 LTT

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Uppgradering av turbon i en 945 LTT

Inlägg av Mattsson »

Tja!
Turbon har börjat att smått blåröka samt lukta apa, så nu ska den snart få ladda för sista gången.
Har funderat på en 15T, den som kommer från 850R? Har sökt här på forumet om hur mycket man måste bygga om den för att passa, men det verkar inte finnas så mycket info om det. Kanske är det så att någon vet hur mycket det är?

Sen nästa fråga:
Hur mycket måste jag uppdatera LMM och spridare?

Tanken är att ligga någonstans runt 1bar.
[Volvo 945 LTT-96]

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Uppgradering av turbon i en 945 LTT

Inlägg av Moto-XXX »

850 Turbo och T5R har 15G i lite olika utföranden, i 850R sitter det 15G i automat och 16T i manuell har jag för mig.
Man måste vrida både kompressor och turbindelen på stommen för att de ska passa 940, och då hamnar fästet till WG-klockan fel så då måste man lösa det på nåt sätt. 850 Turbo har samma fläns på avgashuset som 940 så då passar original downpipe. T5-R och R har en annan fläns så då måste man svetsa på en annan fläns på downpipen.

Det vore bra att svarva upp LMM så mycket det går och köra ljusblå spridare (391cc vid 3,8bar) men det är inte nödvändigt, speciellt inte om du bara ska ladda 1 bar.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Uppgradering av turbon i en 945 LTT

Inlägg av Lehto »

15G turbon ska väl passa bolt on med allt vad jag har hört (. Dock behöver du annat WG fäste: http://www.turbomeck.se/Ombyggnads-Kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen tror jag även att 16T(?) från 850R italien import har rakt avgashus och ska också gå i bolt on.

Var ett tag sedan jag kollade upp det, men 15G ska va bolt on, och turbon från 850R Italien (vilken det nu är) ska också gå i LÄTT

Storleken på LMM beror ju på hur stor CC ökning du har på spridarna, och hur stora spridare du behöver för större turbo det vågar jag dock inte svara på:
Saxat från garaget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073" onclick="window.open(this.href);return false;
PRIME_BBCODE_SPOILER_SHOW PRIME_BBCODE_SPOILER:
Vid byte av spridare så måste man öka LMM med samma procent som man öka med de nya spridarna från orginal.

Så här räknar man ut det, använder delphi spridarna som exempel.

Volvo 940 orginal spridare flöde: 339cc@3bar
Volvo 940 orginal LMM dimension: 62.92mm

525CC är 54.87% i ökning

Man måste öka LMM röret i area. Alltså ta inte dimensionen ggr procenten för då får du fel.

Utan istället gör så här:

LMM Radien * LMM radien * PI = X kvmm

Då får du ut vad röret blir i kvadrat mm

LMM kvmm * 1.5487 = X kvmm

1.5487 är procentökning som du * med orginal LMM och får ut den nya arean

Nya X kvmm / 3.14 = X

Här delar du nya LMM arean med PI (3.14)

Roten ur X = Xmm radie * 2 = Xmm

Och här tar du roten ur summan du fick efter att du delade med PI, och du får radien av den nya LMM storleken i mm. Och * det med 2 så får du vad för dimension du ska på den nya LMM;en smile

Alltså med en LMM som är 62.92mm orginal och man har ökat spridarna med 54.87% så ska man ha en LMM på ~ 78.3mm

Men nu när du har gjort detta så är det fortfarande fel dimension tongue För att orginal LMM är för liten, så lägg på en ungefär 2-3mm så får du nog rätt dimension på LMM. Men gör så att du åker in och får den mappad med den nya lmm;en, turbon och spridarna. Då får du den att gå som den ska sena wink
940 Turbo brukis: Bild

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Uppgradering av turbon i en 945 LTT

Inlägg av Lehto »

Efter att ha kollat runt lite igen ang 16T turbon så kan man byta till 15g raka avgashus med konad anslutning (den passar på 16T) och då passer den direkt på DPn

Och som jag skrev tidigare så finns även 16T med 6ans raka avgashus och konad anslutning, bla sitter den på 850R Italien importer.
940 Turbo brukis: Bild

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Uppgradering av turbon i en 945 LTT

Inlägg av Mattsson »

Tack!
Nu har jag lite mer kött på benen, så nu kan man börja kolla ordentligt på nya agg ;)
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Uppgradering av turbon i en 945 LTT

Inlägg av taz »

Satsa på 16T, riktigt styggt agg för "sansad" gateffekt!
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Skriv svar