Tja!
Turbon har börjat att smått blåröka samt lukta apa, så nu ska den snart få ladda för sista gången.
Har funderat på en 15T, den som kommer från 850R? Har sökt här på forumet om hur mycket man måste bygga om den för att passa, men det verkar inte finnas så mycket info om det. Kanske är det så att någon vet hur mycket det är?
Sen nästa fråga:
Hur mycket måste jag uppdatera LMM och spridare?
Tanken är att ligga någonstans runt 1bar.
Uppgradering av turbon i en 945 LTT
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Uppgradering av turbon i en 945 LTT
[Volvo 945 LTT-96]
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: Uppgradering av turbon i en 945 LTT
850 Turbo och T5R har 15G i lite olika utföranden, i 850R sitter det 15G i automat och 16T i manuell har jag för mig.
Man måste vrida både kompressor och turbindelen på stommen för att de ska passa 940, och då hamnar fästet till WG-klockan fel så då måste man lösa det på nåt sätt. 850 Turbo har samma fläns på avgashuset som 940 så då passar original downpipe. T5-R och R har en annan fläns så då måste man svetsa på en annan fläns på downpipen.
Det vore bra att svarva upp LMM så mycket det går och köra ljusblå spridare (391cc vid 3,8bar) men det är inte nödvändigt, speciellt inte om du bara ska ladda 1 bar.
Man måste vrida både kompressor och turbindelen på stommen för att de ska passa 940, och då hamnar fästet till WG-klockan fel så då måste man lösa det på nåt sätt. 850 Turbo har samma fläns på avgashuset som 940 så då passar original downpipe. T5-R och R har en annan fläns så då måste man svetsa på en annan fläns på downpipen.
Det vore bra att svarva upp LMM så mycket det går och köra ljusblå spridare (391cc vid 3,8bar) men det är inte nödvändigt, speciellt inte om du bara ska ladda 1 bar.
Re: Uppgradering av turbon i en 945 LTT
15G turbon ska väl passa bolt on med allt vad jag har hört (. Dock behöver du annat WG fäste: http://www.turbomeck.se/Ombyggnads-Kit" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen tror jag även att 16T(?) från 850R italien import har rakt avgashus och ska också gå i bolt on.
Var ett tag sedan jag kollade upp det, men 15G ska va bolt on, och turbon från 850R Italien (vilken det nu är) ska också gå i LÄTT
Storleken på LMM beror ju på hur stor CC ökning du har på spridarna, och hur stora spridare du behöver för större turbo det vågar jag dock inte svara på:
Saxat från garaget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen tror jag även att 16T(?) från 850R italien import har rakt avgashus och ska också gå i bolt on.
Var ett tag sedan jag kollade upp det, men 15G ska va bolt on, och turbon från 850R Italien (vilken det nu är) ska också gå i LÄTT
Storleken på LMM beror ju på hur stor CC ökning du har på spridarna, och hur stora spridare du behöver för större turbo det vågar jag dock inte svara på:
Saxat från garaget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073" onclick="window.open(this.href);return false;
PRIME_BBCODE_SPOILER_SHOW PRIME_BBCODE_SPOILER:
Vid byte av spridare så måste man öka LMM med samma procent som man öka med de nya spridarna från orginal.
Så här räknar man ut det, använder delphi spridarna som exempel.
Volvo 940 orginal spridare flöde: 339cc@3bar
Volvo 940 orginal LMM dimension: 62.92mm
525CC är 54.87% i ökning
Man måste öka LMM röret i area. Alltså ta inte dimensionen ggr procenten för då får du fel.
Utan istället gör så här:
LMM Radien * LMM radien * PI = X kvmm
Då får du ut vad röret blir i kvadrat mm
LMM kvmm * 1.5487 = X kvmm
1.5487 är procentökning som du * med orginal LMM och får ut den nya arean
Nya X kvmm / 3.14 = X
Här delar du nya LMM arean med PI (3.14)
Roten ur X = Xmm radie * 2 = Xmm
Och här tar du roten ur summan du fick efter att du delade med PI, och du får radien av den nya LMM storleken i mm. Och * det med 2 så får du vad för dimension du ska på den nya LMM;en smile
Alltså med en LMM som är 62.92mm orginal och man har ökat spridarna med 54.87% så ska man ha en LMM på ~ 78.3mm
Men nu när du har gjort detta så är det fortfarande fel dimension tongue För att orginal LMM är för liten, så lägg på en ungefär 2-3mm så får du nog rätt dimension på LMM. Men gör så att du åker in och får den mappad med den nya lmm;en, turbon och spridarna. Då får du den att gå som den ska sena wink
Re: Uppgradering av turbon i en 945 LTT
Efter att ha kollat runt lite igen ang 16T turbon så kan man byta till 15g raka avgashus med konad anslutning (den passar på 16T) och då passer den direkt på DPn
Och som jag skrev tidigare så finns även 16T med 6ans raka avgashus och konad anslutning, bla sitter den på 850R Italien importer.
Och som jag skrev tidigare så finns även 16T med 6ans raka avgashus och konad anslutning, bla sitter den på 850R Italien importer.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Uppgradering av turbon i en 945 LTT
Tack!
Nu har jag lite mer kött på benen, så nu kan man börja kolla ordentligt på nya agg
Nu har jag lite mer kött på benen, så nu kan man börja kolla ordentligt på nya agg
[Volvo 945 LTT-96]
Re: Uppgradering av turbon i en 945 LTT
Satsa på 16T, riktigt styggt agg för "sansad" gateffekt!
Only YOU can prevent forest fires.