B28E, rekommenderad olja? (första start på 17 år)

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

B28E, rekommenderad olja? (första start på 17 år)

Inlägg av ramme »

Hallå!

Jag tänkte slänga ut en allmän fråga här inför stundande provstart av den B28E som sitter i min 760 -83a.
Finns det någoting att tänka på vad gäller oljan? Till saken hör att bilen stått sen 1998 och alltså inte varit startad på 17år.. :)

Ska handla olja i veckan tänkte jag, men klurar på om det finns någon fördel resp nackdel att använda någon viss typ av olja som kan gynna motorn?
Eller ska man bara köra på den oljetypen som är rekommenderad i specifikationerna för bilen?

//Ramme
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: B28E, rekommenderad olja? (första start på 17 år)

Inlägg av HenrikG »

Den billigaste 5w-40 helsyntet eller 10w-40 delsyntet du hittar, för du kommer vilja göra flera byten med korta intervaller i början. Om inte annat för att se vad som hamnar i filtret.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: B28E, rekommenderad olja? (första start på 17 år)

Inlägg av ramme »

Ok! Skölja ur den ett par gånger med biltema olja då kanske och sen om motorn visar sig skaplig så kan man hälla i någon lite finare olja. :)
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: B28E, rekommenderad olja? (första start på 17 år)

Inlägg av Tilly »

Enligt denna tråden på jagrullar.se (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=75969) som jag snubblade över vid ett tidigare tillfälle så skall man inte använda helsyntetiska oljor i en B28 som inte är renoverad eller rengjord. Varför vet jag inte riktigt men en hypotes är ju att helsyntetoljan löser upp de gamla avlagringarna för snabbt och att dessa sedan täpper till, de på tidiga exemplar alltför trånga, oljekanalerna.

Nu är detta alltså inte min egen kunskap på något sätt utan lösryckt från internet men för att vara på säker mark så kan man ju välja mellanalternativet delsyntet. Vetskap om oljor är ju i minst sagt luddigt. Jag upplever att det handlar ganska mycket om vad man själv tror på faktiskt :) .
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: B28E, rekommenderad olja? (första start på 17 år)

Inlägg av In The White »

Kan säkert ligga mycket i det!

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: B28E, rekommenderad olja? (första start på 17 år)

Inlägg av ramme »

Intressant tråd Tilly, kanske delsyntet 10w-40 är melodin i detta fall då!

Om det nu inte är pga dålig skötsel som orsakat sjunkna foder eller igensatta oljekanaler som bilen blivit stående, så vore det ju synd att själv orsaka något haveri i onödan iallafall..
Det som skrevs ang kylvätska som ska bytas vartannat år var ju dock lite bekymrande, undrar just hur mkt ärg som är i denna motorn som stått sen 1998..
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: B28E, rekommenderad olja? (första start på 17 år)

Inlägg av Hesselgren »

det beror på om glykolen var fräch å rätt blandad när den ställdes.

prv6 är ju tyvärr lite kända för problem med att d ärjar sönder. dels så kan d ärja hål ut genom blocket som på Nmoens 780, och dels så kan det ärja ut över tätytan i cylinderfoten..

på en v6 ja rev var det på väg att ärja hål i framkant av motorn typ ovanför generatorn..

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: B28E, rekommenderad olja? (första start på 17 år)

Inlägg av taz »

Det är väl vippbryggans kanaler som är huvudproblemet vad jag förstått.

Att lyfta vippbryggan för rengöring är ju ett mindre helvete då den sitter fast med toppbultarna [hit] :roll:
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: B28E, rekommenderad olja? (första start på 17 år)

Inlägg av ramme »

Hesselgren skrev:det beror på om glykolen var fräch å rätt blandad när den ställdes.

prv6 är ju tyvärr lite kända för problem med att d ärjar sönder. dels så kan d ärja hål ut genom blocket som på Nmoens 780, och dels så kan det ärja ut över tätytan i cylinderfoten..

på en v6 ja rev var det på väg att ärja hål i framkant av motorn typ ovanför generatorn..
Usch.. låter inget kul alls.. :/ hoppas verkligen så icke är fallet.. återstår väl att se om det läcker nånstans när det hälls i vatten!
taz skrev:Det är väl vippbryggans kanaler som är huvudproblemet vad jag förstått.

Att lyfta vippbryggan för rengöring är ju ett mindre helvete då den sitter fast med toppbultarna [hit] :roll:
Låter ju smidigt.. not.. ;)
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: B28E, rekommenderad olja? (första start på 17 år)

Inlägg av Hesselgren »

även tråget består av ca halva blocket. motorn delas i princip på mitten och när man tar loss tråget kan man typ inte ha motorn i motorstativ längre..

har även ett svagt minne av lagerbockar som dras Genom bottendel..

mycke saker som är osmidiga på dom där motorerna. att kalla det en bra motor är nog rätt starkt.. även om det kan vara en trevlig motor när den funkar..

hoppas du får fart på den iaf (d får du) frågan är bara om du slipper lyfta topparna.

en fråga föresten. hur långt har den gått? flera 760 82-83 som jag varit med om har gått ca 14-16k fram till mitten av 90 talet innan motorn börjat strejka..

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: B28E, rekommenderad olja? (första start på 17 år)

Inlägg av ramme »

Hesselgren skrev:även tråget består av ca halva blocket. motorn delas i princip på mitten och när man tar loss tråget kan man typ inte ha motorn i motorstativ längre..

har även ett svagt minne av lagerbockar som dras Genom bottendel..

mycke saker som är osmidiga på dom där motorerna. att kalla det en bra motor är nog rätt starkt.. även om det kan vara en trevlig motor när den funkar..

hoppas du får fart på den iaf (d får du) frågan är bara om du slipper lyfta topparna.

en fråga föresten. hur långt har den gått? flera 760 82-83 som jag varit med om har gått ca 14-16k fram till mitten av 90 talet innan motorn börjat strejka..
Oy vey! Att inte kunna ha dem i stativ om man ska lossa tråget låter ju sådär vettigt ja..

ja vi får hoppas det, vore inte jätteskoj att behöva ta isär och renovera den det första man gör..

Mätarställningen är 8726 mil om jag minns rätt.. 8700 och något är det iallafall. Oklar anledning till varför den ställdes av :roll:
(Det jag hoppas på är att miltalet ska vara en faktor som är till motorns fördel, men om den vart dåligt skött innan tex så är det säkert ingen garanti ändå..)
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

Skriv svar