Svårstartad
-
- Färsk användare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 29 jun 2014, 00:04
- Kör: 940 92:a beach buggy
- Ort: Forshaga
Svårstartad
Hej motorn startar inte måste köra på starten länge,men till slut startar den. Motor koden är f230fb har bytt tändkablar,tändstift,bränslepump,bränslefilter men vill inte starta ändå direkt, är det nån som kan hjälpa mig.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Svårstartad
Välkommen hit!.. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Börja med att kolla efter ev. felkoder som kanske kan ge en vägledning mot felet.. Hur du gör + lista över koderna finns i forumets FAQ.
Nu gissar jag bara, men en glapp svänghjulsgivare är inte helt ovanligt. Problem med den brukar dock även visa sig när motorn är startad.
Tempgivaren till insprutet (svart, Bosch-kontakt, under 3:ans insug) kan också ge startsvårigheter.
Även vanligt att systemreläet (vitt, bakom askkoppen) eller radioavstörningsreläet (svart, på expansionskärlet) utvecklar glappa lödningar ellelr brända kontakter.
Som sagt; hur går motorn när den väl har startat? Helt problemfritt, eller är den svag, ryckig, misständer o.s.v..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Börja med att kolla efter ev. felkoder som kanske kan ge en vägledning mot felet.. Hur du gör + lista över koderna finns i forumets FAQ.
Nu gissar jag bara, men en glapp svänghjulsgivare är inte helt ovanligt. Problem med den brukar dock även visa sig när motorn är startad.
Tempgivaren till insprutet (svart, Bosch-kontakt, under 3:ans insug) kan också ge startsvårigheter.
Även vanligt att systemreläet (vitt, bakom askkoppen) eller radioavstörningsreläet (svart, på expansionskärlet) utvecklar glappa lödningar ellelr brända kontakter.
Som sagt; hur går motorn när den väl har startat? Helt problemfritt, eller är den svag, ryckig, misständer o.s.v..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Färsk användare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 29 jun 2014, 00:04
- Kör: 940 92:a beach buggy
- Ort: Forshaga
Re: Svårstartad
Tack för ditt snabba svar jag har märkt att om jag har typ full tank så startar den direkt,därför trodde jag det va filter o pumpen som va trasiga glömde nämna att det är en 92:a .
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1886
- Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
- Kör: Kombi-nerat
- Ort: Sthlm
- Kontakt:
Re: Svårstartad
Det finns alla möjliga fel tyvärr...
Det finns några tips ovan såklart.
Själv hade jag en 744 -88 ett tag som var väldigt svårstartad.
Hade uteslutit det mesta men provade att byta databoxen och då funkade den klockrent.
Så man vet aldrig.
Det finns några tips ovan såklart.
Själv hade jag en 744 -88 ett tag som var väldigt svårstartad.
Hade uteslutit det mesta men provade att byta databoxen och då funkade den klockrent.
Så man vet aldrig.
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"
Re: Svårstartad
Meen... det där är ju klassiskt på 740/940 med två pumpar, dvs en i tanken och en under bilen. Säker på att den i tanken fungerar? Annars blir det precis så... Eller om den suger luft mellan tanken och huvudpumpen.Malte skrev:Jag har märkt att om jag har typ full tank så startar den direkt,därför trodde jag det va filter o pumpen som va trasiga
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Svårstartad
Instämmer i ovanstående! En -92:a kan dock ha Regina-insprutningen och bara en enda pump (tryck) i tanken precis som på senare 940.
Kolla ifall pumpen/pumparna levererar tillräckligt tryck då du startar bilen.
Enklaste metoden borde vara att lossa returslangen från BTR och leda ner den i en dunk. För att BTR ska släppa förbi bränsle så måste trycket nå upp till 3 bar, så du borde ha en jämn och fin stråle utan luftbubblor efter den om pump o.s.v. är ok.
Kolla ifall pumpen/pumparna levererar tillräckligt tryck då du startar bilen.
Enklaste metoden borde vara att lossa returslangen från BTR och leda ner den i en dunk. För att BTR ska släppa förbi bränsle så måste trycket nå upp till 3 bar, så du borde ha en jämn och fin stråle utan luftbubblor efter den om pump o.s.v. är ok.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Re: Svårstartad
Men på 940 fanns Regina bara på vissa exportmodeller. Är bilen uttagen i Sverige och årsmodell 92 har den garanterat två pumpar. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Färsk användare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 29 jun 2014, 00:04
- Kör: 940 92:a beach buggy
- Ort: Forshaga
Re: Svårstartad
Vad är btr
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Svårstartad
Sorry!
BTR = Bränsletrycksregulator![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Alltså den runda "burken" som sitter framtill på röret som spridarna i sin tur sitter fast i.
BTR = Bränsletrycksregulator
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Alltså den runda "burken" som sitter framtill på röret som spridarna i sin tur sitter fast i.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Färsk användare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 29 jun 2014, 00:04
- Kör: 940 92:a beach buggy
- Ort: Forshaga
Re: Svårstartad
Tack för hjälpen det verkar inte så svårt så det fixar jag återkommer om det är det felet.