Rost i kylvattnet

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Rost i kylvattnet

Inlägg av Eda »

Gäller inte en Volvo men det borde spela mindre roll då även b2x(x) motorer är utav gjutjärn.
Min AMC 360 verkar ha stått alltför länge med bara vatten i kylsystemet.
Körde ner en teleskopmagnet i kylvattenkanalerna i blocket när jag bytte topplockspackningar och fick upp så mycket rostflagor så jag kunde fylla en till två snusdosor ungefär. Har efter det sköljt systemet med vattenslang och kylarrensning tills vattnet var helt klart, dock finns det fortfarande ganska fortfarande rost i kylvattnet, som numer innehåller glykol.

Har sökt på internet men de flesta säger typ kör med kylarrensning...
Är det någon som har lyckats skölja ur ett motorblock från rost utan att ta ur det och vända uppochned på det?

Har beställt en aluminiumkylare och vill få bort så mycket som möjligt innan jag monterar den.
Just nu är det alltså bara gjutjärn och koppar/mässing i kylsystemet, så jag behöver inte vara rädd för att fräta sönder något aluminium om jag skulle hälla i något lite frätande.

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Rost i kylvattnet

Inlägg av Xoffis »

men du har väl fortfarande aluminiumtopp som kan ta skada av frätande ämnen?

och även vatten i en helt modern aluminiummotor kan förja rosta ifall man kör utan glykol då det fortfarande finns plåt på vissa delar i systemet (skruvar i kanaler/frostpluggar/pumpdrev mm)...

i blocket så är det nästan alltid stora fina kanaler som du enkelt rensar genom att skölja med vattenslang igenom...

där flis kan fastna är ju i kylaren och värmepaketet, skölj dessa bakvänt så borde du ganska enkelt få det rent...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3713
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Rost i kylvattnet

Inlägg av einar- »

Jag har hört att en tablett maskindiskmedel och köra den varm innan spolning ska få lös en hel del skit
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Rost i kylvattnet

Inlägg av Eda »

Xoffis skrev:men du har väl fortfarande aluminiumtopp som kan ta skada av frätande ämnen?

och även vatten i en helt modern aluminiummotor kan förja rosta ifall man kör utan glykol då det fortfarande finns plåt på vissa delar i systemet (skruvar i kanaler/frostpluggar/pumpdrev mm)...

i blocket så är det nästan alltid stora fina kanaler som du enkelt rensar genom att skölja med vattenslang igenom...

där flis kan fastna är ju i kylaren och värmepaketet, skölj dessa bakvänt så borde du ganska enkelt få det rent...
Gjutjärnstoppar, de väger sin beskärda del =)

Jag har topparna på nu så det är inte så lätt att få vattnet att cirkulera i alla kanaler i blocket. Att ta bort topparna för att skölja blocket kommer inte att hända.
Jag har dock någon läckande frostplugg, kan ju ta bort den och skölja därifrån.
Eftersom jag ska byta kylare tar jag bort kylaren och termostat för att få vattnet ner i blocket, eller är det bättre att skölja och sedan låta motorn bli varm för att sedan skölja igen. Kanske upprepa några gånger...

Hjälper det att ta till kylarmedel/diskmaskinstablett/syra eller what not, eller är det skölja i alla vinklar och vrår som hjälper mest?

Thunberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 02 dec 2011, 07:37
Kör: Volvo :)
Ort: Tidaholm

Re: Rost i kylvattnet

Inlägg av Thunberg »

Vi brukar köra med högtryck i alla kanaler när vi gör rent våra v8:or , dock är dom i regel ur bilen då! Men ta loss frostpluggarna du! Brukar ibland va precis tjockt me skit innanför !
1962 Oldsmobile Starfire 2d ht / 1966 Dodge D100 Pickup / 1968 Buick Electra 225 4d HT. /
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Rost i kylvattnet

Inlägg av taz »

Jag ska se om jag kan få laddat upp en video på hur Maxwell och jag sköljde V6a i december. Det ingick en tunna, slangar och en högflödande evakueringspump vid översvämning från Biltema.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Rost i kylvattnet

Inlägg av Eda »

En sån här http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Be ... 00A-17381/" onclick="window.open(this.href);return false; får nog loss det mesta.
60l/min är mycket vatten!

Lägg gärna upp en video samt vilken pump som användes, kan jag nog använda som inspiration.

Ska iväg en vecka på semester imorgon så det är ingen brådska.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Rost i kylvattnet

Inlägg av taz »

http://www.taznet.se/videos/20131221_1/
(headers utav gummi) [thum]

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... ump-17971/
En sån, 133liter/minut men inte så mycket tryck.

Tror det funkade bra, lär vara ren invändigt iaf :)

Torkade sedan upp maskinen med varmluftspicka på lagom värme (så att aluröret gick att känna på när det gick in i blocket "varmt ljummet")
http://www.taznet.se/videos/20131221_2/

Mvh
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Skriv svar