Hur mäter man ventilspelet på 530/531 toppar

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
volvotomas
Färsk användare
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 sep 2012, 15:08

Hur mäter man ventilspelet på 530/531 toppar

Inlägg av volvotomas »

Jag har renoverat min topp fräst in ventilerna och planat den på en motorfirma, och han sa att man skulle kolla ventilspelet efter 100 mil ungefär, och när man kollar det sa han om man ska ha tex 0,35 så ska ett 0,30 bladmått gå i om man får i ett 0,35 så är det för stort sa han stämmer det att man mäter så. Om det ska vara 0,35 ska inte ett bladmått med 0,35 gå i då eller har jag fel?

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2934
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Hur mäter man ventilspelet på 530/531 toppar

Inlägg av thol »

bladmåttet ska väll gå trökt att få imellan kam och tryckare

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Hur mäter man ventilspelet på 530/531 toppar

Inlägg av Robban67 »

Du ska kunna med lite motstånd kunna trycka in ett 0,35 mått .

mvh

Robban
Bild

volvotomas
Färsk användare
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 sep 2012, 15:08

Re: Hur mäter man ventilspelet på 530/531 toppar

Inlägg av volvotomas »

Robban67 skrev:Du ska kunna med lite motstånd kunna trycka in ett 0,35 mått .

mvh

Robban
Jag frågasatte honom på motorfirman på en gång och sa till honom om ventilspelet ska vara 0,35 så ska man väl ha ett 0,35 bladmått nej det ska man inte då blir spelet för stort i verkligheten sa han då ska ett 0,30 gå i fick jag tills svars, han menade på att jag var dum i huvudet om jag inte fattade det, om det skulle vara rätt sa han att man skulle ha ett bladmått som var 0,33 så skulle det stämma?

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Hur mäter man ventilspelet på 530/531 toppar

Inlägg av Morst »

Ja, det skulle faktiskt kunna stämma. Jag misstänker starkt att motorrenoveraren tar hänsyn till dämpgummina som ligger under tryckarna, dessa tar upp lite av ventilspelet när de ligger på plats och därför vill han nog att spelet som du mäter mellan kam och tryckare skall vara aningen mindre än det korrekta.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Hur mäter man ventilspelet på 530/531 toppar

Inlägg av Robban67 »

Morst skrev:Ja, det skulle faktiskt kunna stämma. Jag misstänker starkt att motorrenoveraren tar hänsyn till dämpgummina som ligger under tryckarna, dessa tar upp lite av ventilspelet när de ligger på plats och därför vill han nog att spelet som du mäter mellan kam och tryckare skall vara aningen mindre än det korrekta.
Just det ; dem glömde jag av helt och hållet , låter klokt resonerat.

mvh

Robban
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20158
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Hur mäter man ventilspelet på 530/531 toppar

Inlägg av In The White »

Alltså, om man KAN använda ett bladmått korrekt, ska man på ett 0,35 spel kunna få in ett 0,35 mått så man precis känner att det nyper i bladet.
Det ska lite känsla till detta. Använder bladmått ner till 0,01 mm på arbetet varje dag, och där får man ha en jäkla fingertoppskänsla med så tunnt mått.

Skriv svar