B280F Svår startad varm

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Ahlcab
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 10 jun 2011, 21:42
Kör: Volvo S90 204 hk 98
Ort: Mjölby

B280F Svår startad varm

Inlägg av Ahlcab »

Tja på er vänner!

Jag har en 760 med B280F som beter sig lite skumt, är den varm och har stått mer än 30 min så är den lite seg på att gå igång, man får mala på startmotorn en del innan tänder till helt och sen tar en sek eller tre innan den går helt rent.

Däremot startar den perfekt om den bara stått i någon minut eller ett par dagar, när den är kall så känns det som startmotorn knappt hinner gå runt ett varv innan den startar, alltså den hinner inte släppa utan rasslar till en sek, och sen ligger den rätt högt, strax över 1000/varv i tomgång när den är kall eller så går den upp och ner mellan 500 och 1000.

Någon som kan ha en idé om om vad man kan göra?

Den är nyservad med olja, filter, stift, ventiljustering, rotor, fördelarlockar och har gått ca 15000 mil.

Tack på förhand

Calle
Carl-johan
Projekt - Volvo S90 3,0 204 hk
Kör til vardags - Volvo V60 D3, Volvo 850 2,5 SE
Sex, Husvagn och Dansband [thum]

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: B280F Svår startad varm

Inlägg av Snusarn »

Har den alltid varit så ?
eller är det något som uppkommit efter service ?
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
Ahlcab
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 10 jun 2011, 21:42
Kör: Volvo S90 204 hk 98
Ort: Mjölby

Re: B280F Svår startad varm

Inlägg av Ahlcab »

Nej den har tyvärr varit så sen 1,5 år som jag haft den.
Carl-johan
Projekt - Volvo S90 3,0 204 hk
Kör til vardags - Volvo V60 D3, Volvo 850 2,5 SE
Sex, Husvagn och Dansband [thum]

Kenta71
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 jun 2012, 00:01

Re: B280F Svår startad varm

Inlägg av Kenta71 »

Tjena Calle!

D där känns väldigt bekant.
Jag har en -89:a med samma rova.
Min beter sig exakt som du beskriver. Man får leva med det med vissheten att man färdas som en kung i slagskeppet...

Användarvisningsbild
Ahlcab
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 10 jun 2011, 21:42
Kör: Volvo S90 204 hk 98
Ort: Mjölby

Re: B280F Svår startad varm

Inlägg av Ahlcab »

mmm det är lite irriterande, försöker leta mig fram man hittar inget...

Har nytt rotor, fördelare, kollat BTR och mätt lamdan men fan allt är som det ska...
Carl-johan
Projekt - Volvo S90 3,0 204 hk
Kör til vardags - Volvo V60 D3, Volvo 850 2,5 SE
Sex, Husvagn och Dansband [thum]

Användarvisningsbild
Gandalf
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 jun 2012, 19:10
Kör: Volvo
Ort: Lund

Re: B280F Svår startad varm

Inlägg av Gandalf »

har precis samma fel på min ^^
Bild
Achtung Panzer!!

hans l
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 sep 2020, 10:19

Re: B280F Svår startad varm

Inlägg av hans l »

Problem som också jag har
och ingen har kommit fram till orsaken?!!!

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: B280F Svår startad varm

Inlägg av Morst »

Kanske missat det men hade du kollat efter vakuumläckage och hittade du något?
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
Marie
Uppkörning
Inlägg: 305
Blev medlem: 20 jul 2007, 01:06
Kör: 944 T, Jeep & Skoda
Ort: Linköping.

Re: B280F Svår startad varm

Inlägg av Marie »

Gammal tråd som väckts igen...
Men om jag utgår från första inläggets symptom skulle jag testa följande.

När motorn då är varm och fenomenet bara uppstår om den stått en lite längre stund, men inte inom första minutrarna eller efter flera timmar
På fuelrailen sitter det en liten ventil som ser ut som en bilventil.. Precis efter man stängt av bilen när den är varm, ta en liten bägare eller en trasa med bra uppsugningsförmåga och lossa på lilla "ventilhatten" och tryck med nagel/eller litet föremål på ventilen så du släpper bränsletrycket till noll.
Om bilen då inte bråkar efter de 30minutrarna utan startar lätt, då är det att spridarna läcker bensin så det surar ner bilen.

Sedan är det en klassiker att tempgivaren till motorstyrningen strular.
Projekt: Volvo 940Turbo+ -98 .:. Jeep Grand Cherokee Laredo -96 .:.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.

Skriv svar