Sida 1 av 1

Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 05 maj 2012, 17:54
av minix
Tjena! Jag har en fräsch 940 fräsch motor å låda osv.

Nu sitter det

ställbart kamdrev
531 topp
vx3 kam
Vikingchip i boxarna (guld box)
Något grövre avgasystem. (inte 3")

har på sidan av en t04e turbo och orangea spridare?

Turbon e bara oljekyld är det värt att ha på den? å såfall hur fixar man med olja som kylning?
Spridarna räknar jag nästan på att få skaffa 968 (gröna)
samt 3" lmm.


Men innan jag börjar byta alla prylar hur mycket ladd vågar man köra på med chippade boxar kammen å toppen?

Vad behöver man göra till "nästa steg" är det spridare lmm och ställbar BTR ?


MVH Micke

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 05 maj 2012, 20:23
av F_Pettersson
jag kör ladd på 1.0-1.2 utan problem med endast bränslechip och resterande original, bara 3" och öppet filter.

funkar fint fint. bara höja laddet till den spikar då bör du sänka lite ;)

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 05 maj 2012, 23:06
av John
håll koll på avgaset så att du inte bygger för mycket mottryck, om turbon glöder så är det för tight.
Alu ic, orginal bottnar redan vid 200hk, den klarar inte att kyla laddluften mer än nån enstaka repa upp till 200km/h
r-spridare och lmm är nödvändigt inom kort.

Vad har du gjort med kamdrevet, är det justerat nåt eller bara där för styling?

Kliver du på bara aningen mera ladd så kommer kopplingen börja slira, då är det en ny sachs tryckplatta som gäller (m90 låda?)

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 06 maj 2012, 07:59
av F_Pettersson
Glömde jag ju, kör med 850r kopplingskit och de "smala" svänghjulet omsvetsat för att passa samt lättat lite också ;)

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 06 maj 2012, 10:38
av minix
Jag körde på ladd igår typ 1,4 bar utan probs dock glöder det rätt saftigt. är de då för liten AC och avgassystem?

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 06 maj 2012, 10:45
av John
Ett öppnare avgassystem gjorde underverk på min 940, samma med en riktig IC :)
1,4 är väldigt högt för orginalspridare, bara så du tänker på det och inte spikar sönder motorn, orginalturbo?

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 11 maj 2012, 18:13
av minix
John skrev:Ett öppnare avgassystem gjorde underverk på min 940, samma med en riktig IC :)
1,4 är väldigt högt för orginalspridare, bara så du tänker på det och inte spikar sönder motorn, orginalturbo?
Jo spikar gör det inte går klockrent dock är det fel på ngn av laddmätarna, orignal är en bit över de ifyllda och den graderade visar ca 1.4 men när man har orginal i 0 så visar den graderade mer så jag kör väl kanske 1.3 i guess?

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 15 maj 2012, 22:22
av volvo.for.ever
Har du orginal 13g turbo i bilen nu så finns det ingen anledning att ladda mer än 1,0-1,1 bar.
När du har kommit till det stadiet är det bättre att tex montera dit en 16t enligt min uppfattning.

// Thomas

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 07 jun 2012, 22:17
av Marcus_89
Grövre avgas och alu-ic är att rekommendera. Sen är de farligaste spikningarna de man inte hör. Jag hade satsat på 3"lmm och r-spridare samt en annan turbo

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 22 okt 2012, 01:23
av load3d
Chippad bränslebox 3" avgas, Alu IC, original spridare, topp och kg2t kam med en t3t4 snurra hur mycket tror ni man kan ladda utan spikningar någon som kört så?

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 22 okt 2012, 02:00
av EkF
Vilken soppa hade du tänkt köra på?

95
98
V-power (100-ish med STP)
E85

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 22 okt 2012, 12:02
av load3d
95-98

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 25 okt 2012, 18:29
av John
Soppan sätter stopp, håll dig till strax över 1 bar.

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 09 nov 2012, 18:19
av Landersson
Kör 940 ltt -96

3" från original turbo
hårdare ställbar tryckklocka
bränslechip
tändningschip
öppet luftfilter.

Ladd på 1.1 - 1.2 fungerar fint för mig. Orginal koppling.

Är väl mest rädd att den ska säga upp sig, Vad rekommenderas för tryckplatta + lamell till m90 ?

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 09 nov 2012, 18:55
av EkF
Sachs 712 + Fjädrad 6-puck
Blir bara lite hårdare att trampa koppling, annars har du typ samma dragläge med en fjädrad 6-puck.

Knåpade ihop en shoppinglista från KL:
Bild
Det paketet ska klara typ 600nm (500 med org lamell)
(Chimsen är för att lamellen är 1mm tunnare än org, och då måste tryckplattan ut.)

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 11 nov 2012, 04:03
av Landersson
EkF skrev:Sachs 712 + Fjädrad 6-puck
Blir bara lite hårdare att trampa koppling, annars har du typ samma dragläge med en fjädrad 6-puck.

Knåpade ihop en shoppinglista från KL:
[ Bild ]
Det paketet ska klara typ 600nm (500 med org lamell)
(Chimsen är för att lamellen är 1mm tunnare än org, och då måste tryckplattan ut.)
Låter ju hur najs som helst.
grävde lite bland nån kartong från gamla bilar jag haft och hittade en tryckplatta och en sinther från sachs som jag haft monterat på en sierra cosworth.
letade efter någon info mer än "sachs" och fick fram Sachs 695

Tryckplatta från Sachs Race Engineering.Modell: -695. Ford Cosworth RS 87-90 + cosworth 95-98 mflDiameter: 240mmEffekt/Prestanda: 580nm med original lamell. +20-30% med sinterlamell.(rek lamell tjocklek: 8,4mm)

Den har alltså suttit på en 4x4 cossie (MT75 låda).
Undrar vilka modifikationer som behövs för att få den att passa på en m90 ? =) tåls att suga på tro, eller bör det släppas dirr?!

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 11 nov 2012, 13:28
av EkF
Det som är olika på tryckplattorna som jag kommer på direkt är ju bultmönstret, alla styrpinnar osv.
Känns väl ändå lättare att köpa nytt istället för att vara dumsnål och borra om en tryckplatta? (Inte hur gratis som helt heller)

Om inte annat så finns det ju cossies som rullar på somrarna och en 695a med sinter är nog lagom lättsåld såhär i vintertid när de flesta är avställda.

Re: Trimma 940in lite mer än vad den är nu hjälp !

Postat: 11 nov 2012, 13:35
av Landersson
Okey, tack då vet jag det. =)
Ja det var mest hur mycket jobb det skulle vara att få det att passa, Men som du säger låter det bättre om man satsar på en som passar rakt av.
Hmm ja, får väl damma av det gamla fmcs kontot och höra med den ligan =)