"Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
NordstromJ
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
Kör: 945 Turbo
Ort: Uppsala
Kontakt:

"Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av NordstromJ »

Hejsan
Har 630cc spridare på min Volvo 945 med B230fk motor och 16v topp och undrar om man på något vis kan inaktivera kallstarts funktionen, alltså att spridarna inte öppnar mera när motorn är kall.

Eftersom jag har större spridare behövs den funktionen inte och bilen svarar knappt på gas när den är kall, drygt att behöva varmköra bilen varje gång innan man kan köra. Vet att ett eftermarknadssprut är att föredra och det kommer inhandlas senare, men finns det något annat sätt att lösa det på skulle jag bli väldigt tacksam om någon hade nåt tips.


Mvh

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av ThaSaint »

Kanske om du har nån byglingsfunktion över motorns tempgivare som du kan lura LH't med. så du kopplat på ett motstånd med "normaltempsvärde" med en strömbrytare istället..
kanske

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av StefanM »

fast det låter bakvänt? Oavsett hur stora spridare man har så kan det väl inte sprutas in mer än vad som behövs vid det aktuella tillfället?
Har man enkom större spridare så borde väl mermängden vid start även betyda mer över hela registret?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av ThaSaint »

är den mappad korrekt ska det ju inte spela någon roll, men av första inlägg framgick inte vad för mjukvara som används, har du bytt spridare på egen hand med 'standardchip" så får du räkna med fullösningar.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Inlägg av Gode_Herrn »

Koppla ur motortempgivaren, då lurar du motorn att den är varm samt helt enkelt tar bort kallstartsfunktionen.

Skriv svar