Sida 1 av 1

"Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 26 jun 2011, 23:06
av NordstromJ
Hejsan
Har 630cc spridare på min Volvo 945 med B230fk motor och 16v topp och undrar om man på något vis kan inaktivera kallstarts funktionen, alltså att spridarna inte öppnar mera när motorn är kall.

Eftersom jag har större spridare behövs den funktionen inte och bilen svarar knappt på gas när den är kall, drygt att behöva varmköra bilen varje gång innan man kan köra. Vet att ett eftermarknadssprut är att föredra och det kommer inhandlas senare, men finns det något annat sätt att lösa det på skulle jag bli väldigt tacksam om någon hade nåt tips.


Mvh

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 26 jun 2011, 23:28
av taz
NordstromJ skrev:Hejsan
Har 630cc spridare på min Volvo 945 med B230fk motor och 16v topp och undrar om man på något vis kan inaktivera kallstarts funktionen, alltså att spridarna inte öppnar mera när motorn är kall.

Eftersom jag har större spridare behövs den funktionen inte och bilen svarar knappt på gas när den är kall, drygt att behöva varmköra bilen varje gång innan man kan köra. Vet att ett eftermarknadssprut är att föredra och det kommer inhandlas senare, men finns det något annat sätt att lösa det på skulle jag bli väldigt tacksam om någon hade nåt tips.


Mvh
Det första som slår mig är, vad har du för LMM och chip i dina styrenheter? (Och vad skall det vara för LMM original?)

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 26 jun 2011, 23:41
av NordstromJ
taz skrev:
NordstromJ skrev:Hejsan
Har 630cc spridare på min Volvo 945 med B230fk motor och 16v topp och undrar om man på något vis kan inaktivera kallstarts funktionen, alltså att spridarna inte öppnar mera när motorn är kall.

Eftersom jag har större spridare behövs den funktionen inte och bilen svarar knappt på gas när den är kall, drygt att behöva varmköra bilen varje gång innan man kan köra. Vet att ett eftermarknadssprut är att föredra och det kommer inhandlas senare, men finns det något annat sätt att lösa det på skulle jag bli väldigt tacksam om någon hade nåt tips.


Mvh
Det första som slår mig är, vad har du för LMM och chip i dina styrenheter? (Och vad skall det vara för LMM original?)
Har en egenbyggd 4" Lmm och tänd och bränsle chip ifrån Hi-tuning. Original Lmm är väl 2,5".

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 27 jun 2011, 00:32
av taz
Okej

Vet du vad chippen skall ha för LMM/spridare? Endast utifrån den parametern kan man beräkna om allt är rätt.

Frågan om varför bilen konstrar sig till den börjar lambdareglera och adaptera kan nog också hjälpas utav Hi-Tuning.

4" LMM låter spontant ganska stort för 630cc spridare.

Mvh. // Taz

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 27 jun 2011, 16:12
av Marcus_89
En mappning av orginalsprutet hade inte varit fel i detta läge. Min förra 940 var tjurig också, då med 3" lmm och 465cc. Fick för mkt sås på tomgång. Vad kör du med för bränsletryck?

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 27 jun 2011, 19:48
av NordstromJ
taz skrev:Okej

Vet du vad chippen skall ha för LMM/spridare? Endast utifrån den parametern kan man beräkna om allt är rätt.

Frågan om varför bilen konstrar sig till den börjar lambdareglera och adaptera kan nog också hjälpas utav Hi-Tuning.

4" LMM låter spontant ganska stort för 630cc spridare.

Mvh. // Taz
Vet faktiskt inte vad Hi-tunings steg 2 är baserat på för någonting.

4" har jag fått beräknat för mig av konstens alla formler att det ska stämma, och den går även bra, eller bra för att vara originalsprut när den väl är varm.

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 27 jun 2011, 19:49
av NordstromJ
Marcus_89 skrev:En mappning av orginalsprutet hade inte varit fel i detta läge. Min förra 940 var tjurig också, då med 3" lmm och 465cc. Fick för mkt sås på tomgång. Vad kör du med för bränsletryck?
Kanske sant, vem sysslar med sånt och vad kan det kosta?

Originaltryck, 3 bar alltså.

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 27 jun 2011, 20:27
av Marcus_89
NordstromJ skrev:
Marcus_89 skrev:En mappning av orginalsprutet hade inte varit fel i detta läge. Min förra 940 var tjurig också, då med 3" lmm och 465cc. Fick för mkt sås på tomgång. Vad kör du med för bränsletryck?
Kanske sant, vem sysslar med sånt och vad kan det kosta?

Originaltryck, 3 bar alltså.
Vet inte om så många tyvärr. bara nån här nere i södra delen. Men hör runt lite så kan du nog få reda på en del. Priset har jag inte en aning om, men börjar troligtvis på 4-siffrigt belopp. Men beror på vem som gör det.

Ok, inget fel på trycket iallafall. Kanske hade hjälpt om man sänkt det ngt. Men en mappning är bäst

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 28 jun 2011, 00:00
av subw000fer
Borde vara en pin på en styrbox som tar in tempen som man kan ge rätt spänning så den tror motorn är varm? om man vill fula till det lite altså :) om du nu tänkt på eftermarkandssprut känns det ovärt att mappa om originalsprutet.

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 27 jan 2012, 15:11
av Moon_Walk
kan tillägga att hi-tuning har lösning på detta.. då det pillats rätt rejält med dessa system även hos dom ..


vet mig veterligen en 940 som gick med rejäl snurra och etanol och kallstartade hur fint som helst även vintertid.. kolla med en kille som heter fredrik på hi-tuning .. kan lova att de handlar inte om direkt höga summor att fixa de där .. så slå dom en signal de lönar sig

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 28 jan 2012, 16:35
av Moon_Walk
pratade precis med killen som jobbar med sånt här . och det är absolut inga problem att åtgärda detta


då principen som sagt är att du får kallstart med ett visst antal % mer soppa under uppvärmning därav att den surar ner sig

så detta går fint att åtgärda .. så slå dom en signal så löser dom detta

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 30 jan 2012, 20:27
av perra?
Precis, det är boxen (chippet) som styr hur mkt fetare blandning bilen får när den e kall...

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 06 feb 2012, 00:52
av Mattsson
Jag hade ett chip från Jocke P i Norrtälje, mappat och klart gick det på 12.000kr (Både bränsle och tändning) Då skulle det klara av att leverera till 350hk eller 2bar laddtryck. (med originalsprut) Nej, inte med originalturbo.
Lagom till chipet var, 19T, vassare kam, 3" avgasystem och original LMM och det levererade 280hk @1.5bar på bakhjulen i bilen som chipen kom ifrån. En barndomskompis bil. Själv hade jag öppet filter, 13C, och original avgassystem.
1.35bar och runt 136kh? :lol:

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 07 feb 2012, 23:05
av ahberg
mig vetligen när jag körde med std styrsystem o lite ballare grejor,

788cc spridare vart till 4''LMM o de vart vi flera som körde med,sedan för 465cc vart de 3''Lmm
så tycker du borde hamnat nånstans runt ca 3,5''Lmm med 630cc??

ang kallstartsen så är en mappning de enda...hade själv problem me detta men löstes igenom en riktigt mappning ist för dessa *chip*

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 10 feb 2012, 15:08
av Mirox
630cc spridare är 35% större än 465cc.

Alltså, 3tum(76,2mm) x 1,35 = 102,87 mm Lmm och du ska behålla samma förhållande.

Detta gäller bensin, etanol blir lite annorlunda.

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 17 feb 2012, 19:28
av John
Så enkelt är det inte, du måste räkna area istället för diameter för att få rätt flöde!

Re: "Inaktivera" kallstarten på Volvo 940 LTT -95

Postat: 22 feb 2012, 17:04
av ThaSaint
och vad mäter ni när ni mäter LMM? Inner eller ytterdiam? en -012 är t.ex inte 3" om man mäter den.. mäjligen ev avgasmätare om man inte har bredbanslambda eller liknande och själv testa laborera med bränsletryck till den går bra på tomgång, sen får man väl se med lambadamätare hur den går på fullast med.
Med att bara byta prylar fram och tillbaka är det nog himal svårt att få grejera att lira bra på hela området.

//Erik