740 -88a Ingen gnista

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
mustang68
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 feb 2011, 10:27

740 -88a Ingen gnista

Inlägg av mustang68 »

Körde på vägen i ca 90km då bilen bara la av. Nu får den ingen gnista,kamremen står rätt,har byttat fördelarlock, rotor ,tändspole, tändkablar,givaren på svänghjulet, relät som sitter på innerskärmen på förarsidan. Inget hjälper.
Tacksam om det är någon som har en lösning på problemet. Innan gick den som den ska.

Räven
Uppkörning
Inlägg: 326
Blev medlem: 19 okt 2005, 14:36

Re: 740 -88a Ingen gnista

Inlägg av Räven »

Har du bytt tändmodulen?

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: 740 -88a Ingen gnista

Inlägg av load3d »

kolla så du får ström till tändspolen? ansltuning 15 och jord med multimeter ska ligga på ca 11-12volt. håller du mellan 1 (-) på tändspolen och jord ska den pendla mellan 0-9 volt ca du måste självklart snurra runt motorn samtidigt.

har du de kolla så du får signal från styrdon till slutsteget (tändmodul) försök hitta nån verkstadshandbok som du kan felsöka efter.

kolla så att spjällägesgivaren klickar rätt. tjustera om inte.

mustang68
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 feb 2011, 10:27

Re: 740 -88a Ingen gnista

Inlägg av mustang68 »

Tändmodulen är bytt likaså har jag kollat tändspolen. Fick tips om att det fanns någon form av motstånd som satt uppe vid tändningslåset, kan de va så och isåfall hur ser det ut och var sitter det exakt?

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: 740 -88a Ingen gnista

Inlägg av load3d »

men har då kollat så tändspolen får spänning när du vrider nyckeln på läge 2 ? en insprutar har ju inget förkopplingsmotstånd de är väll på äldre högspännings spolar..

men vad sitter det för motstånd vid tändlåset ??? :S

Skriv svar