Spikande BSR Chippad 945 Classic

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
termostat
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 feb 2011, 20:32
Kör: Volvo 945 Classic
Ort: Göteborg

Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av termostat »

Hej hej,

Har lite problem med spikningar på kärran och undrar lite vad ni tror om det...

Bilen är som sagt en Classic (-98) och motorn är en B230FK med VX3 kam monterad.

Innan jag började pyssla med den så var den helt original och det första jag gjorde var att stoppa i nåt chip i bränsleboxen (typ tradera chip) och då spikade den som en gris på 0,8bar med 98 oktan.

Nu har jag provat ett BSR chip som kommer från en fylltryckare med boxnummer 0 280 000 937 och boxen i min bil heter
0 280 000 984 och bilen spikar mindre men har spikar till ganska rejält på 2:ans växel och det på 0,9bar

Provade även fulltryckarens box med BSR chippet i och tyckte att bilen EV spikade ANINGEN mindre men den hade även lite annan gång och det speciellt på tomgång (lät mer trimmad eller hur man ska säga, "bluddrigare" gång) men gick absolut inte illa på nåt sätt, möjligen att bilen gick lite ryckigare efter fullt effektuttag när man gasade igen.

Efter en hel dels sökande både här och på google så skall väl FT och FK ha EXAKT samma setup förutom wastegate klockan eller..? visserligen så säljer ju dom flesta firmor olika chipp till lågtryckare och fulltryckare och det verkar ju lite skumt tycker jag om dessa nu skall ha exakt samma system :roll:

men tillbaka till problemet och det är att den spikar och jag tycker absolut inte att den är slö men inte heller att den är riktigt så pigg som den borde vara på det laddtrycket så min undran är vad tror ni att det är för fel..?
Bränsletryck?
eller kan en ev "trött" turbo orsaka sånt här? turbon drar ingen olja och har heller inga missljud men är troligvis originaltubon och har isåfall gått 33 300 mil.
Eller kan det klena GL avgassystemet vara en bov i dramat, (vet att vi på bilia monterade GL system på både låg/fultryckar om inte kunden specifikt bad om ett turbosystem)
http://www.garaget.org/loke" onclick="window.open(this.href);return false;

In The White
Moderator
Inlägg: 20274
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av In The White »

Jag har specifikt frågat BSR om eventuell skilnad på deras Ftt vs Ltt chip, då dom har olika artnr på deras hemsida.
Deras svar var då att programvaran på deras chip ser annorlunda ut till fulltryckaren, då det chipet är anpassad för en shimsad Ftt-
klocka. Denna klockan blir vekare och får en "snällare" laddtryckskurva än en BSR klocka som rekomenderas till Ltt.

Kollar man också på deras mätningar av vridmoment efter chipning, så ligger faktiskt Ltt högre. Detta pga att deras mätningar är
gjorda med BSR klocka i Ltt och scimsad standardklocka i Ftt.

Med detta i åtanke och med fenomenet du beskriver, tror jag att Ftt chipet inte räcker till vid den snabbare stegring av laddtrycket
BSR klockan ger.

Min teori i alla fall.

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av load3d »

hur mycket törs man ladda med en övrigt standard 940 turbomotor med ett steg 1 chip?

0.8-1bar ska väll inte vara allt för omöjligt? ett + är väll 3''system och bättre luftfilter?

Användarvisningsbild
termostat
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 feb 2011, 20:32
Kör: Volvo 945 Classic
Ort: Göteborg

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av termostat »

"In The White"

ja kanske... i mina funderingar så känns den teorin inte som lösningen å mitt problem iaf men kan absolut förklara att det finns olika chip till dessa bilar men själv är jag nog inne lite tvärtom på teorin för på dom ställena jag har tittat så ger alltid lågtryckaren mindre effekt och det har jag misstänkt att det kan bero på den klenare klockan... men e som sagt bara teorier här med =)


"load3d"

nej det bör inte vara några problem att ladda såpass.... om man inte råkar äga min bil då förstås...hehe
http://www.garaget.org/loke" onclick="window.open(this.href);return false;

In The White
Moderator
Inlägg: 20274
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av In The White »

Jo, det "brukar" ju vara så att chipfirmorna anger högre effekt/vrid på trimkiten till Ftt, varför BSR valt att göra tvärt om vet jag inte?
Men betänker man att dom bromsat fram dom värdena med schimsad Ftt-klocka i Ftt, och BSR-klocka i Ltt så är jag med på deras
noter. BRS-klockan har en betydligt spänstigare fjäder.

Detta är åtminstånde det svar jag fick när jag ringde direkt till BSR i Växjö, så det får man väl tro på. :wink:
Jag sade till och med i mot honom först i resonemanget om att Ltt fick högre vrid än Ftt, det var då jag fick en djupare förklaring om
varför. :P

Men åter till ditt problem:
Först en fråga... Har toppen blivit planad någon gång? I så fall är kompet kanske alldeles för högt? (En teori)

Sedan kan det ju kanske ligga på avgasbiten, som du nämner. För "klent" avgassystem bygger värme.
Kanske en kat som inte är helt frisk?

Bränsletryck, ja. Men om jag inte är helt ute och cyklar brukar dom ge fullt när dom är trasiga. Men allt kan ju givetvis hända...
Men det är ju enkelt att mäta funktionen på den ju. Du har väl nippel på fuelrailen på din?

Bränslepumpen kanske inte ger tillräckligt? Kan ju också ge sådana symptom.

Chipet lirar kanske inte med kurvan VX-kamen ger?


En del spånande... Men är ganska färsk på det här med Turbo, så det finns betydligt kunnigare inom detta område här i klubben. :)

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av F_Pettersson »

jag köpte mig ett bränslechip på autotech dock. nu har jag ladd på 1.1bar öppet filter, 3" system.
Inga tendenser till spikningar där :) tror du får byta chip helt enkelt :)
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

Haniball
Övningskörning
Inlägg: 171
Blev medlem: 01 jul 2010, 20:35
Kör: 940 classic
Ort: Lysekil

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av Haniball »

Pettzon88 skrev:jag köpte mig ett bränslechip på autotech dock. nu har jag ladd på 1.1bar öppet filter, 3" system.
Inga tendenser till spikningar där :) tror du får byta chip helt enkelt :)
hur är chippet från autotech? funkar det bra och hur länge har du kört med det? och vad gick det på? funderar på ett sånt till min!
lite [offtpoic] kanske men
till problemet låter som In The White har nämnt det jag med funderade på med :wink: lycka till!
Bild

Användarvisningsbild
termostat
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 feb 2011, 20:32
Kör: Volvo 945 Classic
Ort: Göteborg

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av termostat »

"Haniball"

Vet inte hur forumledningen ser på OT men för min del är det absolut ingen fara så länge det handlar om chip/bränsle/tändsystem på LH2,4 =)
http://www.garaget.org/loke" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
termostat
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 feb 2011, 20:32
Kör: Volvo 945 Classic
Ort: Göteborg

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av termostat »

en sak jag har funderat på och det är om den något "fladdrande" laddtrycks kurvan skulle kunna orsaka detta fenomen.

har inte hunnit byta till en vettig wastegate klocka ännu så det sitter fortfarande en lågtrycksklocka monterad :oops:
http://www.garaget.org/loke" onclick="window.open(this.href);return false;

In The White
Moderator
Inlägg: 20274
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av In The White »

Har du spänt upp Ltt klockan till 0,9bar är risken stor att inte WG kan öppna alls. Du har alltså i så fall ingen fjäderväg kvar på
stången till klockan.

Användarvisningsbild
termostat
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 feb 2011, 20:32
Kör: Volvo 945 Classic
Ort: Göteborg

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av termostat »

hehe... nej hade man spänt upp den till 0,9 så hade den nog laddat konstant typ.. den är pyst och har en extern fjäder monterad men som tyvärr är lite för klen så det svajar som sagt.
http://www.garaget.org/loke" onclick="window.open(this.href);return false;

In The White
Moderator
Inlägg: 20274
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av In The White »

Först och främst hade jag provat med en "ordentlig" WG klocka då. :wink:

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av load3d »

hur mycket kan man ladda med original klockan ca? hadde tänkt spänna den lite, sen fin justera med pysventil, men vad ska grundladdet ligga på utan pysventilen? mvh Jonatan

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av silverräven »

Är kanske bäst att börja med ett chip som är RÄTT till den RÄTTA boxen till DIN bil.

In The White
Moderator
Inlägg: 20274
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av In The White »

silverräven skrev:Är kanske bäst att börja med ett chip som är RÄTT till den RÄTTA boxen till DIN bil.
Jag är nog böjd att hålla med.

1. Rätt chip och box.
2. "Riktig" WG-klocka, alt Dawes device. (Har själv inte provat Dawes device , men många verkar gilla den.)

Användarvisningsbild
termostat
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 feb 2011, 20:32
Kör: Volvo 945 Classic
Ort: Göteborg

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av termostat »

har även provat med "rätt" chip. men frågan e ju vad är rätt chip egentligen!? FT har exakt samma bränslesystem som en FK och mitt boxnummer sitter som sagt även i fulltryckare så varför skulle det skilja på chippen om man nu kör med en bättre waste gate :roll:
http://www.garaget.org/loke" onclick="window.open(this.href);return false;

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av ThaSaint »

förmodligen har du problem någonstans, trött soppapump, kasst bränslefilter, kärvande spridare, fel bränsletryck etc... börja kolla upp de sakerna, kanske klämma på en bränsletrycksmätare medans du kör.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av Maxwell »

Sedan tror jag inte att Volvo bytte numren på boxarna bara för att det verkade skoj, utan det finns nog en anledning. Vilken skillnaden är vet jag inte och den är antagligen inte så stor men vill du råda bot på spikningarna så anser jag att det är väl värt ett försök att prova med rätt box- och chipnummer.

//M
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Användarvisningsbild
termostat
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 feb 2011, 20:32
Kör: Volvo 945 Classic
Ort: Göteborg

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av termostat »

"ThaSaint"
jag jag funderar oxå på det där med soppatrycket och funderar på bygga om en oljetrycksmätare och prova med.


"Maxwell"

Nej givetvis så bytte dom inte nummer för skoj skull men bilen har rätt box men ett chip från en annan , original chippen på dessa bilar heter samma så just därför borde även trimchippet passa. men sen om originalchippen är original i dessa boxar från början vet man ju iof inte...kan ju vart nån där och pillat
http://www.garaget.org/loke" onclick="window.open(this.href);return false;

In The White
Moderator
Inlägg: 20274
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av In The White »

En liten men ack så viktig fråga är då: Hur går motorn med bilens original-chip i originalbox och med standard laddtryck på 0,31 bar?
Kanske en idè att återställa och börja där för att reda ut så det inte är något annat fel. Sedan börja med att sätta i trim-chipet först
och främst, sedan WG-klockan för att liksom bena ut var problemen börjar.


Kolla bränsletrycket. Är det OK så gå vidare med nedanstående.

Går den som den ska helt original så är det ju bra.

Börjar den sedan jävlas när du sätter i trim-chipet så är ju det utrett.

Funkar den bra med trim-chipet med standard laddtryck är du ju en bra bit på väg i felsökningen.

Börjar det sedan spika om du gradvis ökar laddet, då indikerar ju det att chipet inte ger soppa vad som krävs.


Så går mina tankar...


EDIT: Sedan vad jag kan se så satt aldrig 0 280 000 937 boxen i senare B230FT4, utan den satt i tidigare B230FT från -92
till -96. Vet inte om detta kan ha någon betydelse?

(Källa: Volvo fickdata)

Boxen i min 945 Classic -98 automatare heter också 0 280 000 984.
Senast redigerad av 1 In The White, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
termostat
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 feb 2011, 20:32
Kör: Volvo 945 Classic
Ort: Göteborg

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av termostat »

Bilen går kanonfint både med original chippet och med bsr chippet och bilen går kanon även med en box ifrån en -93:a men som sagt så har den spiktendenser på ca 0,8 bar så ja jag får nog kolla upp bränsletrycket på den :)
http://www.garaget.org/loke" onclick="window.open(this.href);return false;

In The White
Moderator
Inlägg: 20274
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av In The White »

Låter som en bra början. [thum]

Användarvisningsbild
kimbo
Uppkörning
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 maj 2007, 00:12
Ort: Norrköping

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av kimbo »

låter som en vakuum läcka nånstans en kompis hade samma problem att den spika på ladd över
0,5 bar en ltt 97 med ecomax chip i så kolla lite slangar osv... så får du förhoppningsvis ordning på de.
Kim.L


Volvo-764-85/TIC 744-86/TIC 244-88B/GlTic

Zkog
Övningskörning
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 jan 2009, 04:39
Kör: 740 Gl-90

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av Zkog »

Har du chippat både Guld boxen & den vanliga boxen? Alltså både Tändning & bränsle?
Guldbox har nästan alla -98or, om inte alla. Om du inte gjort de, pröva de, & sätt på ett luftfilter på vevhusventilationen, Öppet luftfilter till LMM. Om du inte redan prövat så tror jag på de :)


Mvh Zkog
Den som ingen Turbo har, får köra utan Bar!:)


Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 537
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Spikande BSR Chippad 945 Classic

Inlägg av Moto-XXX »

Inga 98or har guldbox, de sitter i vissa bilar mellan 94 och 96.
Vad gäller bränsleboxarna är det ingen större skillnad, man kan använda samma chip i alla boxar efter 93 har jag för mig. Om du vill ha kvar startspärren måste du däremot använda ett chip som är anpassat för just 984-boxen.

Skriv svar