B230f som bluddrar och hackar vid gaspådrag!?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Andersson_7
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 feb 2011, 18:35

B230f som bluddrar och hackar vid gaspådrag!?

Inlägg av Andersson_7 »

Har en 244 -88a med b230f som har börjat bluddra och hacka vid gaspådrag på låga varv (under 3500varv)och vägrar öka farten, men inte alltid.Kan även gå som den ska vissa stunder.
Tomgången är okej och de är aldrig så att bilen dött, men när bilen går som den ska ligger tomgången på 1000varv och när den går hackigt ligger den på 6-700i varv.

Har bytt luftmassemätare, tändspole, stift, kablar, rotor, fördelarlock, alla säkringar o luftfilter.
Även kollat efter läckage med startgas och mätt både lambda och massemätaren.
Har också tagit bort de lilla filtret som brukar sätta igen sig till vevhusventilation.

Har slut på ideer så nu tänkte jag höra om de är någon annan som varit med om samma sak eller vet va de kan vara???

Användarvisningsbild
triumph
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 okt 2008, 15:56
Kör: 945 - 1997
Ort: ~ Göteborg

Re: B230f som bluddrar och hackar vid gaspådrag!?

Inlägg av triumph »

Låter som det jag hade för ett bra tag sedan och då var det insprutarna, som kärvade
Hällde i akutrengöring för insprutning i bensintanken och efter några mil, 10-15 mil, så blev det bättre och bättre för att efter upprepade överdoserade behandlingar vara helt bort numera
(för det är väl insprutning på din bil )

Andersson_7
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 feb 2011, 18:35

Re: B230f som bluddrar och hackar vid gaspådrag!?

Inlägg av Andersson_7 »

Jajamen de är insprut. :)
Menar du att spridarna hängt sig??

Användarvisningsbild
triumph
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 okt 2008, 15:56
Kör: 945 - 1997
Ort: ~ Göteborg

Re: B230f som bluddrar och hackar vid gaspådrag!?

Inlägg av triumph »

Mera åt kärvande/tätande beläggningar i själva munstyckena och med detta rengörande medel, som bara hälls i bensintanken, så löste det sig själv
Jag köpte något som kallas akutrengöring för insprutning på Mekonomen, tror det var STP fabrikat
Men sedan när jag kollade upp innehållet i många av dessa medel, så var det nästan bara fotogen/lacknafta. Så nästa gång mina spridarna stökade, så hällde jag i 1,5 liter lacknafta och det fungerade lika bra och sedan dess har jag inte hällt i något :wink:

Andersson_7
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 feb 2011, 18:35

Re: B230f som bluddrar och hackar vid gaspådrag!?

Inlägg av Andersson_7 »

Okej okej:) har hällt i en flaska och åkt 12 mil, men inte nått större resultat. Ska leta reda på en till luftmassemätare(007) och pröva byta igen få se, den andra kan ju vara kass den me:/.

Användarvisningsbild
triumph
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 okt 2008, 15:56
Kör: 945 - 1997
Ort: ~ Göteborg

Re: B230f som bluddrar och hackar vid gaspådrag!?

Inlägg av triumph »

det tog nog drygt 15 mil för oss innan det började märkas någon liten förbättring, sedan blev det bättre efterhand

Burken
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 mar 2024, 17:10

Re: B230f som bluddrar och hackar vid gaspådrag!?

Inlägg av Burken »

Halloj, jag har precis samma problem på min 940, b230fd. Löste du det? Håller på o bli tokig på bilfan

Skriv svar