gräsklippare tecumseh motor

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

gräsklippare tecumseh motor

Inlägg av tommy34 »

hejsan köpte en begagnad åkgräsklippare idag. Det är något fel på den som gör att den svartryker som ett as och går ojämnt, får för mycket bensin. Har haft loss förgasaren och blåstit rent överallt invändigt osv och monterat men samma problem kvarstår?

någon som vet lite mer om hur den här typen av förgasare fungerar "tecumseh" heter motorn den ligger 11,5 hk

vore tacksam om ni kunde komma med några idéer på vad det kan vara
Bild
744 gle b230e -88

Användarvisningsbild
masen_54
Uppkörning
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jun 2008, 13:08
Ort: Laknäs, Tällberg.

Re: gräsklippare tecumseh motor

Inlägg av masen_54 »

Om du går in och googlar på tecumseh så hittar du en massa sidor,
jag har en snöslunga med en sådan motor som jag renoverat och då hittade
jag sidor med både felsökning på motor och förgasare. En sak som du kan kolla är
att du skruvar bort koppen under förgasaren och kollar flottören, jag har varit med om att
det är ett litet hål i den och att den blir full i bensin, då flödar den över. eller så kanske
inte flottörnålen tätar ordentligt.
Mvh Masen

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Re: gräsklippare tecumseh motor

Inlägg av tommy34 »

vet ni vad felet var :)

gubben jag köpte den av har troligtvis skruvat ut munstycket och tappat bort några smådetaljer så det fanns inget munstycke i maskin =)

beställt ny förgasare iallafall nu 1200 kr :)
Bild
744 gle b230e -88

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: gräsklippare tecumseh motor

Inlägg av Morst »

Se där ja! Inte konstigt att den svartrök och gick skit då! Måste ju ha så gott som dränkt sig i bensin den stackars Indianen. :wink: Jag vet inte hur din motor ser ut men vissa äldre Tecumsehmotorer har ett indianhuvud på fläktkåpan.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar