Kolvglapp efter 20mil ...

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
marcusr
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 20 jan 2007, 14:37
Kör: 744 tic 1990

Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av marcusr »

Renoverade hela motor men nya lager, ringar och h-profilstakar, mätte kolvringsglapp osv ...

nu efter 20mil så har detta hänt:

http://www.garaget.org/video/r5r8kyisp1ae" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.guldbyxan.se/bilder/DSC00446.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.guldbyxan.se/bilder/DSC00445.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

det är vändkanter i cylindrarna också ...

varför ...
sevenfortyfour turbointercooler

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av subw000fer »

:o
Det där är ju helt galet! borde skurit om det inte fick någon olja? fått för lite olja? ingen aning... :o

Ska inte se ut sådär på 20 TUSEN mil! inte 40 heller för den delen! :P
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av In The White »

Fel olja till inkörningen?
Bör väl inte vara för "tunn" olja till detta om jag fattat rätt.

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av GT42 »

Jag tror du driver med oss.
När jag ser filmen så kommer inte ljudet itakt med kolvens rörelse vilket
ioförsig kan bero på min dator men att kolvbulten skulle bli så sliten på
20 mil utan att "smeta" imaterialet ser jag som otänkbart.
Men överbevisan mej gärna.

//Jimmy

Användarvisningsbild
marcusr
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 20 jan 2007, 14:37
Kör: 744 tic 1990

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av marcusr »

helsyntet olja har jag kört, kanske för tunn?

GT42: det är filmat med mobilen därför ljudet kommer efter, dålig film, ljudet kommer när kolven slår i kanten i cylinderloppet.

har ingen film när jag drar i staken fram och tillbaka men ni ser ju enligt bilden att det är rätt kraftiga spår i kolvbulten.
staken och kolven glappar helt galet mycket.


det måste vara så att bulten fått för lite smörjning, så frågan är, varför ?
sevenfortyfour turbointercooler

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av schnauz »

Verkar ju vara tokigt mycket glapp! Mätte du upp cylinderlopp, kolvar, lillände, kolvbult och så vidare innan du monterade?
Bild

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av GT42 »

Misstänkte att tekninken spökade med ljudet.

Men till problemet.
På kolvbulten ser ut att vara nästan millimetern bortsliten på. BÅDE vid kolven och vid staken.
Det måste blivit nått fel vid monteringen. Gick leden mellan kolv och stake tungt vi monteringen?

//Jimmy

Användarvisningsbild
marcusr
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 20 jan 2007, 14:37
Kör: 744 tic 1990

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av marcusr »

nja bilden kan kanske vara missvisande, bulten glappar inget i kolven, utan bara på staken,
gick inte tungt att stoppa in dom, visst den ramlade inte dit, men jag slog inte in den med släggan heller...

kan oljan varit för blaskig?
kan det vara så att kolvbulten var för dåligt inoljad vid montering? men kan det bli sådär mycket för det?

blir galeen på detta...
sevenfortyfour turbointercooler

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av subw000fer »

Gaalen? ...Jag skulle svimmat om jag tog bort toppen på en nyrenoverad motor och kolvarna glappade sådär :o :lol: [hit]
Bild

Användarvisningsbild
marcusr
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 20 jan 2007, 14:37
Kör: 744 tic 1990

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av marcusr »

mjo helt klart är det lite trist,
men så fort någon kan komma med en vettig förklaring om vad som orsakat så ska jag fixa det ...

skriver lite grejer så kanske ni kan utesluta eller komma på idéer...

1. kolvbultarna var för tajt mot lagret i staken så det inte kom in riktigt med olja och bulten börja nötas ner
2. för dåligt inoljade vid montering (bordet det inte komma in olja efter 10sek..?)
3. för blaskig olja (helsyntet 5-40 tror jag det var)
4. för tjock olja...
5. fel på staken?
6. h-profilstakar kräver oljekylda block? (borde ju inte göra det då dom ser likadan ut i oljekanalen som original..)


för att utesluta saker, oljepumpen har väl inget med saken att göra då den inte kastar upp olja upp till kolvbulten?
kan det ha trängt ner bensin förbi kolven som orsakat skadan? (ingen bensin finns märkbar i oljan)
kan något vara felmonterat som orsakar att oljan inte kommer upp till kolven?
sevenfortyfour turbointercooler

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av subw000fer »

1. kolvbultarna var för tajt mot lagret i staken så det inte kom in riktigt med olja och bulten börja nötas nerLåter som det skulle kunna orsaka det till viss del, men när den slitits ner lite borde det komma in olja och det borde inte slitas så kraftigt mer?? och jag tror inte det kan vara för tight om man kan trycka i dem med fingrarna, ska inte spela nåt att tala om! förklarar inte kolvglappet i cyl heller.
2. för dåligt inoljade vid montering (bordet det inte komma in olja efter 10sek..?)Enligt mig, inte troligt. det skulle ju somsagt kommit olja efter nån sec..
3. för blaskig olja (helsyntet 5-40 tror jag det var) Skulle behöva vara åt helsike för blaskig för att detta skulle hända.
4. för tjock olja...skulle kunna va, så det inte kom in tillräckligt dit det skulle. men så tjock så borde du reagerat på det?
5. fel på staken? mja, kan va. men förklarar inte kolvklappet i cylindern?
6. h-profilstakar kräver oljekylda block? (borde ju inte göra det då dom ser likadan ut i oljekanalen som original..) Oljekylning= sprutas olja på kolvens undersida. Borde inte behövas för fullgod smörjning av kolvbulten?
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av In The White »

En fråga: Blästrade du möjligen någon av motordelarna vid renoveringen, typ toppen?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av ThaSaint »

Jag skulle nog utan att tänka speciellt mkt kunna utesluta fel på oljan direkt.
En gammal volvomotor går på det mesta utan att se ut sådär.
"för blaskig" eller "För tjock" kan man säga existrerar inte när det gäller motorolja de senaste 20 åren minst.

skulle nog tippa på nått som In The White är inne på, någon oljekanal igentäppt, eller felaktig montering, t.ex att sakerna inte är inoljade eller gått utan monteringspasta i början så det har 'svarvat' grejerna när de gått torra utan smörjning.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
marcusr
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 20 jan 2007, 14:37
Kör: 744 tic 1990

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av marcusr »

ja oljan låter konstigt att det kan vara, så vi utesluter oljan!

ingen blästring alls what so ever på någon av delar, eller i garaget under tiden..
men oljekanalerna gör väl inte så att oljan skvätts upp till kolvbulten? sen är kanalerna fria också..

måste ju vara att sakerna var fördåligt inoljade redan från start så att det gick torrt, men borde inte oljan komma in ganska snabbt? för oljan kastas ju upp dit så länge motorn snurrar? eller är det för sent då?

vore fint om man kan utreda vad det är så man vet vad man ska göra om, och göra rätt, så man inte köper kolvbultar och skrotar dom efter 20mil,



problem nummer två då, att kolvarna går att vicka så mycket, känns som jag borde köpa ett nytt block, då det blivit vändkanter, och jag lär inte kunna hona så mycket mer utan att göra överdimmension...

men visst borde kolvarna ska gå och vicka litegranna?
vad rekommenderar ni för monteringspasta? vill inte att detta ska hända igen>_>

tack för alla svar ...
sevenfortyfour turbointercooler

Användarvisningsbild
marcusr
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 20 jan 2007, 14:37
Kör: 744 tic 1990

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av marcusr »

det finns 2 olika längder till b230 motorerna på vevstakarna, är det samma från -89 och uppåt? hur är det med kolvbultarna, är det olika på F motorerna och turbomotorerna?
sevenfortyfour turbointercooler

Användarvisningsbild
Oscar_Ca
Uppkörning
Inlägg: 623
Blev medlem: 06 dec 2008, 15:13
Kör: Kåntäjnär
Ort: Göteborg

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av Oscar_Ca »

ett bra tips är att hälla i motoroljan runt 30 sekunder innan uppstart på en helt nyrenoverad motor, annars tar det att tag för oljan att leta sig runt plus att kamaxeln får smörj direkt. Bara 1 tips, men vad som hänt din kolvbultar vet jag inte.
http://www.garaget.org/OscarC" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
marcusr
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 20 jan 2007, 14:37
Kör: 744 tic 1990

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av marcusr »

bra tips tills nästa gång, har ni andra några funderingar på problemet och vad som orsakat det?
och kolvbultar, om det är samma bultar och kolvar på sugisar från 89 och framåt?
sevenfortyfour turbointercooler

Tommy^_
Övningskörning
Inlägg: 268
Blev medlem: 05 jan 2008, 02:39
Ort: Norrköping

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av Tommy^_ »

Oscar_Ca skrev:ett bra tips är att hälla i motoroljan runt 30 sekunder innan uppstart på en helt nyrenoverad motor, annars tar det att tag för oljan att leta sig runt plus att kamaxeln får smörj direkt. Bara 1 tips, men vad som hänt din kolvbultar vet jag inte.
Eller att man har en oljetrycksgivare och så innan man slår på kamremmen så kör man med mutterknacken på mellanaxeln så man får upp oljetryck.

Måste säga att det låter högst osannolikt att du har fått grova vändkanter på bara 20mil. Det skulle väl vara om kolven slog omkring i cylindern men då borde kolvarna se 100resor värre ut än cylindrarna. Gutjärn sliter man inte ner på så kort tid med bara kolvringar. Och det måste ju knackat något helt sjukt om motorn.

Innan du renoverade motorn gjorde du något med cylindrarna?
Volvo 960-96, Volvo 240 Turbo-81, Volvo 740 Turbo -85, Vw Golf -99

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av schnauz »

Undrar fortfarande om du mätte upp allt innan montering?
Klurar på om blocket kanske är ÖD-borrat eller nåt liknande? Känns som nåt måste vara ganska mycket fel för att det ska kunna glappa sådär.
Bild

mogge.n
Övningskörning
Inlägg: 120
Blev medlem: 04 sep 2005, 09:40
Ort: Lycksele

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av mogge.n »

Nu vet jag inte hur det är. Men är det inte så att oljan trycks upp till kolvbulten via kanal från vevaxeln och upp genom kanal i vevstaken?
Volvo 744 GL -88, 42.000 mil.

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av Bulan »

mogge.n skrev:Nu vet jag inte hur det är. Men är det inte så att oljan trycks upp till kolvbulten via kanal från vevaxeln och upp genom kanal i vevstaken?
Nix, vevstaken är solid
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av Hesselgren »

herrejävlar! :o

har lite funderingar och tips..

kolvbulten ska gå så lätt i vevstaken att den kan tryckas i med tummen utan någon speciell kraft, i kolven ska den gå såpass att man får ta i "litegranna" med tummen, aldrig ramla i eller så trögt att verktyg måste användas. ungefär så står det i renoveringsböckerna.

prövade du snurra på motorn med kolvar å stakar i, utan topp, hur trögt gick det egentligen? sitter å funderar på om det gällde en cylinder eller samtliga.

sneda stakar eller liknande? fel åtdragningsmoment på överfallen till stakarna, har du en vettig momentnyckel, och grejer för vinkeldragningen?

använde du inkörningsfett?

Användarvisningsbild
marcusr
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 20 jan 2007, 14:37
Kör: 744 tic 1990

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av marcusr »

tror att kolvbulten gick för trögt, nu var det ju längesedan jag monterade men tror att jag fick ta i lite när jag skulle montera faktiskt..

provade snurra på motorn, gick lätt, förutom att ringarna gick mot nyhonad yta så, alla åtdragningsmoment är korrekta..
och vinkeldragning var mer eller mindre exakt..

inge inkörningsfett, trodde det räckte med olja.. :o
sevenfortyfour turbointercooler

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av Bulan »

En fråga bara?

Var är grejjorna inköpte?

Orginalkolver från Volvia och H-profilare från LGspeed?

eller något junk någon tattare har letat fram som "sägs vara bra"

Menar.. Köper man billigt skräp så är inte mått eller något rätt..
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Kolvglapp efter 20mil ...

Inlägg av Robban67 »

Hej

Nu är jag nyfiken på hur det gått med motorn ?

Beeeeeeeeerääääääättttttttaaaaaaaaa :)

mvh

Robban
Bild

Skriv svar