hållbar koppling m90 + DM

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

hållbar koppling m90 + DM

Inlägg av tommy34 »

Hejsan måste byta koppling på 940in någon dag här.

Då har jag en fråga vad skulle ni rekomdera som det hållbaraste=

jag vill ha kvar dubbelmassesvänghjulet, av anledningen att jag orkar inte bygga om eller lämna iväg ett vanligt svänghjul på svarvning?

712 tryckplattan passar rätt på vad jag förstått det? men vad ska jag ha för lamell till det?
Bild
744 gle b230e -88

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Re: hållbar koppling m90 + DM

Inlägg av John »

Hur mycket effekt har du, eller vill du ha?

-712 tryckplattan tillsammans med orginal organisk lamell ska väl klara 525nm är det väl, och då är den fortfarande bekväm att köra med, om än lite mera tungtrampad än orginal tryckplatta.
Det räckte gott åt mig på min 940, slirade inte en mm!
Vill du ha värre så går det att köra med sinterlamell också, men då finns det inga marginaler att slira på längre.

Ska nämnas också att du kommer att bottna svänghjulet om du får tillräckligt med effekt, dvs, du kommer få lite skak i bilen på gaspådrag på lägre varv.

På min 240 så kommer jag köra med ett svänghjul från Timos motor när jag ska i med m90 i den.
http://www.timosmotor.com/produkter/det ... bo-special" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske kan vara ett alternativ?

//
John

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Re: hållbar koppling m90 + DM

Inlägg av tommy34 »

ja just nu har jag bara bsr chipp 205 hk men det blir troligtvis mer framåt sommaren.

orginallamell och 712 tryckplatta kanske vore något för mig isåfall.

det där svänghjulet du länkade det är uppsvarvat och 712 tryckplattan passar och det finns hål för den där givarn som sitter och mäter på svänghjulet?
Bild
744 gle b230e -88

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Re: hållbar koppling m90 + DM

Inlägg av John »

Det var så dom sa när jag ringde och pratade :)

-712 och original lamell funkar fintint :)

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Re: hållbar koppling m90 + DM

Inlägg av Soundrunner »

712 är toppen :) min har hållt i 2-3 år nu!
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar