945 (-97 FK) som gasar själv?
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
945 (-97 FK) som gasar själv?
en polare har en 945'a '97 (B230FK) som gasar av sig själv.
Alltså, efter lite körning kan den gasa upp till 2500rm lite drygt å stå så en stund..
Jag tänkte såklart att det är tomgångsmotorn som var knepig, så det testade vi byta. -Gav inget resultat
Då måste de va spjälllägesgivaren som knepar, som tror man släppt gasen, så den sätter igång tomgångsmotorn. Bytte. -Gav inget resultat.
Så testbytte vi svänghjulsgivaren bara för att. -Gav inget resultat.
Så testbytte vi styrdon! -Gav inget resultat.
Den har AC, "enkla varianten", den har ingen farthållare som drar i wiren, om nu nån trodde det.
Kopplar vi ut tomgångsmotorn och kör utan den inkopplad så uppstår inte fenomenet, så den msåte ju få signal någonstans ifrån att gå igång och öppna i fel ögonblick.
Misstänker elfel i någon kabelhärva då felet är intermittent.. för tomgångsmotorn får ju signal vad jag minns från spjällägeskontakten och styrdon
(legat på latsidan med min volvo-knowhow när jag renoverat kåken), men någon kanske har andra förslag, vart jordpunkter kan sitta kanske, som är relevanta för berörda delar t.ex.. Annars testar jag väl byta hela kabelhärvan runt motorn, vill inte sprätta den då bilen är i mkt gott originalskick, inte ens chippad
//Erik
Alltså, efter lite körning kan den gasa upp till 2500rm lite drygt å stå så en stund..
Jag tänkte såklart att det är tomgångsmotorn som var knepig, så det testade vi byta. -Gav inget resultat
Då måste de va spjälllägesgivaren som knepar, som tror man släppt gasen, så den sätter igång tomgångsmotorn. Bytte. -Gav inget resultat.
Så testbytte vi svänghjulsgivaren bara för att. -Gav inget resultat.
Så testbytte vi styrdon! -Gav inget resultat.
Den har AC, "enkla varianten", den har ingen farthållare som drar i wiren, om nu nån trodde det.
Kopplar vi ut tomgångsmotorn och kör utan den inkopplad så uppstår inte fenomenet, så den msåte ju få signal någonstans ifrån att gå igång och öppna i fel ögonblick.
Misstänker elfel i någon kabelhärva då felet är intermittent.. för tomgångsmotorn får ju signal vad jag minns från spjällägeskontakten och styrdon
(legat på latsidan med min volvo-knowhow när jag renoverat kåken), men någon kanske har andra förslag, vart jordpunkter kan sitta kanske, som är relevanta för berörda delar t.ex.. Annars testar jag väl byta hela kabelhärvan runt motorn, vill inte sprätta den då bilen är i mkt gott originalskick, inte ens chippad
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Sitter spjällplattan fast riktigt?
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Ja du menar på axeln?
Jag har föreslagit att han ska kolla det, men vet inte om han gjort det.
kul att du nämner det, jag hade ju det felet på min bil när jag köpte den, hela plattan var på väg in i insuget tillslut
Ska kolla upp det vid tillfälle, när jag har bilen i närheten..
fler förslag? Jag bjuder på en öl om nån kommer på det.
//Erik
Jag har föreslagit att han ska kolla det, men vet inte om han gjort det.
kul att du nämner det, jag hade ju det felet på min bil när jag köpte den, hela plattan var på väg in i insuget tillslut
Ska kolla upp det vid tillfälle, när jag har bilen i närheten..
fler förslag? Jag bjuder på en öl om nån kommer på det.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
- Kör: V70RV70T5940T740T
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Prova byt tempsensorna till sprutet, Inte omöjligt att den är kass och motorn tror att den är kall och fettar på mer soppa.. Så den börjar gå upp i varv!
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Ja det kan vara.. får testa de.
mätte dom å dom gav värden som verkade vettiga, men felet kommer ju intermittent, och just DÅ hinner man ju inte direkt mäta..
//Erik
mätte dom å dom gav värden som verkade vettiga, men felet kommer ju intermittent, och just DÅ hinner man ju inte direkt mäta..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Ingen ECC alltså? Vet inte hur AC-panelen funkar men ECC skickar väl iaf signal om att "nu startar AC" till styrdonet som använder den informationen för att minska rycket. Har för mig det iaf. Föreslår någon sorts glapp/kortslutning på den kablen.
S70 Classic
-
- Färsk användare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
- Kör: 945 Turbo
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Haha, kommer ihåg att jag hade det på min gamla 740 också, riktigt läskigt ibland när det bar iväg..ThaSaint skrev:Ja du menar på axeln?
Jag har föreslagit att han ska kolla det, men vet inte om han gjort det.
kul att du nämner det, jag hade ju det felet på min bil när jag köpte den, hela plattan var på väg in i insuget tillslut
Ska kolla upp det vid tillfälle, när jag har bilen i närheten..
fler förslag? Jag bjuder på en öl om nån kommer på det.
//Erik
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
ja precis men AC är avstängt, det är inte ECC på den, men AC iaf. Men det blir högre motorvarv än så, den går uppemot 2500rpm eller nått sånt.Linder skrev:Ingen ECC alltså? Vet inte hur AC-panelen funkar men ECC skickar väl iaf signal om att "nu startar AC" till styrdonet som använder den informationen för att minska rycket. Har för mig det iaf. Föreslår någon sorts glapp/kortslutning på den kablen.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Var hamnar tomgången (med varm motor) om ni sakta stryper slangen till/från tomgångsventilen ordentligt (så ingen luft tar sig igenom den vägen)?
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Låter lustigt.. På min 960 som har klimatanläggning så betér den sig så att står jag på tomgång så klickar pumpen med jämna mellanrum och då sjunker varvet med 100rpm ac med ett tillhörande surrande. Efter 1-2sek slutar det och den går upp till vanligt varv. Låter lustigt att AC/ACC/ECC skulle vara kopplat till motorstyrdonet.ThaSaint skrev:ja precis men AC är avstängt, det är inte ECC på den, men AC iaf. Men det blir högre motorvarv än så, den går uppemot 2500rpm eller nått sånt.Linder skrev:Ingen ECC alltså? Vet inte hur AC-panelen funkar men ECC skickar väl iaf signal om att "nu startar AC" till styrdonet som använder den informationen för att minska rycket. Har för mig det iaf. Föreslår någon sorts glapp/kortslutning på den kablen.
//Erik
Volvo 960-96, Volvo 240 Turbo-81, Volvo 740 Turbo -85, Vw Golf -99
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
den dör ungefärVolvo-Jocke skrev:Var hamnar tomgången (med varm motor) om ni sakta stryper slangen till/från tomgångsventilen ordentligt (så ingen luft tar sig igenom den vägen)?
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
njäe det är helt normalt, den tomgångskompenserar för den extra belastning som AC-kompressorn blir.Tommy^_ skrev:Låter lustigt.. På min 960 som har klimatanläggning så betér den sig så att står jag på tomgång så klickar pumpen med jämna mellanrum och då sjunker varvet med 100rpm ac med ett tillhörande surrande. Efter 1-2sek slutar det och den går upp till vanligt varv. Låter lustigt att AC/ACC/ECC skulle vara kopplat till motorstyrdonet.ThaSaint skrev:ja precis men AC är avstängt, det är inte ECC på den, men AC iaf. Men det blir högre motorvarv än så, den går uppemot 2500rpm eller nått sånt.Linder skrev:Ingen ECC alltså? Vet inte hur AC-panelen funkar men ECC skickar väl iaf signal om att "nu startar AC" till styrdonet som använder den informationen för att minska rycket. Har för mig det iaf. Föreslår någon sorts glapp/kortslutning på den kablen.
//Erik
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
- F_Pettersson
- Forumsfreak
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
- Kör: Volvo v70 2,5t
- Ort: Trollhättan
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Jag har samma problem på min fast det varierar hur mkt den "gasar" upp och lägger sig på. min gasar upp sig till 1500v och ligger där när bilen är varm, ibland vid kall motor också. har inga läckage men upplever exakt samma fenomen som dig. hittar du något som löser problemet så får du hojta På min verkar det som att det är tomgångsmotorn som inte släpper tillbaka riktigt.
Streetracer - A life without racing is no life at all
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
- F_Pettersson
- Forumsfreak
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
- Kör: Volvo v70 2,5t
- Ort: Trollhättan
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Idag ska de provas med annan tomgångsmotor samt annan lmm. sen blir de kolla felkoder om inget av de hjälper.
Troligen är de lmm som spökar för drar jag ur kontakten så sänker den tomgången. när jag sätter i kontakten så rusar motorn för fulla muggar men byter först ikväll då den kommer med leverans
Troligen är de lmm som spökar för drar jag ur kontakten så sänker den tomgången. när jag sätter i kontakten så rusar motorn för fulla muggar men byter först ikväll då den kommer med leverans
Streetracer - A life without racing is no life at all
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
- F_Pettersson
- Forumsfreak
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
- Kör: Volvo v70 2,5t
- Ort: Trollhättan
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
funka bättre med annan lmm men när tomgångsmotorn byttes var de i stort sett samma. ska ut o köra mer imorgon och se hur de verkar. Tror det är spjället som inte stänger riktigt annars.
Streetracer - A life without racing is no life at all
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
- F_Pettersson
- Forumsfreak
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
- Kör: Volvo v70 2,5t
- Ort: Trollhättan
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
det är ingen skillnad alls. Vad kan de vara? nu har jag slut på ideer. Hörde att man inte kan se felkoder om ingen lampa lyser i kupen stämmer detta?
Streetracer - A life without racing is no life at all
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
- Kör: V70RV70T5940T740T
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Visst kan du se felkoder. Du får bara ha ett instrumentPettzon88 skrev:det är ingen skillnad alls. Vad kan de vara? nu har jag slut på ideer. Hörde att man inte kan se felkoder om ingen lampa lyser i kupen stämmer detta?
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Kollat spjället?
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Smuts (rester från vevhusvent.) i spjällhuset? Hade detta problem på en B230F, bar sig konstigt åt på tomgång, stannade ibland, för hög ibland. En kant av "gegga" hade bildats där skivan finns i stäng eller nästan stängt läge, efter ordentlig rengöring funkade allt igen.
/ulf
/ulf
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Har ni kommit fram till något?
Min bil uppför sig på liknande vis och jag lyckas inte hitta nåt fel.
Min bil uppför sig på liknande vis och jag lyckas inte hitta nåt fel.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Vad sitter det för låda?
för är det automat så kan lådan skicka signal till boxen om att öka tomgången för att kompensera att lådan är i driftläge (R eller D) vilket ökar tomgången...
för är det automat så kan lådan skicka signal till boxen om att öka tomgången för att kompensera att lådan är i driftläge (R eller D) vilket ökar tomgången...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Min bil har manuell låda, och i mitt fall gäller det inte någon liten ökning av varvtalet utan precis som för de andra så lägger sig varvtalet ofta kring 2000 rpm.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Ok, men ifall inte motorn är belastad av lådan utan ligger i friläge, men tror att lådan är i D så ökar den till runt 2000, för det är den ökningen som krävs för att hålla mot normal tomgång när lådan belastar...
Men har ni manuell så är det ju inte det problemet
Men har ni manuell så är det ju inte det problemet
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Ytterligare lite analys av min bil:
På väg till jobbet märkte jag att varvet gärna ligger kvar, om jag har kört i 2000 rpm på femman och sen trycker in kopplingen ligger varvet kvar. När jag sen parkerade höll jag gasen på drygt 2000rpm ett tag och lyckades då få varvet att fastna på 1800 när jag släppte gasen. Då skuttade jag ut och klämde ihop slangen till tomgångsmotorn och då sjönk varvet påtagligt.
Slutsatsen borde således bli att det är tomgångsmotorn som höjer varvtalet och inte gasspjället. Jag har testat med en annan tomgångsmotor en gång i tiden och det hjälpte inte dock.
På väg till jobbet märkte jag att varvet gärna ligger kvar, om jag har kört i 2000 rpm på femman och sen trycker in kopplingen ligger varvet kvar. När jag sen parkerade höll jag gasen på drygt 2000rpm ett tag och lyckades då få varvet att fastna på 1800 när jag släppte gasen. Då skuttade jag ut och klämde ihop slangen till tomgångsmotorn och då sjönk varvet påtagligt.
Slutsatsen borde således bli att det är tomgångsmotorn som höjer varvtalet och inte gasspjället. Jag har testat med en annan tomgångsmotor en gång i tiden och det hjälpte inte dock.
Re: 945 (-97 FK) som gasar själv?
Lustigt, jag har också det här problemet, när bilen kallstartas och
man drar iväg så lägger sig gärna varvet runt 1500rpm och det gäller
även när den driver. Jag kan rulla med den här"förhöjda" tomgången hur
länge som helst, men så fort jag stannar så dröjer det två sekunder innan
den sjunker ner till normala varvtal.
Felet är givetvis intermittent.
Låter man motorn bli varm innan man kör visar sig inte felet och likaså är
det konstigt att varvet bara sjunker om man står stilla, hur fan känner styrsystemet
av det??
man drar iväg så lägger sig gärna varvet runt 1500rpm och det gäller
även när den driver. Jag kan rulla med den här"förhöjda" tomgången hur
länge som helst, men så fort jag stannar så dröjer det två sekunder innan
den sjunker ner till normala varvtal.
Felet är givetvis intermittent.
Låter man motorn bli varm innan man kör visar sig inte felet och likaså är
det konstigt att varvet bara sjunker om man står stilla, hur fan känner styrsystemet
av det??