B230F knack från cyl 1!?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
claesga
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 apr 2005, 01:37

B230F knack från cyl 1!?

Inlägg av claesga »

Hej!
Jag har med intresse sökt runt bland gamla trådar angående knack från motorn, bla http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... ck#p742222" onclick="window.open(this.href);return false;
men, inget av det jag hittat stämmer på mitt problem.

Patienten är en 745 från 1989 med orörd originalmotor, ca 48000 mil. I mitt fall är symptomen följande: Knack på tomgång som verkar försvinna en del på högre varv. Det är lite svårt att säga för motorn slamrar en del. Men om jag tar loss tändkabeln från ettans tändstift så försvinner ljudet. När jag lossar de andra tändkablarna är ljudet kvar. Skillnaden är rätt slående, så nu undrar jag förstås om någon har några bra idéer vad det här kan vara för fel.

tack på förhand
claes

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: B230F knack från cyl 1!?

Inlägg av Robban67 »

Hej

Völkommen hit...

Här kan du läsa lite mera om missljud etc, just på den här sidan lite längre ner.

http://www.rvs.se/diagnostic/page125.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh

Robban
Bild

claesga
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 apr 2005, 01:37

Re: B230F knack från cyl 1!?

Inlägg av claesga »

Tack för länken.

Om jag läser dem råden och funderar lite så kunde följande passa in:
"Skarpt ibland klinkande ljud närmare topplocket, hörs bättre på tomgång och vid hastigt gaspådrag
-> Slitna kolvbultar och hål i vevstaken."
Min tanke är att när jag tar bort tändkabeln så försvinner lasten på kolven, och då verkar det rimligt att ljudet försvinner.

Verkar det rätt tänkt...?

claes

B23
Uppkörning
Inlägg: 653
Blev medlem: 21 dec 2008, 12:26
Kör: sjuförti!! eff motår
Ort: Göööteborg!

Re: B230F knack från cyl 1!?

Inlägg av B23 »

claesga skrev:Tack för länken.

Om jag läser dem råden och funderar lite så kunde följande passa in:
"Skarpt ibland klinkande ljud närmare topplocket, hörs bättre på tomgång och vid hastigt gaspådrag
-> Slitna kolvbultar och hål i vevstaken."
Min tanke är att när jag tar bort tändkabeln så försvinner lasten på kolven, och då verkar det rimligt att ljudet försvinner.

Verkar det rätt tänkt...?

claes
Det kan mycket väl stämma tyvärr :( bilen har ju gått långt också..
volvo 740 -88 moppebörn!!! :)

Skriv svar