Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Marcus_89 »

Riktigt bra skrivet!
Bild

LoudPipes
Övningskörning
Inlägg: 123
Blev medlem: 04 apr 2005, 16:18

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av LoudPipes »

Någon här som har köp chip från denna personen? Det verkar ju va seriöst när han vill ha box nr å lämmnar ett år granti.
http://www.blocket.se/goteborg/Trimchip ... 89.htm?ca=" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Perter
Drifting life in sidway!



Bruksbilar - Volvo 242 -1975
Volvo 944 - 1995
Finbilar - Chevrolet Camaro - 1975
Pontiac Bonneville - 1966

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2446
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Hassell »

Ja, jag kör Lundahl chip i min TIC -90, tycker det fungerar mycket bra.

Finns fler här på forumet som köpt av honom.


Mycket seriös kille den där Lundahl, rekommenderar köp av honom!

LoudPipes
Övningskörning
Inlägg: 123
Blev medlem: 04 apr 2005, 16:18

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av LoudPipes »

Har skickat iväg ett mail till honom nu me lite frågor så får la se va han svar. Men blir ju troligen att jag köper av honom.
Skapligt pris för både tändning å bränslecip.

Mvh Peter
Drifting life in sidway!



Bruksbilar - Volvo 242 -1975
Volvo 944 - 1995
Finbilar - Chevrolet Camaro - 1975
Pontiac Bonneville - 1966

Aronsson93
Uppkörning
Inlägg: 386
Blev medlem: 22 jan 2011, 18:26
Kör: volvo 740/760/780
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Aronsson93 »

Jo jag undrar om någon vet vart man skulle kunna köpa ett Chip till b6304f (960 raksexan) ? , har letat som en tok men hittar inget vettigt , har sett några chip på typ 5 hk men det är inget att betala typ 2000 kr för tycker jag :P
Kör Volvo 740 GLE 1990 & Volvo 780 1990

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av In The White »

Då det alltid på alla forum är en jäkla massa gissande och antaganden angående trim-chip, så ställde jag några frågor till BSR (kör med deras chip)
angående deras chip till 7/900 turbo/ltt. Detta är frågor som jag sett dyka upp på många forum och tänkte få svart på vitt här.
Mycket av nedanstående är ju att anse som självklart för många, men lik förbannat blir det alltid en massa gissningar om det.
Så här kommer det, svart på vitt...

(OBS! Har skriftligen fått tillstånd från BSR att publicera deras svar här på vårt forum, allt är kopierat rakt av från mailet.)


Mina frågor:

1. Sätts några säkerhetsfunktioner som finns i original programvara ur spel med era chip till dessa bilar? (Tänker på knacksensor, immobiliser-stöldskydd, laddtrycksspärr osv...)
Stod ju iofs förut på er hemsida (hittar det inte nu) att "inga säkerhetsanordningar sätts ur spel", men gäller det även dessa "gamla" programvaror?

2. Förhöjs varvtalsstoppet med era chip till dessa bilar?

3. Hur är den påstådda effekten (Hk/Nm) uppmätt med era chip och wastegateklockor till dessa bilar? Är det riktigt framtestad effekt?

4. Går det att "bygga vidare" med exempelvis annan kam, spridare, lmm och avgassystem med era chip avsedda för dssa bilar? Eller det är individuell mappning som gäller då?




Svar från BSR: 2011-12-01 14:15

1. Laddtrycksspärren höjs ju naturligtvis annars skulle den bryta hela tiden. Men i övrigt så tar vi inte bort några säkerhetsfunktioner.

2. Nej

3. Ja, effekten är uppmätt av oss (\"rullande landsväg\") och är helt i sin ordning.

4. Nja, det är klart att det går att göra mer, men då kräver det som du säger själv, en special anpassad mjukvara för dom förändringarna.. En specialanpassad mjukvara är dessvärre inget vi kan bistå med. Så nej, vi rekommenderar inga andra ändringar än vad som ingår i trimsteget. Att montera ett sportavgassystem (catback) och ett sportluftfilter är inom ramen för vad man kan byta. Utöver det så kan vi inte garantera funktion.

Med vänliga hälsningar /BSR

munkis
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:20

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av munkis »

Är detta chip något att ha?
http://www.blocket.se/goteborg/Trimchip ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Ni som kanske kört med det fungerar det fortfarande bra?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av In The White »

Vet inget om varken funktion eller kvalitet på dom chippen.
Men att man skulle plocka ut 200Hk med 0,8bar ur en helt standard B230FK med endast chip låter i mina öron helt osannolikt.

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2446
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Hassell »

munkis skrev:Är detta chip något att ha?
http://www.blocket.se/goteborg/Trimchip ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Ni som kanske kört med det fungerar det fortfarande bra?
Har kört med ett Lundahl-chip i min Turbo -90 i 5000mil, inga konstigheter. Seriös och trevlig snubbe det där.

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Inlägg av lustgas »

hej, undrar om alla 740 tic årsmodell 90 har samma box för bränsle å tändning??
Går själv å funderar på ngn form av chip till min.
Men vet tyvärr inte var boxen sitter på en sån bil.

bilen ifråga:740tic 90:a
automat.
mera mos

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Bulan »

Det är inte samma box på alla.. Och bränsleboxen sitter bakom höger sparkskydd nere vid fötterna.. Och tändboxen sitter under ratten.. men sistnämnade är helt meningslöst och chippa utan att ha gjort något mer..
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Inlägg av lustgas »

tackar för svar.Men ifrågasätter varför det inte skulle vara ngn ide alls å chipa en automat??
nog håller lådan för det om man inte kör som ett svin då förstås:)
mera mos

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Bulan »

Det funkar fint och köra med chip och automat.. Säger jag inte imot :P Men att byta tändchip är meningslöst.. Byt bränslechip och dra på lite laddtryck.. Du lär bli nöjd..

Mvh
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av In The White »

Det är väl som så, att upp till omkring 200hk räcker bränslechip gott och väl, sedan hänger nog inte lådan med för så värst mycket
mer i längden ändå. Inte utan modifieringar i alla fall.

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Inlägg av lustgas »

oki,tackar för svaren.Undrar också om ngn vet om det är nån vridmomentspärr inbyggd på chipen för automat??
Bara en fundering.
mera mos

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av In The White »

Nej, det är ingen vridmomentspärr i chip till dessa bilar med automatlåda. Dessa lådor styrs av hydraultryck och inte elektronik.

Sedan beror hållbarheten på lådan givetvis till stor del på hur mycket innanför mössan föraren har, eller hur leksugen denna är! :wink:
Men rent generellt tror jag att gränsen för någon längre hållbarhet på lådan går där, utan modifikationer. Har ju iofs både läst om och
pratat med folk som har belastat lådorna med mer effekt och vrid, men då känns det lite som ett vågspel om det ska hålla eller inte.
Dessutom blir ju stallvarvet kanske väl högt om du lägger för mycket vrid på lådan mot vad den är specad för. En extra oljekylare är
kanske inte helt fel heller om du ökar effekten!

Användarvisningsbild
vbubbis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2094
Blev medlem: 31 dec 2008, 23:04
Kör: s80 940 classic 508
Ort: ljungskile

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av vbubbis »

jag har köpt chip nu och även små trimmat bilen och tyvärr sitter de automat en ifrån ltt då men kommer bli skoj och testa i sommar se hur mycket den håller för tanken är att bygga om te manuell senare så detta kommer bli en liten test för se hur mycket min håller då :)
garaget: http://www.garaget.org/vbubbis" onclick="window.open(this.href);return false;
msn: killen_188@hotmail.com
Bild

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av lustgas »

hej igen.Har nu kollat upp om min har extra oljekylare för automatlådan.Tydligen så satt det en sån i min:)
Hur mycke mer effekt tror ni den pallar med chip.Borde väl klara lite till.
mera mos

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Bulan »

Vadå mer effekt med chip? Du får drygt 190-200hk med ett chip och ett laddtryck på 1bar.. förutsatt att allt är friskt.. Sen om lådan klarar sig eller inte.. det beror helt på ditt körsätt...
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

Kbm021
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 jul 2012, 23:27

Sv: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Kbm021 »

Här pratas det friskt om chip. Så friskt att man knappt vet vad man ska köpa :)

Jag köpte en 945ltt 96a för några veckor sedan och förra ägaren sa att bilen är chippad med viking chip. Men är lite tveksam till det. Så jag tog isär boxen idag och såhär såg det ut. Ang Fk/FT motorn så är väl ltt en fk? Får fram den infon när jag skriver mitt reg nr på olika bilsidor iallafall. Bilen laddar idag 0.5bar ca. Höjde laddet till 1.2 och det gick bra. Första spikningen kom runt 1.3 så slog av direkt. Men ställde ner laddet på 0.5 igen eftersom jag inte vet vad det sitter för chip i boxen så jag säkrar hellre. Kan ni se vad det är för chip på kortet. Om inte hur tar jag bort det för att fota ordentligt? Mvh
Bild

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja ser ju ut som att chippet kan ha blivit bytt i alla fall eftersom det har en gul etikett?
Chippet (en vanlig EPROM-krets) är komponenten uppe till vänster på bilden. Ta bort "plastskyddet" som sitter runt det och knäpp en bild på chippet så att etiketten och märkningarna på kretsen syns så ska vi nog kunna få klarhet i det här! :)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Kbm021
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 jul 2012, 23:27

Sv: Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs hä

Inlägg av Kbm021 »

Volvo245GLT skrev:Ja ser ju ut som att chippet kan ha blivit bytt i alla fall eftersom det har en gul etikett?
Chippet (en vanlig EPROM-krets) är komponenten uppe till vänster på bilden. Ta bort "plastskyddet" som sitter runt det och knäpp en bild på chippet så att etiketten och märkningarna på kretsen syns så ska vi nog kunna få klarhet i det här! :)
Nu har jag fixat bättre kort. Bild

940 bränsle.. Hmm :-o vad är detta för något? Inget viking chip som han sa skulle sitta i boxen.

Kbm021
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 jul 2012, 23:27

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Kbm021 »

Jag har pratat med göran på vikingchip. Även skickat bild till honom på det, men vad jag sett på andra som har viking chip så står det hans telenr samt är en viking på ettiketten. Det är inte det på den här lappen ;)

Så nu har jag frågat vad han tycker jag ska köra för chip från honom samt rekomenderat laddtryck osv osv! :) Han svarar relativt fort, imponerad!

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Volvo245GLT »

Ser ut som ett "Tradera-chip", d.v.s. en (pirat)kopia på något välkänt chip som t.ex. Viking.
Är ju en chansning man tar i vilket fall som helst eftersom man aldrig kan veta vad för programvara som ligger i det...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Kbm021
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 jul 2012, 23:27

Sv: Stora Chiptrims tråden! Frågor ang trimchip läggs här!

Inlägg av Kbm021 »

Tror det jag med :)

Pratat med Göran på Vikingchip. Det här skrev han.

Har två "standard" lösningar;
Ecotrim, max 1.0 bar (98 oktan) - max 200 hk - bränselspar - 1000:-

Ecomax, upp över 1.2 bar (98) - +220 hk - bränslespar - 1500:- 

Ecotrim passar bäst till måttligt påställda LTT, eller som just ekonomitrim till fulltryckare med original laddtryck (om man vill tanka 95). Körde själv min LTT på 95 oktan med ett Ecomax och 0,8 i laddtryck, trevlig kombination.

Så beställde ett ecomax :)
Mvh

Skriv svar