tja, ny här
jag söker lite trim tips till ca 230-250hk, motorn är en b230ft o sitter i en 940 -93
om ni har tips så skriv i tråden. (motorrecept) och gärna var dom grejerna finns o vad det kostar (jag har en budget på trimmet o den är ca 10k)
,har hört att bilen har två boxar som man ska chippa, stämmer det? eller behöver man bara chippa en (en annan sa så), vem har rätt?
mvh Erik
edit; hur många hk får man ut av denna "setup"?
Chip (bsr steg 1)
Intercooler (stoor kina)
Vx3 kam (begagnad från blocket)
Höjtladd 1bar (höjt med hjälp av pysventil)
Öppet sport luftfilter
3” från turbon (hemmabyggt utan katt och ändast en dämpare)
Dumpventil
vad ska man göra mer? (vad behövs göras mer?)
trim tips till ca 250hk i en b230ft
-
- Färsk användare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 21 jun 2009, 01:04
Re: trim tips till ca 250hk i en b230ft
effekthero skrev:tja, ny här
jag söker lite trim tips till ca 230-250hk, motorn är en b230ft o sitter i en 940 -93
om ni har tips så skriv i tråden. (motorrecept) och gärna var dom grejerna finns o vad det kostar (jag har en budget på trimmet o den är ca 10k)
,har hört att bilen har två boxar som man ska chippa, stämmer det? eller behöver man bara chippa en (en annan sa så), vem har rätt?
mvh Erik
edit; hur många hk får man ut av denna "setup"?
Chip (bsr steg 1) Köp Viking istället
Intercooler (stoor kina) Orginal räcker till den effekten
Vx3 kam (begagnad från blocket) Köp en 531 direkt
Höjtladd 1bar (höjt med hjälp av pysventil) Skaffa en riktig klocka istället kostar inte mycket på Turbo meck
Öppet sport luftfilter Då får du dumpljud så det räcker
3” från turbon (hemmabyggt utan katt och ändast en dämpare) Varför ingen kat om du nu har råd att trimma?
Dumpventil Det sitter en duglig orginal
vad ska man göra mer? (vad behövs göras mer?)
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
- Kör: V70RV70T5940T740T
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: trim tips till ca 250hk i en b230ft
1: man skummar igenom trådarna i trimning.. 99 av 100 trådar står det just om detta!
2: Hittar man inget söker man!
Mvh
2: Hittar man inget söker man!
Mvh
Senast redigerad av 1 Bulan, redigerad totalt 21 gånger.
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
- Kör: V70RV70T5940T740T
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: trim tips till ca 250hk i en b230ft
dubbel
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2735
- Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
- Kör: Volvo 242 turbo -81
- Ort: Sala
- Kontakt:
Re: trim tips till ca 250hk i en b230ft
Orkar inte skriva allt...det står på så många ställen.
Måste direkt säga mot herr 940T98, orginal intercooler håller inte måttet, den blir snabbt varm och du tappar mycket effekt jämtemot en billig kina ic!
1 bar i ladd räcker inte till 250hk i en endast chippad motor.
M46lådan (?) som du har kommer nog att säga upp sig, nästan lika bra att montera M90 direkt.
Annars så kan du läsa genom min projtråd, se det inte som en manual då jag började som total nybörjare på turbobilar för 3 år sen.
Men med dom grejerna jag kör med nu så åker jag jämt med brorsans Bmw 540 (286hk 400nm) hela vägen från 0-200km/h.
Det är ju knappast ett bromspapper med effekten på, men ungefär en fingervisning om vad du har att vänta dig!
Lycka till
Måste direkt säga mot herr 940T98, orginal intercooler håller inte måttet, den blir snabbt varm och du tappar mycket effekt jämtemot en billig kina ic!
1 bar i ladd räcker inte till 250hk i en endast chippad motor.
M46lådan (?) som du har kommer nog att säga upp sig, nästan lika bra att montera M90 direkt.
Annars så kan du läsa genom min projtråd, se det inte som en manual då jag började som total nybörjare på turbobilar för 3 år sen.
Men med dom grejerna jag kör med nu så åker jag jämt med brorsans Bmw 540 (286hk 400nm) hela vägen från 0-200km/h.
Det är ju knappast ett bromspapper med effekten på, men ungefär en fingervisning om vad du har att vänta dig!
Lycka till
Re: trim tips till ca 250hk i en b230ft
250hk kräver turbobyte, 16T vore på sin plats för att ha det driftsäkert.
15G gör också jobbet men ställer högre krav på avgassystem, topp och kam.
Du behöver inte byta varken kam, eller topp, bara en fråga om laddtryck
och register.
Spridarbyte är också lämpligt, R-spridare och 3" LMM känns rimligt, men
lite i överkant kanske.
du behöver inte bygga 3" avgas för den effekten, men 3" Downpipe ger
lägre cylindertryck. En katalysator kan du GOTT kosta på dig, eller
behåller orginalkatten. med ett 16T går det fint ändå.
M46an kan hålla fint om bil körs lite vettigt. Däremot kan det behövas
uppgradering av lamell/tryckplatta. Är lamellen fräsh räcker det gott
med en hårdare tryckplatta. Svänghjulet är bra som det är.
Är bilen nyinköpt så kör den ett tag innan och byt olja på den tills
den är jättefin (korta byten med billig olja) om du inte tänkt lyfta
maskinen.
Lämpligt att se över att soppapumparna är fräsha också...
Kanske uppgradering vid behov.
// Taz
15G gör också jobbet men ställer högre krav på avgassystem, topp och kam.
Du behöver inte byta varken kam, eller topp, bara en fråga om laddtryck
och register.
Spridarbyte är också lämpligt, R-spridare och 3" LMM känns rimligt, men
lite i överkant kanske.
du behöver inte bygga 3" avgas för den effekten, men 3" Downpipe ger
lägre cylindertryck. En katalysator kan du GOTT kosta på dig, eller
behåller orginalkatten. med ett 16T går det fint ändå.
M46an kan hålla fint om bil körs lite vettigt. Däremot kan det behövas
uppgradering av lamell/tryckplatta. Är lamellen fräsh räcker det gott
med en hårdare tryckplatta. Svänghjulet är bra som det är.
Är bilen nyinköpt så kör den ett tag innan och byt olja på den tills
den är jättefin (korta byten med billig olja) om du inte tänkt lyfta
maskinen.
Lämpligt att se över att soppapumparna är fräsha också...
Kanske uppgradering vid behov.
// Taz
Only YOU can prevent forest fires.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 21 jun 2009, 01:04
Re: trim tips till ca 250hk i en b230ft
ok, tack för ett jätte bra svartaz skrev:250hk kräver turbobyte, 16T vore på sin plats för att ha det driftsäkert.
15G gör också jobbet men ställer högre krav på avgassystem, topp och kam.
Du behöver inte byta varken kam, eller topp, bara en fråga om laddtryck
och register.
Spridarbyte är också lämpligt, R-spridare och 3" LMM känns rimligt, men
lite i överkant kanske.
du behöver inte bygga 3" avgas för den effekten, men 3" Downpipe ger
lägre cylindertryck. En katalysator kan du GOTT kosta på dig, eller
behåller orginalkatten. med ett 16T går det fint ändå.
M46an kan hålla fint om bil körs lite vettigt. Däremot kan det behövas
uppgradering av lamell/tryckplatta. Är lamellen fräsh räcker det gott
med en hårdare tryckplatta. Svänghjulet är bra som det är.
Är bilen nyinköpt så kör den ett tag innan och byt olja på den tills
den är jättefin (korta byten med billig olja) om du inte tänkt lyfta
maskinen.
Lämpligt att se över att soppapumparna är fräsha också...
Kanske uppgradering vid behov.
// Taz
- Poppowisch
- Färsk användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 14 apr 2009, 19:40
- Kör: Volvo 940 turbo -98
- Ort: Eskilstuna
Re: trim tips till ca 250hk i en b230ft
Om du menar en öppendumpventil när du skriver Dumpventil så skulle jag skit i att köpa en sådan. Om du tittar på http://www.vikingchip.com/040605.html så ser du ungefär vad du behöver. den lämnar ju 250hk+ på drivhjulen.